jans

Alla inlägg under december 2016

Av Jan Sandström - 9 december 2016 09:28

Fredag den 9/12


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 79,2 kg.


Idag börjar snöskottarens dagbok men den återkommer jag till för just nu har jag lite stressigt, Inger är ledig på förmiddan och jag har en hel del att göra.


Igår tog jag en tidig promenad och den gick ned på stan där jag kikade in på Helens Under och Ingrids för det är ju julklappstider men till vem håller jag hemligt, inte ens jag får veta.

Det blev i alla fall en liten runda på 5160 meter, en halvmil till. jag undrar hur många mil jag knatat på nu men det har gett resultat.

-23 kg från min maxvikt en gång och det känns men jag är lite orolig att jag nöter ut mina höftleder med mitt knatande och artrosen.

Bara vädret är fint är det skönt att promenera och jag stressar inte fram utan tar det i lugn takt.


När jag kom hem lastade jag bilen och åkte till Anders där jag satte upp sista lyktan så nu kan han ha belysningen tänd på infarten.

Vi kollade även på hans spishäll som verkligen är seg och Anders vill ha en induktionsspis. Problemet är tjockleken och om den ska passa då diskmaskinen står under hällen.

I värsta fall får man höja hela diskbänken men det får i så fall bli då köket byggs om.

Sedan det eviga problemet men var takbelysning ska sitta och sådant som väggströmbrytarna men det ordnar sig.

Jag fick en kopp kaffe från hans supermoderna kaffemaskin som malde och gjorde allt. Men jag gillar bättre mitt snabbkaffe från ICA.


Hemma igen kom Erik förbi och han hade en trasig halvljuslampa som vi kikade på hur man bytte, dock hade jag ingen passande i lager så nu måste han köpa lampor.   


Inger kom hem och det blev middag, sista slatten på köttsoppan.


Det blev afton och det blev kväll och jag kände mig nöjd, slötittade på TV innan jag gick isäng som vanligt.

Fick som vanligt både Inger och Gunnar i sängen och själv hade jag ett litet hörn på mitt täcke. Då var jag inte nöjd.


Men har sovit ganska gott ändå.


Upp åtta, Inger bakar och jag sitter här men ska ut, böcker på biblioteket, ska handla en julklapp jag missade igår men inte från affärerna jag då besökte.

Just ja, måste fixa motorvärmaruttaget som blivit strömlöst, troligen jordfelsbrytaren som löst ut, igen.

Den går ju till hela min gamla TV-verkstad.


Promenaden blir nog till biblioteket men idag går jag inte vidare runt norra länken som förra gången, ja det var ju förra torsdan det blev nästan 9 km.

Fast är vädret fint och boken bra kanske jag traskar på en bit.


Och vädret ser ut att vara bra. Just nu -0,3° utanför fönstret, solen går upp och skiner på husen och svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-09 09:45:10

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1007,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 412,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
03:31
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
23:16
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
09:07
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
09:16
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
05:09
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
10:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:13
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:37 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:07
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

 

Nu mer kaffe innan jag tar itu med dagens göromål, jag undrar hur mycket jag inte kommer att hinna med idag.

 


Av Jan Sandström - 8 december 2016 08:56

Torsdag den 8/12


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 79,4 kg.


Igår gjorde jag ingenting, tror jag i alla fall.

Det blev bara lite pyssel här hemma och så tog jag en promenad på en halvmil innan matinefilmen.

Jag skulle montera en ledlist på vår kökslampa men gick bet på att dra sladden uppe vid taket, så jag kanske monterar den utvändigt istället.


Promenaden blev ned till stan efter Storgatan och så genom stadshuset och Ridvägen hem igen, en dryg timme och det är skönt att ha broddarna under fötterna. Spelar liksom ingen roll om man går på blankis för det är lika stadigt som asfalt bara man sätter i hälen ordentligt så att man får fäste.


I stugan jobbar de på med fiberläggningen.

Jag hade tänkt åka och montera upp Anders lykta men det blåste just den vindriktningen att stolpen skulle stå öppet, och då vill jag inte ballansera uppe på en stege 4 meter upp och skruva.


Jag tog även en liten höneblund på soffan med ljudboken i lurarna och en katt på magen, den här gången blev det Gunnar och det känns att han väger några kilo mer.


Inger kom hem och vi åt soppa till middag, gott när man känner sig lite frusen så nu har jag höjt värmepannan en grad här inne.

Jag ska ju inte gå omkring och frysa men mycket beror på vilken utetemp det är, kring noll har det varit svårt med stabil värme.


Idag blir det

Just nu har jag -3,7°, halvklart och vindstilla ser det ut som så jag tar nog dagens promenad tidigt idag innan det går över i +grader.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-08 09:00:10

Temperatur: -3,2 °C
Lufttryck: 1004,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 5,4 mm
Året: 412,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
11:17
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
08:57
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
22:57
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
07:48
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:58
Sol upp: 09:11
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:06 tim:min
Dag längd: 04:40 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden, ska bara ta den.

   

Av Jan Sandström - 7 december 2016 09:29

Onsdag den 7/12


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 79,3 kg.


Igår åkte jag och Inger upp till stugan där de skulle påbörja nedläggningen av fiberledning till byn.

De skulle börja hos oss och gå tillbaks ned mot Överrödå och vi hade lovat att de fick låna stugan för att äta och fika i värmen.

Det behövdes igår när det var närmare -20° på vissa ställen som nere vid bäcken, vid stugan var det bara -18°

               

Efter några timmar åkte vi hem och överlämnade arbetet åt de som kan.

Det är ju Ingers bror och min svåger Per-Gunnar som är arbetsledare så jag tror de kan ge oss fiber till nästa sommar.


På väg hem svängde vi förbi ICA Kvantum och handlade mat och annat nödvändigt onödigt.


Hemma blev det köttsoppa till middag och jag satte mig sedan vid datorn med foton och så satte jag på dagens film jag spelat in.

Men den tilltalade mig inte så det blev en tidigare inspelning av "En enkel till Tibes" med Sven-Bertil Taube.

Ser att den finns på You Tube.


Det blev kväll med ljudboken och som vanligt fick jag både Inger och Gunnar på min sänghalva.

Men jag tror jag sovit gott, har då varit i drömmarnas värld en hel del.


Vaknade men låg kvar en stund.


Tidningen kunde jag inte läsa klart då jag fick en Mirabell på den, där var det skönt att sova sa hon och så blev det.


Idag hade jag tänkt åka till Anders och sätta upp sista stolplyktan men jag tror inte jag gör det, det blåser och det var högt på den stegen och dessutom har jag värk idag, lite mer än normalt så jag tar det lugnt och det blir bara en promenad någonstans i omgivningen.

Igår gick jag ingen direkt promenad men det blev en hel del traskande fram och åter och runt runt vid stugan, i kylan.


Idag är det mycket varmare och jag har +3,1° utanför fönstret men det blåser och är mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-07 10:00:11

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1016,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 7,3 m/s från WNW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 412,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
23:59
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1034,5 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Min:
1023,5 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:56
Sol upp: 09:09
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:43 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 40s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:42
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 23:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och jag måste ut och fylla fröautonaterna men så här ser det ut där ute.

   

Av Jan Sandström - 6 december 2016 20:18

Vi ska ju få fiber till stugan och idag körde de igång med att lägga från Överrödå och upp, eller de börjar hos oss och går nedåt.

Men det var en kall start med -17° och lite till beroende på var man kollade.

Så det var skönt att få sitta inne och äta och grävgänget har fått låna stugan under tiden de gräver men idag var vi upp och Inger hade bakat en kaka och gjort mackor.


Jag fotade och filmade en del och här kommer ett urval av det jag tog.

 

Lilla grävaren knatade ned till bron över bäcken där den skulle göra sitt jobb.

 

En strålande men kall dag.

   

Det där verktyget tycker jag liknar de där insekterna i Starship Troopers.
Per-Gunnar vågar gå under armen.

 

Det gick smidigt i början för här fanns inte några stora stenar.

     



 


 
Bäcken håller på att frysa igen, fast nu ska det ju bli blidväder igen.

 

Nere vid bron fanns det däremot stora stenar som låg mitt i vägen för fiberdragningen men det fixar dem.

 

Sebastian körde spaden, Inger och Grannen Lage tittade på och pratade.

   

Nog tycker jag det var lite slagsida men det gick fint, duktiga pojkar som körde maskinerna.

 

Lilla Grägaren av en snart 80-åring och den stora av en 23-åring.

 


Nu ska de köra de 4 km det är efter vägen men sedan får allt ligga till sommaren innan de gör färdigt så vi får vänta ett tag på uppkopplingen, men det är på gång.    

Av Jan Sandström - 6 december 2016 13:42

Nu är det på gång.

Av Jan Sandström - 6 december 2016 09:01

SVT 1, 14:40--16:10 Tre önskningar (1960)


Handling:
Oskar Nilsson och Mona Lindberg möts när de kommer till Musikaliska Akademien för att se efter om de blivit antagna, han som pianoelev, hon som sångelev. Mona svimmar av lycka när hon ser att hon blivit antagen. De två förälskar sig i varandra. Småningom gifter de sig, men snart börjar slitningar uppstå. De får ett barn, och för att försörja familjen börjar Oskar arbeta som ackompanjatör åt den kända sångerskan Adèle Linton. Han blir också hennes älskare. Så småningom kommer Mona underfund med O...Mer

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 6 december 2016 08:31

Tisdag den 6/12


Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 79,1 kg.


Och idag GRATTIS till min barndomskompis Krister Andersson (pensionerad brandman) som blir lika gammal som jag idag.


Igår åkta jag till Anders och satte upp nummerskylten jag snabbmålade och den blev skapligt bra, frågan är hur den klarar väder och vind. Jag kanske skulle ha klarlackat den också men iddes inte slösa lack på den.

 

Jag plockade även ned den tredje stolplyktan och nu är den klar här hemma att tas med för att sättas upp igen.


När jag kom hem igen blev det lunch och sedan en promenad.

       

Det var fint väder och jag strosade på och fotade lite.


När jag kom hem blev det matinéfuilmen och sedan kom Inger hem.


Middag sent som vanligt och så slötittade jag på en film här i kontoret medan jag använde datorn innan det blev sängen och ljudboken.


Gunnar låg en stund hos mig till att börja med och inatt har han gått ut några gånger.

Men jag har sovit skapligt gott.


Vi steg upp tidigt, Inger brukar vara uppe tidigt men för mig blev det tidigare än förut.

Jag ska till stugan för idag börjar de plöja ned fiberledningen till oss och jag har lovat att gänget ska få ha vår stuga till mat och fikastuga.

Det är ju ändå bekanta människor bl.a svågern Per-Gunnar som jobbar med fibernedläggningen och han ska få låna en nyckel.

Värmen slog jag på redan igår eftermiddag och de har redan parkerat släpvagnen med fiberrullarna hos oss.

 

Sedan funderar jag på om jag ska till Anders och sätta upp lyktan så börjar jag bli klar med det jag tänkt göra.


Det är en kall morgon och i stugan är det -17°, eller inte i utan utanför stugan så jag får klä på mig ordentligt men det ska bli varmare.

Värmepumpen som gick sönder i fjol vinter orkar inte hålla mer än +15° inne men jag har ju elradiatorer och jobbargänget kanske inte vill ha så varmt när de tar rast så blir de inte svettiga innan de ska ut igen.


här hemma har jag nu -12,6° och klart väder, inte heller ser det ut att blåsa så jag kanske kan ta några fina vinterbilder och få en bild till årets julkort.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-06 08:45:10

Temperatur: -14,1 °C
Lufttryck: 1034,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från S,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -14,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 411,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
01:12
Temp - Min:
-14,1 °C
Klockan:
08:31
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
1027,6 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1027,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,5 hPa
Klockan:
01:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:54
Sol upp: 09:06
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:06
Dagsljus: 07:12 tim:min
Dag längd: 04:48 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 52s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:28
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgården ser ut så här elendigt kall och ödslig.

 

Påtår kanske jag skulle ta innan jag åker iväg.

 


Av Jan Sandström - 5 december 2016 14:53

Nu har jag gått en sväng på 4,6 km runt Rödberget m.m

 


Likt i sommras gick jag efter gamla banvallen mot vännäs och sedan vägen upp mellan Rödberget och Beijers.

 

Aftonhimlen var fin men det blåste en nordvästvind.

 


Inte kan jag påstå att vissa hus på Sandåkern är fina.

 


Och hur   kan man bygga så här att ha garageväggen alldeles utanför uteplatsen.  

 


Men nu är jag hemma och ska göra fika till matinéfilmen som börjar om 10 minuter.

Fast det är också det okända på kanal 7 och det är intressant.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards