jans

Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

Godmorgon världen. Del 2.

Av Jan Sandström - 21 januari 2017 10:12

Fortfarande lördag den 21/1


Nu har jag skjutsat Maria till skidbacken där hon ska åka bräda med små barn, hon har visst 6 små knattar att undervisa hur man bryter armar och ben.   

Jag har inte fått klart när Anders ska hämtas men han hör väl av sig då det är dags så jag kan sitta här hemma och ha det skönt.


Igår glömde jag bort att jag skulle/borde hämtat ut låneböcker, hoppas bara att de inte skickar tillbaks innan måndag.

Men fick kallelse till diabetessköterskan i februari, jag som tyckte det låg så långt bort när hon i våras sa att jag skulle få komma tillbaks i februari 2017. Men tiden rusar, bara jag som tar det lugnt.

Jag tror jag har kontroll på mitt blodsocker och hittills under januari har jag inte legat på 6.0 eller över då jag kollar morgonvärdet.

Jag känner mig då inte som diabetiker förutom igår efter promenaden då det kändes som om sockret låg på minus.

Gick ju en promenad och inte ens 5 km men sista kilometern var jobbig, heldassig blev jag och måste ha stapplat fram över Rödäng.

Jag vet inte vad som gick fel men väl hemma blev det en hårdbrödsmacka med ost, Inger kom just hem och jag lade mig på soffan en stund och var nära på att somna innan middan.

Ibland har jag fått sådana känningar då jag t.ex varit ute och skottat snö eller gjort någonting men inte då jag promenerat och jag går ju inte så fort.


Såg film på kvällen (förutom "Det okända" på eftermiddan) och då såg jag "The Salvation", en västernfilm med Mikael Persbrandt och Douglas Henshall.

Mikael (Gunvald LarssonBeck) känner väl alla till men Douglas känner då jag igen från serien Shetland (TV Serien) där han spelar Polis och DI Jimmy Perez

Men han har spelar många roller under många år.


Efter det slog jag på TV och vi såg Dum & dummare 2 (2014), fast jag borde ha gått isäng.


Efter midnatt blev det sängen och ljudboken en stund.

Gunnar har legat stora delar av natten mellan eller bredvid mina ben och ett tag blev han kelsjuk, då fick jag ligga och klia han tills han gick över till Inger och blev kliad.


Vaknade ½8 och steg upp direkt då jag hade ärenden idag.

I övrigt måste jag ta itu och rippa tre ljudböcker som vi lånat och det tar sin tid, säkert några timmar.


Det är fint väder idag, tempen har stigit till -6,2° utanför fönstret och solen skiner.

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-21 10:45:11

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1031,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 21,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
06:27
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
10:43
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
1025,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
10:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:46
Sol upp: 08:48
Sol ned: 14:54
Skymning: 15:56
Dagsljus: 08:10 tim:min
Dag längd: 06:06 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här fint ser det ut, det ska bli skönt med en promenad senare idag.

 

Fast då får jag skynda mig om prognosen stämmer för då ska det mulna på och kanske bli nederbörd.

Meteogrammet: Umeå Kommun

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards