jans

Alla inlägg under december 2016

Av Jan Sandström - 29 december 2016 11:44

SVT 1, 15:25--17:05 En kvinnas ansikte (1938)

 

Handling:
På Rosenhälls värdshus träffar vi två personer i ett enskilt rum, fru Vera Wegert och hennes älskare, Georg Mark. Vera har bekymmer; en utpressare har kommit över hennes kärleksbrev och hotar visa dem för hennes make, kirurgen Allan Wegert, om hon inte betalar 5.000 kronor. En kypare spionerar på dem, det är 'Vackre Herman', som har en lya i Gamla Sta'n. I ett kontor för utpressare, ledda av en viss Anna Holm, begrundar Anna detta att Vera är ung och vacker och hon höjer därför anspråken till 10...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 29 december 2016 11:36

Och det blir några hemska timmar eller dagar.

Så då har jag skrivit på den här listan.

http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

 

Skriv på du också om du är djurvän och rädd om miljön för fyrverkerier under nyåret lär släppa ut mer tungmetaller än bilar under hela året sägs det.


Av Jan Sandström - 29 december 2016 10:09

Torsdag den 29/12


Dagens värden: 5,9 mmol och vikten 79,4 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 79,3 kg och jag gick 4,77 km till Grubbebiblioteket.


I övrigt gjorde jag inte så mycket igår.

Skrev instruktioner hur man startar igång badtunnan vintertid då Maria, Mona och Gunnar skulle vara där och bada över nyåret.

De kom och hämtade både bilen och katten på förmiddan.


Jag tog en promenad till Grubbebiblioteket där jag hämtade två ljudböcker Inger lånat,

Det blev nästan 5 km som du ser där uppe. Hemma tänkte jag se matinéfilmen men jag såg något annat så kanske vi kan se Casablanca tillsammans jag och Inger någon annan gång.

Passade även på att rippa ljudböckerna jaghämtat.


På Facebook fick jag kontakt med en tjej som ska köpa våran vattenautomat till katterna, hon ska komma idag torsdag.


Anders kom även förbi och hämtade lite grejer från sitt förråd, men än finns det mycket kvar här.


Det blev middag, rester av julmat och så film från Netvlix, "Taken 3" tror jag den hette.

Skapligt bra actionfilm.


Gick isäng med ljudboken och har sovit gott hela natten då ingen Gunnar väckt mig.


Upp vid åtta och frukost, tidningsläsning med korsord och så koll av Internet.

Snart kommer hon och hämtar vattenautomaten för hon ringde för några minuter sedan och jag gjorde mer kaffe.


Idag blir det en promenad ut någonstans, funderar antingen på att gå och lämna tillbaks ljudböckerna eller så går jag ned på stan och kollar runt lite, fast jag har egentligen ingenting där att göra.

Kanske blir det film i eftermiddag för det sänds en film på SVT 1 fast det är torsdag.


Det är uppehållsväder, blåser inte och en temperatur på -2,0°.men på småtimmarna var det +2,6 °.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-29 10:45:12

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 1025,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från WSW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 26,1 mm
Året: 433,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
03:39
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
22:15
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
10:27
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
14:32
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1039,0 hPa
Klockan:
12:48
Lufttryck - Min:
1023,3 hPa
Klockan:
05:39
Lufttryck - Min:
1026,9 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:55
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:27 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:49
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och duvorna springer på marken.

   

Av Jan Sandström - 28 december 2016 11:35

SVT 1, 15:25--17:05 Casablanca (1942)

Medverkande:Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul HenreidMer

 

Behövs någon mer beskrivning av filmen.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 28 december 2016 10:36

Onsdag den 28/12


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 79,3 kg.

Igår: 6,0 mmol och vikten 79,2 kg och jag gick 3,3 km.


Igår betalade jag räkningarna, IGEN och det gick ihop igen.

Sedan tog jag bilen hem till Maria och dottern Antonia (Anty på nätet) var hemma över julhelgen, kul att få träffa henne.

Hon är ganska exakt ett år äldre än vår egen Maria, det skiljer en vecka.

Men det var inte för att träffa henne jag åkte dit utan för att få kaffe   och så hade jag med mig lite grejor för att byta ut lås på köksskåp, sådana där hjul som håller luckorna i stängt läge.

Efter ett par timmar hos henne åkte jag hem, gick en promenad på 3,3 km i snålblåsten men jag klarade mig skapligt då jag valde väg efter vindriktningen så jag slapp den värsta motvinden.


Inger kom hem, middag och på kvällen satte jag på en film. Höga klackar eller Hai-hil på originalspråket.

Ingen bra film, bara blod och supermänniskor som klarar sig trots en kviv genom hjärtat så blodet sprutar.


Gick isäng med ljudboken efter att ha renbäddat och då det är jul får jag bädda med de klarblå satinlakana.


Det är inte lätt att skriva med Mirabell hoprullad i mitt knä, jag har liksom för korta armar.

 


Även inatt har jag sovit tungt och drömt knasigheter.


Och idag.

Inger åkte till jobbet och jag steg så småningom upp med allt vad det innebär och mer därtill.


Frukost och så kom Maria och hämtade bilen.

Jag satte mig och skrev instruktioner hur Maria och Mona ska få igång badtunnan i stugan och hur man tömmer den.

Något har jag säkert glömt men de kom hem från affären och hämtade Gunnar som skulle få "semester" och fira nyåret i stugan.

Nu har de kommit fram så då vänder jag på kameran mot väggen, tänker inte kjuvkika på dem.

 

Fint väder har de då där uppe.

 

Nu har det lugnat ned sig här, om det nu kan bli lugnare.

Fick ett SMS från Maria som sa att åkern var full med renar fast jag såg/ser inga på bilderna.


Idag blir det en promenad upp på Grubbe och hämta en ljudbok på biblioteket, det var stängt när Maria var dit tidigare.

Eljest inget inplanerat mer än småpyssel här hemma. Fylla på fröautomaterna och sådant, kaffe också naturligtvis till mig då.


Solen sken i stugan och det gör den här hemma också men himlen är inte helt klar.

Just nu -4,4° utanför fönstret och det blåser inte.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-28 11:30:11

Temperatur: -1,8 °C
Lufttryck: 1038,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 26,1 mm
Året: 433,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
10:08
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
00:20
Lufttryck - Max:
1038,8 hPa
Klockan:
11:27
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1027,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
906,9 hPa
Klockan:
12:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:09
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 44s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:55
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och...

   

Av Jan Sandström - 27 december 2016 09:18

Tisdag den 27/12


Dagens värden: 6,0 mmol och vikten 79,2 kg.

Igår: 5,1 mmol och vikten 79,2 kg och jag gick 3,15 km tillsammans med Inger.


Jo igår gick vi en runda jag och Inger innan vi hemma åt blöta, smaskens.

Sedan åkte vi förbi boendet på Umedalen där jag fixade Lasses TV, Lars-Erik är en gammal bekant som Inger lärde känna då vi gick på Grubbeskolan (7-9) på 70-talet. Han var lärare på den tiden. Sedan har vi träffats lite nu och då.

Som tack fick vi en dl löjrom från Piteå, men vi hade säkert fått det ändå och jag hade hjälpt han med TVn utan gåva.


Sedan bar det av till Varmvattnet där vi blev bjudna på lutfisk och annat gott i glada vänners sällskap.

 

Hans-Göran har en takarmatur som jag tror skulle passa hos Anders.


Väl hemma igen blev det mer kaffe till ett program om Pingviner inna det blev sängen med ljudboken innan jag somnade med Gunnar mellan benen.

Det var kallt ute med runt -12° så jag förstår att han låg inne men sedan steg temperaturen och han ville ut.

Jag har drömt en massa konstigheter och bisarra saket, varit jagad och gömt mig för något.


Steg upp runt åtta efter att ha legat och dragit mig en stund, frukost i min ensamhet då Inger jobbar idag.


Planerna för dagen är att först betala räkningarna och sedan åka till Maria för fika och prat.

Tror inte jag går dit för det blåser och ska blåsa lite mer men inte som det gjorde på västkusten.

Det här är några bilder och meddelanden jag vill förmedla.

       


Just nu är det +0,6° och tempen stiger eller har stigit sedan tidigare då det var kallt ute.

Mulet och det blåser men solen verkar skinta på en byggnad där borta eller om det är synvilla mot den mörka himlen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-27 09:45:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1004,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 6,3 m/s från E,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,2 mm
Året: 432,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
15:08
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
00:20
Temp - Min:
-12,5 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1004,6 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,3 hPa
Klockan:
11:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:08
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:52
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, utan

 

och med duvor.

   

Av Jan Sandström - 26 december 2016 10:29

Måndag den 26/12 och annandag jul.


Dagens värden: 5,1 mmol och vikten 79,2 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 80,1 kg och jag gick 1,71 km.


Dagen började med att Inger åkte till julottan, jag backade ur och somnade om.


Sedan fick vi gäster på fika, vi brukade ha julottekaffe men nu blev det lite senare så först efter 10 började folk komma, först Erik och Maria, sedan min bror Jerry och hans Eva som jag missat att gratta på julafton då de hade bröllopsdag.

Kan det ha blivit 45 år för dem, 1971 gifte de sig.

Så GRATTIS lite i efterskott då till Safirbröllop.


Sedan dök fler upp så det blev några här inne i köket. Men trevligt var det.

Jag tog en stund på soffan men mådde inte riktigt bra då jag "vaknade" så jag testade blodsockret efter allt fikande under dagen.

Men det låg bara på 6,4 mmol, då klädde jag på mig och tog en promenad runt området, 1,7 km blev det bara men skönt även om det blåste lite småkallt i ansiktet.


Väl hemma gjorde vi oss i ordning och åkte ut till Anders som skulle bjuda på kalkon och det gjorde han, Erik kom också dit men Maria jobbade.

Kalkon är ingenting jag föll för, jag upplevde den konstig men man kanske måste vänja sig.

 

Erik lekte med min kamera och det skulle vara norrsken men han saknade sin kamera och så störde Umeås ljus för mycket.

Han åkte hem och vi kikade runt och pratade om ombyggnationer och annat som man kan och kanske ska göra framöver.


Väl hemma gick vi tids nog isäng och jag har sovit ganska gott.

Det kom lite snö inatt så nu är det vitt ute och säkert livsfarligt att promenera med blankis under snön.


Jag glömde även att tacka Maria J. här i bloggen för de fina julklapparna, en liten flaska med glitter som man enligt våran Maria ska strö på nagellacket för att få glitter och så fick jag ett fint linne.


En onormal morgon som började med stick i fingret och vägning, sex och dusch och nu sitter jag här och försöker skriva när det är en film på TV3.

Croodarna som är något liknande istidsfilmerna Ice Age. De där med mammuten, tigern och den toiga ekorren.

Men det är något fel på min TV3 för signalen försvinner lite nu och då mellan 2-5 sekunder, rekordet är nog lite mer än 10 sekunder.

Jag vet inte om det är min dosa eller utifrån det händer.


Idag blir det promenad, kanske tillsammans med Inger eller så ensam ut någonstans.

I kväll ska vi till Varmvattnet och äta lutfisk med Ingers syskon, mer mat men lutfisk är gott och lättmat beroende på tillbehören.


Det är fint väder såvida det varken snöar eller regnar.

Solen sken en kort stund på husen där borta på industriområdet.

Just nu en temp på -5,2° utanför fönstret men den stiger sakta. Halvklart och ingen blåst än, men det ska komma vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-26 11:15:11

Temperatur: -4,3 °C
Lufttryck: 988,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från E,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 25,2 mm
Året: 432,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
11:07
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
09:13
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
18:46
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
18:05
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
10:35
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
04:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:42
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här...

 

såg det ut igår :-)


Idag så här.

   


Av Jan Sandström - 25 december 2016 21:49

Kalkon var inget för mig eller den var som en stor gammal höna.

Anders hade i alla fall inte tillagat den som min mor en gång gjorde, den smakade rent utav dåligt fast då var jag ju bara liten grabb och vad var gott på den tiden.

Inget fel på Anders tillagning fast det kan ju ha varit för att det var nytt för mig.


Vi fick då en trevlig kväll och senare gick vi omkring inne och ute och kollade på ett och annat som går att göra och inte göra.


Nu är vi hemma och straxt tar jag medicinen och går isäng.


Det blev en liten promenad tidigare i eftermiddag efter allt fika och alla besökare.


En bild från Stöcksjö.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards