jans

Alla inlägg den 18 mars 2017

Av Jan Sandström - 18 mars 2017 13:11

Vi tväråkte upp till stugan och det är skönt här ute.

Men det blåser så det gick inte att sitta uppe på utsikten.
Men kaffe och bulle har jag fått här på altanen till takdropp och vindens sus i träden.

Av Jan Sandström - 18 mars 2017 09:42

Lördag den 18/3


Igår en dag som så många andra förutom att den började med att jag åkte ut och handlade, efter frukost och bloggandet.


Till Ersboda och Ö&B där jag köpte grillkol och tvål.

Grillkolen skulle till Ingers jobb dit jag åkte och lämnade en påse, efter att ha fått tag på Inger.

Det är inte det lättaste på det bygget, Haga Äldrecenter men tur hon är känd liksom jag.


Jag fick ta med mig stekhällen hem igen, den jag körde dit tidigare.


Hemma satte jag mig ute på altan och drack kaffe i solen, Gunnar och Mirabell kom även ut till mig.

Lunch och sedan en promenad som gick upp till Grubbebiblioteket.

 

Som vanligt gick jag fel väg, igen och traskade i sörja och vatten men hem gick jag ned och via Sandåkern där det varit bättre plogat.

Peter ringde och undrade om ingen kunde komma och gå ut med Emil, själva låg de sjuka.

Anders ringde och undrade om en diabildsscanner men jag scannade mina på min vanliga apparat och inte den speciella som finns.

Plexgear Pixaver Lux Negativ- och diaskanner

Plexgear Pixaver Lux Negativ- och diaskanner

Fotofilmskanner för digitalisering

Art. 99000 | Modell nr: Pixaver LUX

799:-

Extrapris just nu och jag kanske skulle skaffa en sådan till fjällstationen.


Väl hemma blev det mer kaffe ute på altan, jag hackade lite på isen och jobbade med spaden i snön innan jag gick in och tittade på Det okända.

Inger kom hem och vi åt en lätt middag, varma koppen och äggmacka.


Jag började se en film på Netflix och ett spökskepp, men efter halva började jag hoppa fram lite nu och då för den var inte bra.

Gick isäng med en ny ljudbok och sedan har jag sovit riktigt gott, så det blev en tidig morgon idag.


Efter morgonrutinerna gjorde jag slag i saken och beställe kläder från BonPrix.

Trosor och 2 klänningar.

Trikåklänning, BODYFLIRT, midnattsblåEn blå och en mörkrödTrikåklänning, BODYFLIRT, midnattsblå.

Varför köpa en när man kan få två rill dubbla priset.


Solen skiner idag men det verkar blåsa.

Eljest har vi funderat på att packa fikaväskan och gå ut en promenad idag, frågan är vart.

Vi kanske skulle ta bilen och åka ut någonstans och gå på något nytt ställe. Efter strandpromenaden är det nog fullt med folk en sådan här dag.


Just nu har jag +3,1° utanför fönstret, sol från en nästan helblå himmel, det är moln där borta över husen.

Men den här årstiden värmer solen ordentligt. Det är en härlig tid innan björkpollensätter in.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-18 10:15:09

Temperatur: 5,7 °C
Lufttryck: 994,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från NW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 44,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
13:15
Temp - Min:
-5,3 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
23:36
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
985,6 hPa
Klockan:
20:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:00
Sol upp: 05:47
Sol ned: 17:49
Skymning: 18:36
Dagsljus: 13:36 tim:min
Dag längd: 12:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu mer kaffe och jag ska se om det går att sitta ute någonstans, ta fram möblerna vid förrådet kanske.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards