jans

Alla inlägg under februari 2017

Av Jan Sandström - 20 februari 2017 09:24

Måndag den 20/2   och Anders fyller 32½ år.


Dagens värden: 5,9 mmol och vikten 78,2 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 78,5 kg och jag gick ingenting, snömoddiga vägar med glansis under. Så det blev 20 minuter på träningscykeln under tiden jag läste en bok.


Gårdagen började med frukost och sedan fick jag ut med snöslungan och ta bort lite snö som ramlat ned, tung blötsnö och glansis under så det var skönt att hålla i slungan.

Sedan åkte vi ut för att få fika men även nu var de bortresta på andra sidan älven.

Så vi ringde Emil och han var ute ochhandlade med föräldrarna, tur det för då hann de köpa lite gofika.

Jag fick kaffe och stoppade i mig tre små bullar och så fota Emil och Norton (katten).

      Nu är han mysig.


Full rulle med vagnen.


 

och mysa med farmor Inger, det lär bli många fler sådan stunder.

              


Norton hittade ett glas med lite mjölk kvar i men tungan nådde inte ned.


  Bra katt reder sig själv.


Vi åkte hem till oss igen, stek till middag innan det blev film från Netflix.

Allt om min buske hette den vi såg men inte någon toppenfilm, efter den ett avsnitt av 72 söta djur och sedan upptäckte jag att de börjat sända en härlig serie om Severin.

Det här är något du Anders skulle gilla men sjöborre är inget jag skulle stoppa i mig, fast jag gillar ju räkor och de är ju knappast snyggare.


Det kom mer snö igår kväll och natt, så där att det blev vitt och fint.

Efter TV-tittande gick jag isäng och en kort stund med ljudboken innan jag somnade.

Och sovit har vi gjort alla fyra, även Gunnar har sovit hela natten eller så har han smygit ut genom luckan men inga spår i snön tyder på det.


Just nu -5,1° utanför fönstret, vindstilla och solen sken tidigare, nu har den slocknat men vitt och fint i träden och på fröautomaterna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-20 09:45:11

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 997,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
10:42
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
-4,3 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
01:15
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,7 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
16:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:27
Sol upp: 07:16
Sol ned: 16:31
Skymning: 17:20
Dagsljus: 10:53 tim:min
Dag längd: 09:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:30
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, de snören jag pratar om ibland syns på första bilden och jag tror de hjälper för ingen fönsterkrock har skett sedan jag satte upp dem.

 

     


Av Jan Sandström - 19 februari 2017 15:23

Sagostund med farmor.

Tidigare var det full rulle med vagnen.

Och tanka behöver man också.
Farfar (jag) fick kaffe och kanelbullar.

Av Jan Sandström - 19 februari 2017 10:57

Lördag den 19/2


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 78,5 kg.

Igår: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg och jag gick till en längre runda på 5,81 km på delvis ishalka och skönt att jag hade broddarna, men det är nästan lika jobbigt att gå med dem på asfalt som utan på is.

 

Nu ver jag var leklandet byggs och där ska även den omtalade moddellen av Umeå stå.

 


Men du, vad är det där.

 


 

De där kan faktiskt vara tappade men likaväl bara släppt ned då man gått och låtsats som om det regnade.

 


Uppe på Knorren har man utsikt. Först mot stan.

 

Järnvägen mot Västerslätt.

  

Vännäsvägen mot Vännäs.

 

Så här har man inte sett järnvägsstationen tidigare men nu har man ju rivit magasinsbyggnader som stått där bilarna står.

Viadukten där bilen kör är gamla E4, nu väg 503.

 


Det var en skön promenad och boken i lurarna bra, Spionen av Jan Mårtensson, om antikhandlare Homan i Gamla Stan.

Väl hemma plockade jag ned lite julbelysningar och dammade mattor som Inger slängt ut.

Sedan blev det kaffe och ostmacka men nu måste jag hushålla på den lilla bit som är kvar för Inger ska inte handla förrän på tisdag.


God middag med en köttbit och stekt klyftoptatis men först ett stort lass grönsallad och råkostsallad, vatten till maten som vanligt.


Efter det såg vi film, en inspelad från TV om en kvinna som tog hand om en hund, lagom underhållning.

Sedan såg vi Trumps galna värld som sändes på TV före jul eller före valet var det väl. Han ÄR galen och man blir ju mörkrädd när man nu vet att han är president över USA och har kärnvapenkoderna.

Man får väl hoppas på att han får en infarkt eller något inom kort eller blir avsatt.


Gick isäng och fick både Inger och Gunnar i sängen så jag tog min kudde och lade mig på Ingers halva.

Har sovit sisådär då jag haft värk inatt och kanske kan snövädret som drog förbi ha bidragit till den.

Men det blev fint ute så efter dusch och frukost fick jag klä på mig och gå ut då traktorn kommit och plogat.

Ute var grannfruarna ute och skottade men de var klara innan jag var klar med mitt så jag fick inte hjälpa dem med slungan.

Men det blir fint med snö på träden, synd att jag plockade ned julgransbelysningen.

 


Fåglarna har nära från automaterna till granen men de flyger helst bort till buskarna vid Maotes smedja. Det är lilla huset bakom björken. Men de sitter även i granen eller

 

flyger upp i vårt äppelträd där en talgoxe satt och kvittrade.

   

Men vimpeln måste jag föra något åt, varför ska det bli sådana knutar på den, men den där blir bara att kasta frammåt våren.

 


Det är blidväder och kramsnö ute. Temperaturen just nu +0,1° men det blir kallare.

Mulet ser det ut som och svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-19 11:15:11

Temperatur: 0,9 °C
Lufttryck: 998,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
10:42
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
07:29
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
06:42
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:30
Sol upp: 07:20
Sol ned: 16:27
Skymning: 17:17
Dagsljus: 10:47 tim:min
Dag längd: 09:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:21
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

   

Av Jan Sandström - 18 februari 2017 09:42

Lördag den 18/2

 

Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 77,8 kg. Första gången under 78 kg.

Igår: 6,0 mmol och vikten 78,1 kg och jag gick till vårdcentralen och en omväg dit och hem, det blev 3,18 km på delvis ishalka då jag inte hade broddarna.



 

Mina värden från provtagningen var fina förutom ett blodfett och det ska jag testa ett piller för eller mot.


Mina värden var:

Hba1c = 41, förra gången, i somras 45 och tidigare 53 då min diabetes uppräcktes i fjol vår.
Glukos 6,0
Kolesterol = 4,8
Triglyc =0,8
HDL = 1,1
LDL = 3,3 = för högt.
Blodtryck 106/71 och puls 81.

Midjemåtten har minskat med 10 cm sedan ifjol sommar.

Och längden minskat med 1 cm till 172 cm vilket är normalt, det var ju kiropraktorn som drog ut ryggen efter mitt diskbråck.

Fast som ung hade jag för mig att jag alltid var 171 cm.


Som vanligt när jag har en sådan där tid att passa har jag svårt att göra någonting innan och jag fick förklaring på det förhöjda blodsockret, det höjs när man oroar sig eller blir stressad och så känner jag mig innan jag ska till typ vårdcentralen.

Jag avskyr allt sådant där men när jag väl är där går det fint. Oftast.


Erik kikade förbi på förmiddan och skulle hämta lite grejor.

Så jag gjorde ingenting mer än gick av och ann här hemma och när jag kom hem hade jag besök, larmet var avstängt och Maria satt här inne, hon skulle skriva ut lite och då åker man till pappa och det får de så gärna göra.

Lite prat och en ostmacka till kaffe, sedan blev det datorn och TV samt pyssla med katterna.


Sedan såg jag färdigt Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå som verkligen kan kallas rörig.

Men vad kan man förvänta sig av något som Douglas Adams står bakom.


Inger kom hem efter en kväll ute med mat och bowling och jag gick isäng.


Jag (och Inger) har sovit dåligt inatt, en väldigt kelsjuk och vårkännande Gunnar har legat på inatt, ut och in och i sängen har han varit kelsjuk.


Upp i morse och idag har då jag tänkt en sväng ut och förbi Anders och kanske ta min promenad där ute i Stöcksjö eller så stannar jag vid IKEA och går runt på Söderslätt.


Det är skapligt väder men det ska bli sämre med nederbörd.

Meteogrammet: Umeå Kommun


Just nu har jag +1,8° utanför fönstret, det blåser lite men är ganska ljust även om inte solen skiner.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-18 10:00:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
14:23
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
02:55
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
22:39
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
07:13
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
07:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:23
Sol ned: 16:24
Skymning: 17:14
Dagsljus: 10:41 tim:min
Dag längd: 09:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:01
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och...

 

Nu in till köket och en kopp kaffe, Inger ska säkert ha mer te.

 

Av Jan Sandström - 17 februari 2017 16:31

Nu har jag varit på vårdcentralen och pratat med diabetessköterskan och fått reda på mina värden som var.


Hba1c = 41, förra gången, i somras 45 och tidigare 53 då min diabetes uppräcktes
Glukos 6,0
Kolesterol = 4,8
Triglyc =0,8
HDL = 1,1
LDL = 3,3 = för högt.
Blodtryck 106/71 och puls 81.

Hon tyckte jag har för höga blodfetter och ska få piller för att sänka dem fast det där tar jag med en nypa salt. Men vill de att jag ska ta ett piller kan jag väl göra det och jag blir kallad om ett år igen.

Men jag fick ingenting för mitt blodtryck.


Jag fick då min promenad för dagen fast det var halkigt på sina sgällen.

Av Jan Sandström - 17 februari 2017 09:07

Fredag den 17/2


Dagens värden: 6,0 mmol och vikten 78,1 kg. (men då har jag oskite )

Igår: 5,1 mmol och vikten 78,0 kg och jag gick till Grubbebiblioteket och en omväg hem så det blev 5,44 km.

Kan högt blodsocker bero på oro då jag ska till vårdcentralen för det var likadant i tisdags då jag skullt dit för provtagning.

Idag ska jag dit för att prata med diabetessköterskan och få reda på hur jag skött mig.


I övrigt blev det inte så mycket igår, en promenad, TV (Det okända), kaffe och kanske för mycket av Ingers Brockolipaj till middag. Tyckte det var onödigt att lämna den där "lilla" biten som blev kvar på fatet så jag åt upp den.

Senare på kvällen såg jag en gammal västernfilm på Netflix, Butch Cassidy och Sundance Kid från 1969.

Men den är lite seg även om den är sevärd.


Gick isäng med ljudboken...

Har sovit skapligt även om Gunnar stört mig en del. Nu ligger han och Mirabell på våran säng och sover gott.


Idag blir nog som andra dagar men promenaden blir till vårdcentralen och efter "domen" får jag se om det blir tunga steg direkt hem eller lätta steg en omväg hem.


Vädret ska då vara fint, just nu skiner inte solen men himlen är blå, den del jag ser så VAR är solen.

Det blåser en aning i snörena men temperaturen utanför fönstret är +2,7°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-17 09:15:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
08:48
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
13:09
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
02:55
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
02:29
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1028,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
07:46
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:26
Sol ned: 16:21
Skymning: 17:11
Dagsljus: 10:35 tim:min
Dag längd: 08:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 16 februari 2017 08:55

Torsdag den 16/2


Dagens värden: 5,1 mmol och vikten 78,0 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 78,4 kg och jag gick ned på stan vilket blev 5,42 km + det jag gick runt inomhus i affärerna.

 

Jag lämnade in min ring som jag klippte av före julen 2015.

       


På hemväg blev jag fikasugen och tänkte köpa en semla, för att inte behöva bära på den från stan skulle jag gå in på ICA HP:s men tyvärr hade de ingen där.

Då fick det bli Ullas Kondis även om det var dyrt, men jag skulle inte ha gjort det.

Nog för att den var god och stor men mitt blodsocker, åt vid ½3 ungefär och jag kände sedan att det var galet så vid 5 kollade jag mig. 11,9 mmol låg jag på då så vad passade bättre än att sova på soffan en stund.   

Nä jag så på "Det okända" och somnade så jag fick se om avsnittet på Play senare.

Det blev en lätt middag på råkostsallad och vatten, hade dessutom ätit en god pajbit och 3 prinskorvar till lunch.

Men som du ser låg jag ändå bra till i morse och även vikten är toppen eller botten, men än har jag inte kommit under 78 kg.


I övrigt blev inte mycket gjort, en vanlig dag alltså.

Men det blev några inlägg här då jag ondgjorde mig på dessa hundägare som inte plockar upp skiten efter sina vänner.

   

Och grattade oss själva på vår 40-årsdag då vi förlovade oss men den var för 10 dagar sedan, den 5/2 1977 skedde det i lägenheten där vi bodde då. På ängesvägen 5.

 

       

Då var man ung och kär. Nu vet jag inte vad man är men inte ung i alla fall.


Och mystiska bilder från mina webbkameror där det såg ut att vara snöyra men det syntes bara i infrarött läge.

       


Sedan satt jag mest och kollade foton på datorn samtidigt som Det okända rullade på den andra skärmen till klockan blev 21 och Det okända började med ett helt nytt avsnitt på Sjuan som jag såg.

Inger kom hem från jobbet och jag gick isäng.

Gunnar har ränt ut och in inatt så jag har sovit sisådär men ändå skapligt gott.

Jag kan ju ta igen lite i eftermiddag vid dagens okända avsnitt.


Det måste bli en promenad igen och kanske kan jag gå och lämna igen ljudboken på biblioteket eller så blir det någon annan runda.

Borde ta och ordna ritningarna på gäststugan som ska upp men det tar emot, vet inte riktigt om jag klarar av det.


Enligt YR skulle det vara sol idag men det är mulet och grått.

Temperaturen utanför fönstret är -1,3° och vindstilla, det ser lovande ut.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-16 09:45:11

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 1022,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
11:47
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
-6,2 °C
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1028,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1041,3 hPa
Klockan:
00:59
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
09:32
Lufttryck - Min:
1028,4 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:39
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:18
Skymning: 17:08
Dagsljus: 10:29 tim:min
Dag längd: 08:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:46
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

 

 




Av Jan Sandström - 15 februari 2017 22:09

Det var vi förlovade den 5/2, vi förlovade alltså oss 1977  

Så här såg vi ut där vi bodde på Ängesvägen 5 och bjöd på förlovningsfika.

 

Hur fasiken kunde man ha sådana där glasögon?    och Inger blundar då man tar kort, det gör hon än idag (fast hon har tittat mellan knäppningarna).

 

Och bland gästerns fanns från vänster, Ingers bror Hans-Göran, lillasyster Birgitta och "mormor" Alma, sedan min pappa Bengt, Ingers syskonbarn Monica och hennes mor Margareta och man Harry bakom blommorna med Annelie i knät.

 

Här Harry med Annelie, Jag och Inger, Birgittas numera man Jan-Erik och min mamma Majken.

 

Idag gick jag ned på stan och lämnade in min ring på lagning, 610:- kommer det att kosta.


Bröllopsdag har vi den 26/5 och förlovningsdagen föll bara bort bland alla andra inlägg jag gör.

Nu går jag isäng så får jag hoppas att jag sitter här igen i morgon bitti efter frukosten.

Godnatt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards