jans

Alla inlägg den 13 januari 2017

Av Jan Sandström - 13 januari 2017 18:41

Det lär inte snöa så värst mycket där men dagen var fin uppe i stugan fast där hade det snöat.


Nu har de börjat avverka på sidan av vägen och det här var den tredje jag fick stanna för.

 


Nu var det mesta skottat och bara finskottning var kvar.

 


Som sagt, det hade kommit lite snö där.

 


Men så fint när solen sken mellan molnen.

 


Till vänster gick kraftledningen och före bron på väg hem.

 


Uppe mot fyrsnäskorsningen.

     


Vid bäckravinen var han nu men med den maskinen körde han bara ut i skogen för att släppa förbi mig.

   


Vid "Rävafällan" med utsikt över älvdalen.

 


På väg utför backen och så fint i solen.

     


Sedan bar det väg ut till Stöcksjö och Anders men där var det "bara" 1-2 dm surblötsnö men det gick fint där förutom att jag körde in en sparkmed i slungan så nu får han sparka runt i cirkel.

Och så åkte en större sten in och en sprint gick av men då var jag klar att åka hem.


Hemma bytte jag sprinten och skottade av lite här där släpvagnen ska stå.

Av Jan Sandström - 13 januari 2017 09:23

Fredag den 13:e idag   

Den 13/1 om någon missat det.


Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 79,4 kg.

Igår: 5,3 mmol och vikten 79,4 kg och jag gick ingenting igår heller.


I övrigt skottade jag igår då det SNÖADE blötsnö, tre omgångar var jag ut och körde bort men idag ser det lika hemskt ut om inte värre.


Såg en del på TV emellanåt medan jag satt vid datorn.

Hade tänkt ta en filmkväll men det blev liksom aldrig av och inte heller någon stund på soffan.

Jo jag satt och såg Delivery Man senare på kvällen, efter 21.


Erik och Maria kom förbi då de skulle till Vännäs och åka skidor/bräda, Erik sa att han blivit förskräckt över mitt inlägg på Gunnar igår och först trodde att han dött men så var det ju inte.


Gick isäng och sov gott inatt.


I morse ville jag inte stiga upp för idag står snöskottning på schemat.

Först dra av här hemma, en ordentlig plogkant med stora klumpar blötsnö och sedan lyckas dra ut släpvagnen för att åka till stugan och skotta där, jag gissar att det är ganska mycket snö där uppe då det inte regnat utan allt kom i snöform.

Sedan söderut till Stöcksjö och köra bort hos Anders och det blir intressant då det är första gången jag kör där och inte har full koll på vad som finns under snön.


Sedan är jag nog slutkörd så det blir nog ingen promenad idag heller, men man vet aldrig.


Just nu har jag -0,5° utanför fönstret och den snö som igår låg på fönsterrutorna har tinat bort

     

Jag vet inte om det är mulet eller klart, det är gryning och blåser bara lite men allt är så jullikt där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-13 09:30:11

Temperatur: -0,6 °C
Lufttryck: 990,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
18:14
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
05:28
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
03:17
Lufttryck - Max:
990,2 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
989,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
986,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
982,5 hPa
Klockan:
15:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:07
Sol ned: 14:29
Skymning: 15:37
Dagsljus: 07:37 tim:min
Dag längd: 05:22 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 54s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:40
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
och nu har vindmätaren frusit ihop igen.


Så här ser det ut idag och jag ska ta och ge mig ut, Inger får sitta och dricka sitt te i lugn och ro. Hon jobbar nog hårt ändå på dagarna.

 

Jag som skottade av där ute igår kväll.

 





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards