jans

Alla inlägg under december 2016

Av Jan Sandström - 18 december 2016 19:53

Jag är lite dagavill men det är söndag idag, fast det märker jag inte då Inger jobbar och min dag är som vanligt.

Fast det blev en promenad österut idag, till Maria där jag beställt fika och fika fick jag.

 

Det där är det som var kvar, efter första kaffekoppen men fruktkakan fick hon lägga tillbaks i påsen, det är inget jag gillar och är faktiskt värre än russin i bullar.


Jag har tagit ut nya diagram och de ser ut så här och talar för sig själva.

       


Men nu funderar jag på att sätta på en film.

Av Jan Sandström - 18 december 2016 09:53

Söndag den 18/12


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 78,8 kg.

Igår: 5,7 mmol och vikten 78,9 kg och jag gick 3,53 km.


I övrigt igår, åkte till stugan och tittade till den och det såg bara fint ut efter fibergängets lån, men jag bytte en lampa på en av pollarna.

Tog hem min gamla skoteroverall (som jag nu kan ha igen) för att ha då jag kanske tänkt krypa in under Anders hus, och då ända in för jag kan inte släppa det där med elledningar och även titta på avloppsrören och vattenledningen.


På väg dit var det trafikkaos efter Hissjövägen då det var marknad på Lantbruksskolan eller Naturbruksgymnasiet som det nu heter, sedan 30 eller något sådant.

Jag hade en bilist bakom mig som signalerade och ville att jag skulle köra in i rondellen fast det var fullt med bilar där. Det slutade med att han trängde sig förbi och bara körde in så andra fick flytta på sig för att inte bli påkörda.
Vad tjänade han på det, jo han låg en bil före mig efter det.


På väg hem var det också kö till marknaden men sedan såg jag blått ljus blinka mitt i vägen så jag gick in till plogkanten, andra var inte riktigt uppmärksamma men till slut flyttade de sig för den stora brandbilen, efter den följde fler och i rondellen mot Norra länken stod en och blockerade vägen mot marknaden.
Längre bort stod fler och stängde vägen och fler fordon var på väg. Ett hiskeligt pådrag och jag undrade vad som var på gång.

Minst bombhot eller storbrand, men ingen rök syntes vad jag kunde se.

Det enda jag reagerade på var att korsningen in till Naturbruk var blöt, en mindre sjö på vägen.


Enligt vk.se hade det varit en trafikolycka där det var blött, det var kanske bensin på vägen. En bil hade kört ut på 363 och blivit påkörd minutranra innan jag kom men de måste ha varit snabba att dra bort fordonen och ingen allvarligt skadad stod det.


Nåja inte mitt problem, jag körde ut på teg där jag stämt träff för att köpa en röd klänning via Facebook och den affären gick bra.

Det är enkelt att betala med Swish.


Därefter hem till Emil, Anna och Peter med julklapparna de ska ha men ett kort besök då jag bara ställt bilen utanför porten.


Till slut kom jag hem och fick mitt kaffe.

Efter det klädde jag på mig och gick ut för att leta katt.

 

När jag ändå skulle ut och gå kunde jag ju ta vägen dit, men jag såg inte till någon Meya.

Jag hoppas hon kommer sig hem till värmen igen.


Hemma såg jag tv och halvsov, sallad och mjukt bröd till middag. Måste dra ned på gomaten för det blir det tillräckligt av nätmaste framtiden.


Gick isäng med ljudbok och Gunnar och till slut sov jag tungt.


Nästan en vanlig morgon förutom att jag inte kommit mig in i duschen ännu men snart så.

Tom och Jerry på TV   


Senare idag blir det promenad över till Maria J. där det blir fika.

Inger har timmar idag och då passar jag på att smita iväg om inte hon också kommer över och fikar hos M.


Vädret är milt idag, just nu bara -0,9° utomhus, mulet och det blåser en aning i träden.

Temperaturen stiger och snart är det blidväder men frågan är om det blir regn, då blir det besvärligt att gå och kanske svårt att köra på glashala vägar.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-18 10:15:10

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 1030,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 416,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
00:35
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
22:36
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
04:18
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
08:32
Lufttryck - Max:
1030,8 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1028,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
19:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:40
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu duschen och sedan mer kaffe och lunch innan jag tar och går iväg, Inger kommer ju snart hem.

 

Av Jan Sandström - 17 december 2016 10:03

Lördag den 17/12


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 78,9 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 79,1 kg.


Ja vad gjorde jag igår, inte så mycket egentligen så då var det som en vanlig dag för mig.

Anders ringde om ett problem med takboxen men det löste han själv till slut.
Maria tittade förbi innan hon skulle iväg och åka bräda, det finns tydligen snö i skidbackarna nu.

Per-Gunnar, ingers bror kom förbi med stugnyckeln så nu har de lagt ned fiberledningen efter vägen.

Anslutning till husen och fiber genom byn blir till sommaren.


Jag gick ut på promenad och det blev ned på stan där jag köpte några små hammare på Clas Ohlson, hittade även en stark magnet där som jag ska ha för att kanske hitta igen tomtgränsplinten hos Anders men den går att använda till annat också. 30 kg ska de hålla.

Jag hittade inte pepparkakshjärtan med hål på stan, inte där jag kollade i alla fall.

Det blev en promenad på 5,5 km och 1½ timme men då gick jag inomhus en del

 

Inger stack iväg på fest så jag fick laga middag själv, det blev pyttipanna med ägg fast jag hittade inga rödbetor.

Mätt blev jag ändå och åt för mycket.

Nu måste jag skärpa mig med mat och fika, det går inte att stoppa i sig så här om jag ska fortsätta gå ned eller hålla vikten.


Film och TV samt datorn, filmen såg jag på datorn medan jag lekte med annat.


Var på väg isäng när Inger kom hem och då hade jag gjort ett pass på liggunderlaget med mina 25 situps + 25 benlyft med ett ben i taget, sedan sängen och jag lyssnade på ljudboken en stund.

Inger kom isäng och fick ett hörn av mitt täcke, mer ville inte Gunnar dela med sig av det.


Men jag har sovit gott och Bunnar gick ut två gånger, in har han börjat komma genom kattluckan så det är ett litet framsteg.


Skön sex i morse innan frukost m.m som fylla fröautomaterna.


Idag funderar jag på att åka förbi stugan men det blir även en promenad men har inte bestämt åt vilken riktning jag ska gå.

Julgranen ska ned från vinden men klä den blir senare någon dag.


Just nu har jag -6,3° utanför fönstret, i stort sett klar himmel och vindstilla, prognosen säger blidväder till kvällen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-17 10:30:10

Temperatur: -6,2 °C
Lufttryck: 1028,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NNE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -6,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 415,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
00:53
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
12:09
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
23:06
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
10:46
Lufttryck - Min:
1028,2 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1030,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, städpatrullen (duvorna) har varit här och rensat alt på marken.

 

Nu till köket och kaffe samt en frukt.

 


Av Jan Sandström - 16 december 2016 09:34

Fredag den 16/12   redan???


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 79,1 kg.

Igår: 5,5 mmol och vikten 78,8 kg.


Mer igår, jag var tvungen att stiga upp tidigt som en bagare då sotaren skulle komma till Anders och han själv var upptagen på annat håll.

Väl i Stöcksjö tog jag fram stegen och gick upp på taket där jag sopade bort snö men kollade även på den där flöjeln som ska skapa drag i kaminen.

Den lever om när det blåser, jag tror den är trasig för den sitter bara löst på en pinne och kan vicka hit och dit.

Sotaren sa att man smörjer med kopparpasta fast här finns det ju ingenstans att smörja.

En person från Umeåtidningen kom och skulle skriva om sotaren och frågade om han fick fotografera och det fick han med reservation att inte fota när sotaren ramlade ned.

    Jag fick en fin bild på de två där uppe på taket.


Kollade även lite på hur man skulle kunna isolera garageförrådet   så att Anders kan ha sin vallboa och verkstad där inne. Inte så att han har vintervarmt utan kan snabbt värma upp då det behövs.


Åkte hem och fick mer kaffe och kaksmulor efter Ingers misslyckade sats, inte ofta det händer men ack så gott och onyttigt.


Åkte och hämtade Anders och sedan blev det en promenad ute på byn.

Bara 3,7 km under en timme men då hann jag med att hämta ut ett paket jag fått, en hemlig julklapp till en bloggläsare   


Inger kom hem, det blev middag och kakbak, jag såg på TV samtidigt som jag satt vid datorn.

En nätvän lade upp en bild på härliga julgrans"kulor".

 

Sådana där skulle jag vilja ha i granen men VAR får man tag på dem, en snabb sökning på nätet ledde till Åhlens men på deras sida hittade jag inte dem. Kan ju ha varit något de haft tidigare år. Vännen hade fått dem och visste inte var de var köpta.


På TV gick StarWars och till slut blev det sängen med ljudboken. Då var jag nyduschad och ren, inte vanligt att jag gör det på kvällen men jag kände mig bara så skitig av någon anledning jag inte vet.

Blev ju inte ens svettig efter promenaden för då kan jag duscha direkt efter den.


Somnade ifrån boken och har sovit tungt fast Gunnar väckt mig när han velat ut. In har han börjat använda kattluckan men inte när han ska ut.


Idag kanske jag tar en promenad ned på stan och kollar lite i affärer, Åhlens kanske   men även Kjell och Clas kan få besök.


Det är ju kanske inte fint väder men skapligt. Just nu -2,0° och vindstilla, mulet men det kan klarna upp eller så mulnar det på.

Prognosen säger mer mulet och lite varmare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-16 10:00:11

Temperatur: -1,6 °C
Lufttryck: 1033,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 1,8 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 415,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
00:47
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
20:59
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
06:18
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1034,1 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1030,8 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1030,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1027,3 hPa
Klockan:
08:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:24
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:51
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och där har tempen stigit ett par grader senaste halvtimen.

Så här ser det ut där ute.

   

Av Jan Sandström - 15 december 2016 23:01

En vän på Facebook tog den här bilden och visst är den läcker, julgrans"kulan".

 

Själv har hon fått den av någon men min efterforskning gav att den troligen är köpt på något Åhlensvaruhus.

Men deras webbsida visar ingen sådan.


Så vill du överraska mig kan du komma med några sådana julgransprydnader.


Nu går jag isäng men synd att behöva väcka Mirabell som sover så gott i mitt knä.

Av Jan Sandström - 15 december 2016 10:57

Torsdag den 15/12


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 78,8 kg.

Igår: 5,9 mmol och vikten 78,8 kg.


Igår bakade Inger årets aniskransar och då vallfärdar barnen hit hem för att frossa, jag bara frossar.

  Jag åt allt för många och ett par till.

Tidigare hade hon gjort de goda rullrånen 

Emil är riktigt mysig nu och han hittade ett torrt blommblad på golvet hos mig som han plockade upp.

Men det är svårt att ta upp ett torrt blad med ovana nypor så det blev flera delar 

Övning ger dock färdighet och tids nog kanske han är hjärnkirurg.

 


Sedan tog jag en promenad på en halvmil och drygt en timme.

 

Åt en liten middag när jag kom för sent hem och de andra redan ätit.


När alla åkt hem till sina lyor blev det lite hempyssel och så gick jag igenom vårt adressregister och stämde av det mot nätet.


Gick isäng och har sovit TUNGT men klockan 7 väckte mobilen mig då jag skulle ut till Anders och ta emot sotaren.

Att måsta stiga upp så tidigt som 7  

 


Jag hade tänkt skriva inlägget därifrån men fick inte tid för något sådant för det kom en bil körande från en Umeåtidning.

Så jag blev stående och prata med han mest hela tiden till sotaren kom och det var fullt upp med annat.

 

Jag frågad sotaren om ett och annat och vad som borde åtgärdas på taket och han hade några synpunkter.


Inne hade han även en synpunkt på kaminen och anslutningen till skorsstenen, inget gravt fel men vi ska titta på det.

 

Jag kollade runt lite innan jag åkte hem igen, sopade av här ute då det kommit lite kallsnö.


Skönt att komma in och få lite kaffe.

Ute har jag -9,3°, klart och soligt där solen når och vindstilla, skönt så jag ska ge mig ut på en promenad efter lunch.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-15 11:15:11

Temperatur: -8,4 °C
Lufttryck: 1027,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 414,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
00:34
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
22:23
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
09:36
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1030,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
22:54
Lufttryck - Min:
1027,3 hPa
Klockan:
08:36
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:23
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 51s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:31
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut nu, den andra bilden visar bara ett mörker.

   

Av Jan Sandström - 14 december 2016 18:41

Och nu har jag fått sen middag, de andra hade redan ätit när jag kom hem igen efter en halvmil och drygt en timme.

 

Men det var ganska skönt ute.


Inger gick iväg till affären en sväng, ska jag ge efter för frestelsen och

 

Jo det blev en till kaffet. Men utan att doppa den i socker.

Av Jan Sandström - 14 december 2016 14:53

 

I morgon kan jag fortsätta vara diabetiker.
Nu vet jag inte hur många jag ätit och det ska vara med socker ovanpå.

Fast jag får nog ta och gå en längre promenad men nu fick jag en städkompis här i kontoret.

 

Emil är duktig på att hitta skräp på golvet som man får i handen, det är farmor som tappat torra blomblad.

Nä en aniskrans till och sedan en promenad innan middan.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards