jans

Alla inlägg under januari 2017

Av Jan Sandström - 24 januari 2017 09:58

Tisdag den 24/1

En månad sedan julafton och bara 11 månader kvar till nästa.   


Dagens värden: 5,1 mmol och vikten 79,4 kg.

Igår: 5,1 mmol och vikten 79,4 kg och jag gick 3,51 km.

 

Jag gick till Grubbebiblioteket och lämnade igen böcker och hämtade hem en ny bunt att läsa.


När jag sedan kom hem gjorde jag slag i saken och tog bort cupévärmaren i bilen, klippte sladden och satte dit en skarvkontakt.

Den som satt där var ju värdelös, ingen effekt alls så nu satte jag in en sån där gammal stor sak som står på en ställning på golvet.

Jag hade två mindre fina men dem tog Erik, tror han gjorde det, först en som gick sönder så då fick han nästa.

Men den här blåser fint och varmt.


Gick in och såg på "Det okända", sedan kom Inger hem och det blev middag, rester som smakade fint.


Såg på TV, en film från Netflix Hot Pursuit (2015) som var sisådär.

Pausade mitt i filmen och tog en dusch, efter filmen såg jag första avsnittet av Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå

Och när man ser att det är Douglas Adams som skrivit förstår man mer varför den är som den är.

Den finns som ljudbok och jag har den faktiskt men inte lyssnat på den, tror inte jag gjort det.

Kollade och den är som Radioteater och på Engelska och jag har inte lyssnat på den enligt mitt register.


Gick isäng och har sovit gott och Gunnar har legat mellan mina ben.


En vanlig morgon förutom att Inger är hemma så då får jag dela tidningen med henne.


Idag blir det promenad någonstans, jag får se vartåt jag går och så ska jag rippa ljudböckerna jag hämtade igår.

Det ser ut att bli fint väder, solen skiner från en nästan helblå himmel, -8,1° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-24 10:15:11

Temperatur: -7,5 °C
Lufttryck: 1031,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 22,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
08:48
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1031,4 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1021,9 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1021,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
09:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:40
Sol upp: 08:40
Sol ned: 15:03
Skymning: 16:04
Dagsljus: 08:24 tim:min
Dag längd: 06:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:45
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut för en liten stund sedan innan solen riktigt kommit upp.

   




Av Jan Sandström - 23 januari 2017 14:19

Ser i dagens tidning VK att pappas gamla jobbarkompis lever och har hälsan i behåll och fyller 95 år idag.

http://www.vk.se/plus/1912960/malaren-har-satt-farg-pa-umea,


 

Som jag mins var det Seth, Arne Sandberg och pappa Bengt som var ett gäng på Ågrens målerifirma, men det var nog fler fast jag inte kommer ihåg dem..
Men både pappa och Arne är borta idag.


Av Jan Sandström - 23 januari 2017 10:23

SVT 1, 14:45--16:00 Kungen kommer (1936)

Det är medGösta Ekman d.ä Född:1890-12-28 Död:1938-01-12

 

Handling:
På Ulriksdals slott utanför Stockholm 1865. I den stora balsalen tråder man dansen inför en liten estrad på vilken sitter drottning Lovisa och prinsessan Sofia med uppvaktning. Drottningen frågar vem den unga damen är som dansar med kungens adjutant, Charles-Emile Spaak. Det är i själva verket Marie-Louise Löwencreutz, vars farfar en gång satt sönder salig drottning Desiderias solfjäder och som svarade ohövligt när detta påpekades. Som resultat blev han persona non grata vid hovet och det gällde...Mer

 

Av Jan Sandström - 23 januari 2017 09:49

Måndag den 23/1


Dagens värden: 5,1 mmol och vikten 79,4 kg.

Igår: 5,1 mmol och vikten 79,4 kg och jag gick 3,51 km.

 

  

Igår hämtade jag Anders och han blev glad över hacke som jag modifierat.


 

Sedan åkte jag och Inger upp till Emil och han växer och blir mer och mer lik en Emil.

Full med energi och rolig. Idag ska han börja på dagis så det blir något nytt i hans liv.

Men jag gav deras katt Norton "lite" kattgodis   och det kanske blev för mycket av det goda.

 

Nä han gillade bara att ligga på golvet och hade inte "trilla av pinn".

     


Vi åkte hem när de skulle äta middag och vi tog det lugnt en stund innan vi åt upp resten av lutfisken.

Sedan blev det film som jag spelat in tidigare från TV6,  2017-01-12 21:01 "A Million Ways to Die in the West"

"Seth McFarlane följer upp succén Ted med en historia om en mesig bonde som blir förälskad och hamnar i trubbel med en ökänd revolverman."

En småkul film men en scen förstod jag inte och det var mitt i filmen när han tittade in i en lada det blixtrade inne i.

Jag fattade vad han såg men inte vad det gjorde i filmen.  


Men jag kände sedan att jag måste röra på mig så jag tog en promenad i natten, se längst upp,, mötte en tjej som likt jag promenerade med reflexväst och hörlurar på huvudet men vi hejade bara lätt på varandra.


Gick isäng och det var varmt ute så jag ställde upp fönstret, det var skönt och jag har sovit gott även om jag haft Gunnar hos mig stora delar av natten.


Låg och drog mig i morse innan frukost och mätning.

Idag ska jag ta en promenad upp till biblioteket för att lämna igen några böcker och hämta ett antal nya.

Hoppas det inte är en massa tunga böcker jag ska släpa på, borde ta eller skaffa mig en ryggsäck.

Film i eftermiddag, mer om den i nästa inlägg och så kommer väl Inger hem tids nog. Hon jobbar idag.


Det är fortfarande varmt ute, +3,1° utanför fönstret, halvklart men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-23 10:15:11

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1009,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 22,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
03:22
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
14:50
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
02:32
Lufttryck - Max:
1015,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1024,4 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:42
Sol upp: 08:43
Sol ned: 15:00
Skymning: 16:01
Dagsljus: 08:19 tim:min
Dag längd: 06:17 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, fröskal har tinat fram men mycket är från jordnötterna jag städade igår, det blir massor av skal från dem.

Inte det yttre utan det bruna som sitter på själva nöten.

   




Av Jan Sandström - 22 januari 2017 14:31

Jag stoppade åt Norton "lite" godis.

Men det var bara skönt med en höneblund
Bella kom fram och hälsade på mig.

Emil kör omkring i en väldig fart och jag skulle behöva öronproppar. ??

Av Jan Sandström - 22 januari 2017 09:35

Söndag den 22/1


Dagens värden: 5,1 mmol och vikten 79,4 kg.

Igår: 5,3 mmol och vikten 79,7 kg och jag gick 4,34 km.

 

Det blev en sväng ned efter älven och där fanns det änder.

       

Och folk hade bröd med sig men bäst är att ha med solrosfrön eller något liknande som har mer näring och energi.

      Ska man ge dem bröd bör det vara grovt med nötter och/eller frökärnor i sig, russin går fint.


Jag började dagen med att hämta och skjutsa Maria, sedan trodde jag att Anders skulle hämtas men det var först idag det skulle bli och blir om en stund.

Sedan hade jag en dag här hemma med Inger.

Lade mig på soffan och slötittade på filmen Nanny McPhee och den magiska skrällen som tydligen är något från en saga.

"Nanny McPhee hamnar på en familjegård där bråk har utbrutit mellan några barn från landet och deras bortskämda kusiner från stan. Nanny McPhee trollar fram precis rätt recept för att lära sina skyddslingar fem nya läxor."


En stund fick jag sällskap av Inger som lade sig hos mig på soffan och sov en stund

Maria och Erik lånade min bil då de skulla köra med släpvagn till en kväll vid Hamptjärnsstugan men den spårade tydligen ur då det kom ett gäng från ett boende och som inte skötte sig, lånade utrustning som inte lämnades tillbaks utan bara gick mellan dem så andra ungdomar fick ingen chans att låna utrustning och åka.


Till middag blev det lutfisk och på kvällen blev det mer TV då vi såg Get Smart.

"Maxwell Smart befodras till spion och måste omintetgöra en bomb för att skydda stadens medborgare, allt går dock inte riktigt som Maxwell planerat."


Sedan blev det sängen.

Jag har sovit TUNGT inatt men väcktes ½8 och låg kvar en timme innan vi steg upp.

Frukost och snart ska jag iväg och hämta Anders.

Sedan blir det väl ett besök hos Emil och då ska jag köpa ett eller två lysrör på Biltema.


Det är varmare idag, just nu -0,6° utanför fönstret, mulet och det kan vara lite snö i luften men svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-22 09:45:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1022,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från SW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 21,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
19:23
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
02:32
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
06:27
Lufttryck - Max:
1024,4 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1031,4 hPa
Klockan:
10:51
Lufttryck - Min:
1022,2 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
22:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:44
Sol upp: 08:45
Sol ned: 14:57
Skymning: 15:58
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:12 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:26
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   


Av Jan Sandström - 21 januari 2017 14:05

Jag gick en ensam promenad och gick en bit efter älven.

Många, massor av fina pippi där och de kom fram till dem som hade något gott att bjuda på.

Det där skulle Emil fått vara med om.

 

   

     

 

Gräsänderna är fina.

 


Av Jan Sandström - 21 januari 2017 10:12

Fortfarande lördag den 21/1


Nu har jag skjutsat Maria till skidbacken där hon ska åka bräda med små barn, hon har visst 6 små knattar att undervisa hur man bryter armar och ben.   

Jag har inte fått klart när Anders ska hämtas men han hör väl av sig då det är dags så jag kan sitta här hemma och ha det skönt.


Igår glömde jag bort att jag skulle/borde hämtat ut låneböcker, hoppas bara att de inte skickar tillbaks innan måndag.

Men fick kallelse till diabetessköterskan i februari, jag som tyckte det låg så långt bort när hon i våras sa att jag skulle få komma tillbaks i februari 2017. Men tiden rusar, bara jag som tar det lugnt.

Jag tror jag har kontroll på mitt blodsocker och hittills under januari har jag inte legat på 6.0 eller över då jag kollar morgonvärdet.

Jag känner mig då inte som diabetiker förutom igår efter promenaden då det kändes som om sockret låg på minus.

Gick ju en promenad och inte ens 5 km men sista kilometern var jobbig, heldassig blev jag och måste ha stapplat fram över Rödäng.

Jag vet inte vad som gick fel men väl hemma blev det en hårdbrödsmacka med ost, Inger kom just hem och jag lade mig på soffan en stund och var nära på att somna innan middan.

Ibland har jag fått sådana känningar då jag t.ex varit ute och skottat snö eller gjort någonting men inte då jag promenerat och jag går ju inte så fort.


Såg film på kvällen (förutom "Det okända" på eftermiddan) och då såg jag "The Salvation", en västernfilm med Mikael Persbrandt och Douglas Henshall.

Mikael (Gunvald LarssonBeck) känner väl alla till men Douglas känner då jag igen från serien Shetland (TV Serien) där han spelar Polis och DI Jimmy Perez

Men han har spelar många roller under många år.


Efter det slog jag på TV och vi såg Dum & dummare 2 (2014), fast jag borde ha gått isäng.


Efter midnatt blev det sängen och ljudboken en stund.

Gunnar har legat stora delar av natten mellan eller bredvid mina ben och ett tag blev han kelsjuk, då fick jag ligga och klia han tills han gick över till Inger och blev kliad.


Vaknade ½8 och steg upp direkt då jag hade ärenden idag.

I övrigt måste jag ta itu och rippa tre ljudböcker som vi lånat och det tar sin tid, säkert några timmar.


Det är fint väder idag, tempen har stigit till -6,2° utanför fönstret och solen skiner.

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-21 10:45:11

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1031,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 21,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
06:27
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
10:43
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
1025,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
10:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:46
Sol upp: 08:48
Sol ned: 14:54
Skymning: 15:56
Dagsljus: 08:10 tim:min
Dag längd: 06:06 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här fint ser det ut, det ska bli skönt med en promenad senare idag.

 

Fast då får jag skynda mig om prognosen stämmer för då ska det mulna på och kanske bli nederbörd.

Meteogrammet: Umeå Kommun

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards