jans

Alla inlägg den 7 mars 2017

Av Jan Sandström - 7 mars 2017 20:05

Häromdagen när Gunnar gick ut och jag skulle ta min promenad.
         

Katter är duktiga och gräver själva ned det de lämnar och kastrerade katters kiss luktar inte heller så mycket.
Tänk om alla hundägarna kunde sparka snö över hundpisset. En eloge till de enstaka som gör det.

Av Jan Sandström - 7 mars 2017 19:53

Jag har kommit på en idé som kommer att bli underbar.
Men det behövs en kemist (tror jag) som kan blanda i någonting i hundmaten.

För så här ska det inte se ut ÖVERALLT efter gångvägar och trottoarer.

           

Jag fotade det här den lilla sträckan över Tvärån från Rödäng, och jag fotade långt ifrån alla gula fläckar.

       

Men kan inte någon tillsätta ett medel i hundmaten så att hundar kissar vitt.

Av Jan Sandström - 7 mars 2017 09:21

SVT 1, 14:20--15:55 Flickorna (1968)

Filmen begrevs som "Tung" läste jag på ett ställe och svenska filmer från slutet av 60-talet kan vara lite jobbiga och tunga, det skulle vara så mycket mening och budskap i dem.

Jag gillar hellre 50-talet eller för den delen 40-talets filmer, då tycker jag det var mer åt komedierna.

 

 

Handling:
Ett teatersällskap repeterar Aristofanes pjäs "Lysistrate" i vilken de atenska kvinnorna gör uppror för att tvinga männen att inställa kriget och sluta fred. De tre ledande kvinnliga skådespelerskorna, Liz, Marianne och Gunilla, lever alla i förödmjukande förhållanden till sina män. Liz är gift med en självupptagen börsmäklare som vill att hon skall vara hemma och sköta värdinneplikterna men bedrar henne regelbundet med yngre kvinnor. Marianne lever sedan länge i ett förhållande med en gift äl...Mer
 

Av Jan Sandström - 7 mars 2017 08:50

Tisdag den 7/3


Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 77,7 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 77,5 kg och jag gick 4,52 km. Det blev rundan över "knorren".

En skön promenad där solen sken och det var några grader kallt.

 


Kallt har vi nattetid med ned det här dygnets varmast och kallast

-10,0 °C
08:43
-20,1 °C
05:55

Tempen stiger fort när solen skiner.


När jag kom hem blev det matinéfilm på TV, den jag skrev om i förra inlägget.

Sedan sov jag en stund i soffan innan jag såg ett avsnitt av Det okända på Sjuan.

Jag rippade två ljudböcker och katalogiserade dem så vi kan se vad vi lyssnat på.


Inger kom hem och vi åt middag framför TV:n där vi såg Severin.

Sedan gjorde jag ingenting förutom åt en alldeles nybakad bulle med mycket smör och ost på. Något som straffade sig nästan direkt.

Magknip och rännskit men bra att rensa ut och bra för vikten. Det är min vanligta katarr som satte igång.


Gick isäng och lyssnade en stund på ljudboken, Inger kom isäng och då kunde jag inte hålla migutan kröp över och låg gakom hennes rygg en stund så det blev varmt och skönt.

Vi hade ju inga katter i sängen men efter en stund rullade jag tillbaks till min halva, som blivit kall.


Har sovit riktigt gott och vaknade 7 men låg kvar en stund och surfade på mobilen. Kollade av temperaturer och kameror men nu verkar det inte springa några djur ute hos Anders och inte heller i vår stuga.


Idag blir det en promenad som vanligt och jag hoppas det blir varmare och att solen fortsätter skina.

Matinéfilmen verkar inte lika lockande idag men mer om den i nästa inlägg.


Inger jobbar em och kväll så jag får en dag för mig själv. Kanske blir det så varmt att det funkar med kaffe ute på altan.


Just nu har jag -11,3° i skuggan utanför fönstret. Solen skiner från en blå himmel och det blåser lite. Det ser jag på snören och annat, väderstationen har nog frusit fast igen och visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-07 09:15:10

Temperatur: -5,5 °C
Lufttryck: 1039,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 31,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,5 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
13:38
Temp - Min:
-20,1 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
-17,6 °C
Klockan:
00:43
Lufttryck - Max:
1039,7 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Max:
1038,8 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1038,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1031,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:38
Sol upp: 06:25
Sol ned: 17:16
Skymning: 18:04
Dagsljus: 12:26 tim:min
Dag längd: 10:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:44
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards