jans

Alla inlägg under december 2016

Av Jan Sandström - 14 december 2016 10:47

SVT 1, 12:00--14:00 Network (1976)

Filmen finns på Netflix så då kanske det blir kvällens film istället.


Av Jan Sandström - 14 december 2016 10:17

Onsdag den 14/12


Dagens värden: 5,9 mmol och vikten 78,8 kg.

Igår: 5,5 mmol och vikten 78,7 kg.


Igår blev det en sväng upp til Ersboda och Biltema där jag köpte nya broddar av större modell, men de är ändå inte bra.

De bakre dubbarna hamnar ju för fasiken under hålfoten och inte bak på klacken som de första jag hade, var vi nu köpte dem.

De såg likadan ut som Biltemas men ändå inte samma. Jag som var så nöjd med broddarna.


Jag kikade även på armaturer av olika slag att kanske sätta upp ute hos Anders och så köpte jag sopsäckar av större tjockare sort.

Behövs till julklappspappret som blir över i jul.

Det blev även ett besök på en annan affär för att köpa en julklapp, men nemligt då personen läser min blogg.

Jag köpte ändå ingenting då allt blev rörigt och jag inte visste vad jag skulle ha så det blev ett köp på Internet istället.


Jag var trött och slutkörd så en promenad på drygt 4 km innan middan, sedan blev det kvällsfilm för mig, två avsnitt av de tre från Mythbusters och den heter "White Rabbit Project".

De handlade om rymningar från fängelser och bluffmakare.


Inger bakade och jag syndade med att äta lite för mycket av misslyckade kakor.

Av rullrånen fick jag bara ett som gick sönder.

  Det var efter gårdagens inlägg så jag borstade tänderna en gång till innan jag gick isäng.


Ljudboken och Gunnar mellan benen, senare kom Inger isäng och hon lade sig i sin säng.

Jag har sovit tungt inatt men drömt en hel del och ingenting kommer jag egentligen ihåg något av, jag brukar komma ihåg vissa drömmar.


Medicin klockan 6 och någon minut senare var klockan 8.

Lite senare steg vi upp och nu sitter jag här.


Idag blir det aniskransbaket och då kommer barnen krypande hit hem för att få frossa.

I ala fall kommer Peter med familj och jag tror Maria tar sig hit. Jag kommer nog att stoppa i mig för många godsaker så det måste bli en längre promenad för mig.

Jag funderar på att gå ned på stan och köpa julklapp men det känns lite kallt.

Idag beräknar P-G att grävarbetena med fibern till stugan ska vara klart men jag ids inte åka upp och kolla på stugan som de använt som fika och matställe.


Just nu har jag -9,9° utanför fönstret, klart och solen på väg upp och vindstilla.

Jag ser att jag måste ut och fylla fröautomaterna, igen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-14 10:30:10

Temperatur: -9,8 °C
Lufttryck: 1027,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 414,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
23:07
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
09:22
Temp - Min:
-13,2 °C
Klockan:
06:26
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
15:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:22
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 6s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:25
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så en bild.

 

   


Av Jan Sandström - 13 december 2016 22:45

Dessutom har jag redan borstat tänderna.

Av Jan Sandström - 13 december 2016 09:48

SVT 1, 12:40--14:00 Livet går vidare (1941)

 

Handling:
Den svenske vägingenjören Mikael Bourg har i sjutton år tjänstgjort i franska armén i Afrika men drabbats av malaria och har nu återvänt till Sverige tillsammans med sin kalfaktor, Andersson. I Sverige träffar han sin son Ludvig, som han inte sett på hela tiden och som uppfostrats av hans frånskilda, förmögna maka. Ludvig är en odåga, har läst på Teknis men inte klarat sig och arbetar nu på en bank. Han visar emellertid så litet intresse för sitt arbete där att han inom kort får sparken. Mötet ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 13 december 2016 09:18

Tisdag den 13/12 och idag är det Luciadagen


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 78,7 kg.

Igår: 5,9 mmol och vikten 80,0 kg.

Nu är värdena återställda efter fika och julbordet i söndags.

     

Men gott var det.


Igår var jag inte alls på hugget, drogs med värk i hela kroppen kändes det som men det satt nog mest bara i de vanliga lederna.

Fingrar, knän och tår, mest höger stortå som jag har haft och har ont i.

Jag undrar smått om det kan vara det kommande vädret som spökar eller om det var maten med allt salt, jag vet att jag får värk av för mycket salt mat. Binder vätska.


Så det blev inte mycket gjort, gick ändå ut en promenad men fick inte på några broddar, de nya jag köpte på Clas O passade så dåligt att jag skippade dem. Det blev ändå 1,24 km på 20 minuter och då jag kom hem var det dags för Åsa-Nisse men som jag trodde var det en av de dåliga filmerna så det blev en stund i soffan med ljudboken och Gunnar på magen.


Middag efter att Inger kommit hem med överlast på cykeln, det går att handla mycket och cykla.

Hon ringde mig då hon stod utanför dörren så jag fick gå ut och lyfta av kassarna.


Sedan en film på TV, eller film var det inte utan en ny serie med de tre från Mythbusters. "White Rabbit Project" och det var både kul och intressant.

Satte på en film efter det men såg inte klart den utan gick isäng.


Har sovit uselt inatt, värk och Gunnar som sprungit ut och då han varit inne har han varit kelsjuk och jag har bara måsta gosa med han.

Men jag har löst ett par problem hos Anders och huset så alltid något.


Inger steg upp och såg Lucia på TV men jag låg kvar en stund till.


Frukost och bla bla bla.


Idag ska jag ut och skaffa några saker och det blir väl Biltema och Jula, tror jag.

Men jag har ont i händerna så jag får se vad det blir. Kaffe klarar jag då av att göra.


Det ska bli nederbörd och snö men just nu är det uppehåll och -9,1° men tacksamt nog vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-13 09:30:09

Temperatur: -10,2 °C
Lufttryck: 1017,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 412,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
20:28
Temp - Min:
-13,2 °C
Klockan:
06:26
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1017,8 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
1022,2 hPa
Klockan:
15:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:05
Sol upp: 09:20
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:26 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:36
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 07:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och...

 

Nu in i köket till Inger och mer kaffe. Kanske någon kaka till det.

 

Av Jan Sandström - 12 december 2016 21:07

Efter 36 år på Rengård fick jag höra Rävafällan, det var något nytt eller så har jag helt enkelt glömt bort det.


Per-Gunnar Olofsson skrev på FacebookÄlgpasset " Rävafällan" kan till nästa

år bli bredbandsanslutet !

Av Jan Sandström - 12 december 2016 12:06

SVT 1, 15:20 - 16:40 Åsa-Nisse slår till (1965)

Den 16:e filmen och jag kommer inte ihåg om den tillhör de sista usla eller om det är ett gränsfall.
Åsa-Nissefilmerna blev ju bara sämre och sämre allt eftersom.


Handling:
Åsa-Nisse griper in för att lösa sina stackars medmänniskors fritidsproblem. Själv är han oavbrutet strängt sysselsatt med egendomliga världsrevolutionerande uppfinningar av olika slag. Men nu bildar han Knohults jenkalag, leder ett ishockeylag och arrangerar popkonserter, själv alltid i spetsen för respektive verksamhet.
I förbifarten tar Åsa-Nisse också fast en ungdomsbrottsling och leder in honom på bättre vägar.

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 12 december 2016 10:24

Måndag den 12/12


Dagens värden: 5,9 mmol och vikten 80,0 kg.

Igår: 5,6 mmol och vikten 78,4 kg.


Igår grejade jag här hemma, Fixade färdigt strömbrytarna i köket så att de sitter rätt och snyggt.

Monterade LED-list under kökslampan så att vi nu har en mjukare lättare belysning under fikadagar med levande ljus, det blir inte så mörkt men inte läsljus.

Samtidigt passade jag på att plocka ned furulampan och tvätta upp hela.


Inger kom hem och vi åkte till Erik där nästan hela familjen samlats för adventsfika som han bjöd på.

Emil stod naturligtvis i medelpunkten.

   

Sedan åkte vi, jag och Inger upp till Tavelsjö och Wärdshuset Prästgården där det blev julbord.

Och jag åt på tok för mycket.

    Två omgångar orkade jag nästan med, lämnade lite Janssons frestelse då den mer smakade som potatisgratäng, lite för lite smak tycker jag men allt annat var jättegott.


Efter mat och efterrätt,  kaffe, Maltaris och choklad betalade vi och åkte till stugan där det var kallt med -22,9° utomhus.
Sedan hem till värmen för i stan var det 10° varmare och då vi kom hem ganska tidigt passade jag på att ta en liten promenad runt Västerslätt men det blåste kall nordanvind men det blev ändå 1,8 km på lite drygt 20 minuter.

Efter den blev det sista avsnittet på Midnattssol men det förstörde hela serien så den får inte något bra betyg av mig.

Över lag upplevde jag den lite flummig och rörig så de inspelningar jag gjort blir troligen raderade från datorn.


Det blev kväll och nu har jag tagit ett steg längre med träningen, tog ned ett liggunderlag och låg på rumsgolvet där det blev 25 benluft/omvänd situpp och andra övningar jag gör, sängen var ändå upptagen av sovande fyrbeningar.

Det var faktiskt lättare än i sängen som är för mjuk, där blev det ljudboken och Gunnar mellan benen.

Gunnar gick ut och jag har sovit gott inatt.


Steg upp halv nio efter att ha legat med mobilen en stund.


Frukost avklarad liksom mysstunden med Mirabell i mitt knä så nu kan jag skriva mycket fortare.


Idag borde jag ta en promenad ned på stan för vissa ärenden men jag vet inte om jag orkar det.

Det blir nog bara en runda här i närheten för det ser inte skönt ut där ute. Det verkar blåsa.


Maria ska komma förbi kring lunchtid och det är ju snart det, hon ska hämta några grejor för att valla brädorna.

Anders har ju en hel vallboa men inte fått upp den i huset ännu.

Tids nog ska man kunna valla skidor och brädot hos han till en billig penging.


Temperaturen ute här är nu -3,9° och stigande, mulet och det blåser tydligen men små och stora fåglar äter frön där ute så det syns att nivån i automaterna sjunker.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-12 11:00:10

Temperatur: -3,4 °C
Lufttryck: 1022,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från WNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 412,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
10:47
Temp - Max:
-11,8 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-14,7 °C
Klockan:
07:36
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
21:53
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
10:55
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
04:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:04
Sol upp: 09:19
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 37s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och vägmaskiner körde förbi på Industrivägen som skrapats fin, kanske skulle gå den vägen senare.

 

På bilden är de till vänster om förrådet.


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards