jans

Alla inlägg under februari 2017

Av Jan Sandström - 3 februari 2017 09:36

Fredag (igen) den 3/2


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 78,8 kg.

Igår: 5,3 mmol och vikten 78,7 kg och jag gick 3,24 km ute på Söderslätt, bakom IKEA.

 

Jag får ta fler promenader där ute och det är roligt med lite nytt att titta på.


Efter promenaden bytte jag skor och gick in på IKEA där jag köpte kaffe och semla för 25:-

Åkte hem och såg två avsnitt av "Det okända" på Sjuan.


Startade Ingers dator och körde en hiskerligt massa uppdateringar och det tog hela kvällen men den klarade sig på egen hand mest hela tiden. Körde även uppdateringar på min sängdator.


Satte på en film från Netflix som heter Chappie (2015) och var en variant på Robocop men ganska kul ibland.

Tror t.o.m att de använde saker från den senare filmen.


Inger kom hem, fick klart hennes dator och jag gick isäng och kikade på lite porr på min sängdator, det är sådant jag har den till  Lussnade samtidigt på ljudboken och när Inger kom isäng släckte jag och har sovit gott och tungt.

Har inte varit upp för Gunnar inatt och han har inte heller legat hos mig.


Idag väntar jag på paket från Zooplus, det är ett stort katträd som Maria har beställt.

Men hur ska man tolka spårsidan de har.

03.02.2017

 06:15Umeå (SE)
Back at parcel delivery centre after an unsuccessful delivery attempt.

Vadå Back at? Det har inte varit hit någon budbil.


Det var likadant förra gången och då fick jag ett mejl om att gå in på en sida för att bestämma när jag var hemma.

Då var jag ut fram och åter men idag har jag inte varit utanför dörren eller okontaktbar.

Zooplus har haft skitsnabba leveranser men nu tar det lång tid, fast inte som posten och de kör ju hem sakerna.


Jag väntar väl ut paketet innan det blir någon promenad och klockan tre blir det "Det okända" på Sjuan.

Så det kanske blir ikväll.


Just nu kommer det ett lätt snöfall, nästan så man inte ser det och temperaturen är på -0,8° utanför fönstret.

Mulet naturligtvis men vindstilla och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-03 10:00:10

Temperatur: -0,5 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
01:45
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
01:41
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
05:25
Lufttryck - Min:
1017,8 hPa
Klockan:
23:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:16
Sol upp: 08:11
Sol ned: 15:36
Skymning: 16:31
Dagsljus: 09:15 tim:min
Dag längd: 07:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:54
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

   

Av Jan Sandström - 2 februari 2017 09:40

Torsdag den 2/2


Idag fyller min svägerska och Ingers lillasyster år men man ska ju inte prata om en tjejs ålder sägs det ju.

Hur som helst Grattis Birgitta på födelsedagen.


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 78,8 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 78,9 kg och jag gick ingenting, däremot körde jag ett gympapass i soffan när jag såg på TV.

Så ingen karta idag.


Jag gjorde inte mycket igår, satt mest och lekte med datorn. Kom fram till att vår boendekostnad är 5564:-/månad för huset och stugan kostar 1279,76 kr/ månad.

Men det är inte 100% att det stämmer men nära ligger då siffrorna.


Såg "Det okända" på Sjuan., middag och sedan mer TV på kvällen, det är liksom ingen ork i mig just nu.

Kan det vara någon virus eller är det bara så att jag äter för lite. Dricker för lite gör jag då, tror jag men frukt äter jag och grönsaker.


Gick isäng och sov gott, Ingen Gunar eller Inger i sängen och har inte vaknat då Gunnar ville ut och in under natten.


Steg upp relativt tidigt, Inger är ju hemma men så har jag suttit och jävlats med mobilen som trilskas.
Den envisas med att föytta appar till det extra minneskortet men det går ju inte, den kan inte det då de flesta apparna inte kan köras däriftån så nu har jag suttit och raderat ett antal appar jag inte tror mig behöva men de flesta jag vill ta bort är låsta i mobilen.


Men jag skulle behöva en ny filhanterare för att kunna kolla och flytta bilder i mobilen till datorn, men jag får väl köra via USB-sladden.


Nu sitter jag här och strular på, har tidigare efterlyst en Bluetooth-sändare som enkelt kan sättas i hörlursuttaget på min MP3-spelare så kan jag köra till hörlurar, MC-hjälmen och kanske bilens anläggning.

Nu hittade jag en på Kjell & Co.

Roxcore Bluestream TX Bluetooth-sändare

Kombinerad sändare och mottagare

Art. 96746 för endast 399:90

Roxcore Bluestream TX Bluetooth-sändare


Den har jag noterat i mobilens inköpslisa.

Sedan behöver jag någon form av blåtandlurar.

Fast det är mest på MC:n jag har nytta av den, när jag går kan jag ha sladden och mina Porta-Pro på huvudet.


Jag funderar på om jag ska åka till IKEA idag, promenera runt Söderslätt och sedan ta kaffe och semla på IKEA

Men jag vet inte om jag ids ta bilen dit, det blir nog en promenad här hemma i omgivningen fast det kan bli lite riskfyllt då det snöat uppe på den knöliga isen som ligger gömd under.

Mer snö ska det ju komma enligt Lisa Frost på SMHI, YR säger inget om snö men det sa de ju inte igår heller fast det snöade på eftermiddan och kvällen.


Just nu är det uppehåll men mulet, -1,1° och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-02 10:15:10

Temperatur: -0,9 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från S,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,9 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
01:45
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,5 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
10:03
Lufttryck - Min:
1026,0 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:18
Sol upp: 08:14
Sol ned: 15:33
Skymning: 16:28
Dagsljus: 09:10 tim:min
Dag längd: 07:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:40
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Mina vänner duvorna är då här ute och letar mat.

   


Av Jan Sandström - 1 februari 2017 09:48

SVT 1, 15:00--16:10 Dressed To Kill (1946)

eller på Svenska.

Sherlock Holmes i fara

Sherlock Holmes i fara


Handling:

Sherlock Holmes och doktor Watson får i uppdrag att leta reda på några stulna plåtar som används till sedelpressning. Efterspaningarna leder detektiven till tre helt vanliga, anspråkslösa speldosor. När de säljs på auktion inser Holmes att det är fler än han som vill lägga händerna på speldosorna.

Bilden och info från https://www.tv.nu


Sänds även på Viaplay.


Av Jan Sandström - 1 februari 2017 09:16

Onsdag den 1/2

Nu har januari gått så det är bara 11 månader kvar på året, det går fort.


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 78,9 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 79,1 kg och jag gick 8,12 km. Det blev en lång runda som tog 1 timme och 45 minuter.

 

Ut på industriområdet och bort förbi bilprovningen och sedan efter norra länken över Änge mot ICA Kvantum på Kronoparken men jag svängde av mot Beijers och sedan över Sandåkern och hem.


När jag kom hem blev det kaffe och "Det okända" på Sjuan. Harry och Margareta kom och till slut blev det middag.

Sedan såg jag och Harry Naturens fräckaste tjuvarpå Kunskapskanalen (Igår 19:15 - 20:05). Intressant och programmet finns på Play.

Harrys åkte hem och jag såg början på en ny säsong av Badhotellet på TV4 (Igår 21:00 - 22:00) Finns också på Play.


Provade mitt blodsocker igår innan jag gick isäng och då låg det på 7,0 mmol/l.

Därefter blev det sängen och som igår, men med en liten skillnad som jag inte tar upp här. Nä det blev inte sex om någon trodde det.

Jag har sovit men konstigt som det blir med Gunnar som brer ut sig mellan mina ben.


Upp före åtta och testresultaten finns ju längst upp i det här inlägget.

Anders och Signe kom förbi och ville ha skjuts till tåget då de skulle ut på en sväng.

Jag vet inte vad vi gjorde för fel med Anders så som han ränner runt i världen men Signe ska åka hem till Götaland igen.


Och nu sitter jag här igen.

Inga planer för dagen men jag ska väl ut och gå någonstans, dock inte så lång promenad som igår. Däremot läste jag att det spelar ingen roll om man promenerar eller joggar, promenader är lika nyttiga. Men det visste jag ju redan.

Det tog en stund innan jag hittade igen länken en vän lagt ut på Facebook.

Det är bara mysigare och skönare att promenera och med ljudbok i lurarna. Men det tar förståss längre tid eller man hinner inte lika långt på en halvtimme eller timme.


I eftermiddag blir det kanske film igen, Sherlock Holmes i fara på SVT1 HD Idag 15:00 - 16:10 men mer om den i nästa inlägg.

Fast Inger är ju ledig, hennes "söndag" idag så planerna kanske ändras för mig.


Det var kallt i morse men nu har jag -5,1° utanför fönstret, mulet med svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-02-01 09:45:11

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1030,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,8 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
03:50
Temp - Min:
-9,8 °C
Klockan:
23:30
Lufttryck - Max:
1030,3 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Min:
1027,3 hPa
Klockan:
01:26
Lufttryck - Min:
1024,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:21
Sol upp: 08:17
Sol ned: 15:29
Skymning: 16:25
Dagsljus: 09:04 tim:min
Dag längd: 07:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:28
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en halvtimme sedan (09:15).

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards