jans

Alla inlägg under januari 2017

Av Jan Sandström - 2 januari 2017 14:12

SVT 1, 15:30--17:00 Intermezzo (1936)

 

Handling:
In mot Vinga fyr stävar oceanångaren Kungsholm på vars övre däck vi ser två pälsklädda figurer. Det är dels violinisten och professorn Holger Brandt, som återvänder hem efter en turné på två år, dels hans ackompanjatör och gode vän Thomas Stenborg. Medan de två herrarna ser hemlandet träda fram i dimmorna meddelar Thomas Holger att han inte tänker fortsätta turnerandet. Holger får skaffa sig en ny ackompanjatör. Hemma i villan i Äppelviken går professor Brandt runt i trädgården och tänker på l...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 2 januari 2017 08:01

Måndag den 2/1


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 80,0 kg.

Igår: 5,2 mmol och vikten 80,6 kg och jag gick 5,04 km.


Inger som fick rycka in och jobba kom till slut hem och vi kunde äta middag men innan det hade jag varit ut på en promenad.

Gick ned mot gamla E4 och däromkring pratade jag med väninnan Maria, men hon var också ute och gick.

Jag orkade förresten inte gå ända till henne och hem igen. Jag tog vägen efter Storgatan upp mot Sandåkern och hem igen.


Eljest gjorde jag nog inte så mycket igår. Senare på kvällen såg jag lite TV innan det blev sängen men det blev inte så lång bolkyssning innan jag släckte.


Sov tungt och gott inatt men jag undrar varför stuggrannen skulle bygga om sin stuga så att halva min ingick i hans.

"Ibland" är drömmar lite ologiska.   


Vaknade tidigtm redan före 6 och nu måste jag sätta in luftfuktaren. Vi har så jäkligt torr luft här inne.

Under 30% är inte hälsosamt. Nu har jag satt igång en fuktare så jag får se hur det blir om några timmar och liter vatten.


Idag ska jag se om det blir något nyttigt gjort eller om det blir som gårdagen.

En promenad ska jag hinna med och så kommer Maria och Gunnar hem från stugan, någon gång.


Vi har ju haft varmt några dagar men nu är det frysgrader igen.

Just nu har jag -4,3° utanför fönstret och det är ganska lagom, fast jag har gärna lite varmare.

Det blåser en aning, det ser jag på snörena utanför, men det ser mulet ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-02 09:00:11

Temperatur: -4,1 °C
Lufttryck: 1012,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
16:31
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:25
Sol ned: 14:02
Skymning: 15:16
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:37 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:39
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och

   

Av Jan Sandström - 1 januari 2017 18:39

Hade jag inte köpt två par till i somras skulle jag nog behövt köpa nya skor.


Kollade programmet som sparar mina promenader och jag har faktiskt gått från Umeå till Laxå   

 


75,1 mil har jag knatat på efter vägarna.

Av Jan Sandström - 1 januari 2017 10:40

Söndag den 1/1 2017


Dagens värden: 5,2 mmol och vikten 80,6 kg.

Igår: 5,3 mmol och vikten 80,4 kg och jag gick 5,28 km på två tillfällen.


Men jag drack åt fullkornsvete för mycket igår, det där sista glaset skulle jag inte ha tagit men kall julmust är ju så läskande gott.

Det är nog åtskilliga som inte mår så bra idag     


Eljest blev inte dagen som vi tänkt, Inger skulle in och jobba mellan 4 och 9 på kvällen men på väg till jobbet ringde de och undrade om hon inte kunde ändra tiderna.

Så hon fick vända hem igen och gå isäng, hon lade sig på soffan och sov några timmar då hon nu skulle jobba natt från 21 och tills vidare, hon trodde att det kunde bli någon timmes sömn nu på morgonen innan hon gick på dagpasset.

Nog är det väl förjävligt att det inte ska finnas folk som kan jobba. Har inte äldrevården redan havererat så är det inte långt bort innan det brakar ihop fullständigt.

NÄR ska politikerna få upp ögonen för annat än skrytbyggen och bygga om torg för 50-11:e gången


Jag tog en promenad på dagen, en kort snabb runda.

Vi fikade och åt Janssons frestelse och till slug fick Inger ge sig iväg till jobbet med tandborsten.

Jag har ingen aning när hon kommer sig hem igen men det blir väl någon krona extra på lönen och jag fortsatte mitt nyårsfirande här vid datorn och Mirabell tidvis i mitt knä.

Grannen började smälla av någonting så katten, och jag, hoppade högt här i stolen och ändå är det på andra sidan huset mot där det smällde.

Till slut blev klockan 23 och jag klädde på mig för en nattpromenad, ville röra på mig efter mat och dryck och några godisbitar.

Tog med kameran och gick mot Rödäng, uppför backen mot Rödberget och till Grisbacka, då var klockan kvart i midnatt och ville inte stå still så det blev en runda runt ett kvarter och tillbaks.

Folk var på väg upp på Rödberget där man har fin utsikt över stan men dit iddes jag inte gå.


På väg tillbaks började det smälla och skönt att jag tog hörselskydden med inbyggda högtalare så jag kunde ha ljudboken igång.

Fotade en del raketer men inte kan det vara bra för miljön.

Det måste vara enorma mängder som smälls av under det här dygnet och även några dygn före och efter nyåret.

       

       


När jag kom hem väntade Mirabell på mig innanför dörren, hon trodde väl att jag också rymt hemifrån.

Satt vid datorn en stund, bloggade, lade upp bilder och pratade med folk ute på nätet innan jag gick isäng och lyssnade en stund på ljudboken.

Ute höll de på med raketer men vid 2 släckte jag efter att ha smort mig med Voltaren.


Har ändå sovit gott och tungt trots ont i lederna, måste äta mindre salt, äta mindre överhuvudtaget då jag gått upp lite.


Frukost och gosat med Mirabell, Duschat och löst korsord så nu sitter jag här påklädd och redo för fest.


Idag blir det till att göra bokslut men lite har jag redan gjort klart igår kväll och nu på morgonen.

Nu börjar Nyårskonserten från Wien på SVT 2


I övrigt tar jag nog en promenad senare idag och jag får se åt vilket håll jag går.


Vädret är skapligt fint, blå himmel och ingen blåst, -5,6° utanför fönstret, full fart på småfåglarna vid automaterna som behöver fyllas på.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-01 11:15:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1008,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
04:13
Temp - Min:
-6,2 °C
Klockan:
09:39
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
10:37
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,2 hPa
Klockan:
15:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:34 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:22
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Nu lite mer kaffe och pepparkaka. Måste börjas i tid för att bli snäll till nästa jul.

 


Av Jan Sandström - 1 januari 2017 00:44

Söndag den 1/1 2017



Jag gick ut på en promenad och hade mina hörselskydd med radio, där kunde jag plugga in min MP3 och lyssna på ljudboken utan att sröras av smällarna.

Uppe vid koporten närma Rödberget stannade jag bland lite annat folk och man har fin utsikt därifrån så här följer ett antal bilder och tre videosnuttar.

           

Det förekom en hel del sådana här också och jag hoppas det är den som inte har metalltrådar.

 

Men konstigt vad det var mycke folk ute och småbarn sprang omkring mitt i natten, har det varit något speciellt.

   



 
 
 

Nu vill Mirabell att jag ska gå isäng så då säger jag till alla ni andra.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards