jans

Direktlänk till inlägg 15 januari 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 januari 2017 09:56

Söndag den 15/1


Dagens värden: 5,3 mmol och vikten 79,0 kg.

Igår: 5,2 mmol och vikten 79,5 kg och jag gick 3,6 km.


Jag fick stiga upp tidigt igår då Anders kom förbi och ville ha skjuts till flyget. Då står hans bil här hemma under helgen och vi kan använda den.

När jag kom hem skulle jag byta postlåda men upptäckte vid närmare granskning att det gick att laga gångjärnet men jag måste modifiera lådans lucka så att den inte går att öppna fullt uppåt vilket brevbäraren gör ibland, bryter upp den onödigt mycke så att den går sönder.

Sedan tinade jag och tvättade fröautomater under dagen.

Jag hann även med en promenad på 3,6 km och den tog 50 minuter, ganska skönt fast det var runt -12°, friskt och skönt och solen strålade från en blå himmel, fast den befanns ig ganska nära horisonten så någon värme blev det inte från den.

Nästan hemma mötte jag Maria som varit hem fram och åter efter att ha lånat bilen och handlat.


Hemma igen var det gott med kaffe.


Såg på TV och surfade på nätet.


Inger kom hem och vi såg en film, Remember Sunday heter den och handlar om en minnesförlust och kärlek.

Servitrisen Molly har det motigt när hon träffar den stilige och uddasmyckesförsäljaren Gus, som hon tror kan vara den rätte för henne. Ju bättre hon lär känna honom, desto mer intresserad blir hon. Men Gus väcker även en hel del frågetecken...


Gick isäng och fick Mirabell på min mage, sov gott inatt och Gunnar har legat mycket hos mig.


Upp i morse och bla. bla. bla.


Erik och Maria kom förbi, Erik vallade sina skidor innan de med två kompisar åikte ut till någon skidbacke.

Jag satte mig här och fick se

   

Fyra röda fina domherrar kom och åt mat, frön jag hälde ut ur automaterna jag tog in och tvättade igår.

De är verkligen granna förgklickar och det kryllar av fåglar här ute.

     


Jag måste ut och fylla på jordnötterna igen, det går åt massor då de tar en nöt och flyger till någon buske där de hackar i sig den och så tillbaks för att hämta en ny nöt.


Idag blir det väl som andra dagar ingenting gjort, men en promenad ska jag hinna med.

Jag får si vart det bär av on det blir hem till någon eller bara en runda på några kilometer, kanske ned på stan och kolla läget, fönstershoppa kanske. Näe det blir det nog inte.


Det är kallt men har varit kallare, just nu -15,7° utanför fönstret, vindstilla och sol från en blå himmel, solen bör då komma fram idag.

Väderstationen visar (förutom vind) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-15 10:45:11

Temperatur: -15,8 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -15,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-15,7 °C
Klockan:
00:14
Temp - Max:
-5,3 °C
Klockan:
01:28
Temp - Min:
-19,5 °C
Klockan:
08:23
Temp - Min:
-16,4 °C
Klockan:
22:22
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
10:39
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:02
Sol ned: 14:35
Skymning: 15:41
Dagsljus: 07:44 tim:min
Dag längd: 05:33 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

närmare 20 grader kallt var det i morse och så här ser det ut

   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards