jans

Alla inlägg den 27 mars 2017

Av Jan Sandström - 27 mars 2017 14:43

...som höll på att sluta i Finland.

Solen bröt fram och det blev skönt ute så jag klädde på mig och började gå till stan.
Hade fått ett mess att min ring var färdig och det var ett lämpligt mål.


Väl där fick jag en överraskning, det kostade inte ens hälften av vad de uppgett.

 

Den gör sig fint mot Mirabells päls, hon ligger i mitt knä och sover.


Inger hade glömt ett par handskar hos vänner på Teg så då tänkte jag att det är bara att gå förbi och hämta dem.
Över kyrkbron blåste det.

 

Men inte så allvarligt.

 


Alf var inte hemma, typiskt pensionärer som inte håller sig hemma.  


Men det ökade i vindstyrka och över gamla bron fick jag faktiskt hålla i mig i räcket för att inte blåsa omkull.

En västlig vind längs med älven och nu ser jag på väderstationen att det blåst

 Vindstyrka:
Klockan:
21,8 m/s
13:45
Beaufort
F7

 

Efter strandpromenaden var det lite mindre vind på en del ställen men ankorna satt och kurade.

 


Drygt 8 km blev det i alla fall.

 

Väl hemma fick jag min belöning, in i duschen och så hade jag fått mitt paket som de trotts allt delat ut i postlådan.

Kaffe och en smörgås med Mirabell i mitt knä, Gunnar är ute någonstans och snart börjar Det okända.
 

Av Jan Sandström - 27 mars 2017 10:57

SVT 1, 13:55--15:40 Änglar, finns dom? (1961)

 

Handling:
Jan Froman har inte gjort mycket nytta i livet. Men en dag kommer han över boken "Vägen till framgång". Han söker en plats i Allmänna Banken som assistent till förste vaktmästaren - Bert Hagson. I banken träffar Jan Margareta Günther, dotter till en amiral och förlovad med Rolf Granér, rik skeppsredare. Han bestämmer sig ögonblickligen för att gifta sig med henne och Margareta är inte likgiltig för hans uppvaktning, som ger henne möjligheter att utmana fästmannen. Hon accepterar därför Jans förs...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 27 mars 2017 10:34

Måndag den 27/3


Igår blåste det om nu ingen märkte det så säger jag det nu, det blåste igår.

Fast här i Umeå var det säkert inget mot uppe på Sylarnas Fjällstation. Där gick det väl inte ens att surfa på nätet för att signalen blåste bort på väg till masten.


Jag hade VÄRK igår. Brukar få det när det blåser eller ska till att blåsa, alltså har jag värk idag med.

Men solen sken och jag gick ut för att ta en promenad men jag svängde och gick hem igen.

 

Det blev bara 1,16 km efter att jag justerat rundan och det tog inte ens en timme, men då ingick städning av fågelholkar viket jag gjorde när jag kom hem igen och jag hjälpte även grannen att lyfta in ett paket från IKEA.

De hade köpt en ny soffa som var otymplig fast lätt men handtagen på ena sidan saknades.


Därefter blev det en del tid i soffan med ljudboken och jag somnade.

Vaknade med värk och då hade Inger kommit hem.

Middag och sedan lite TV och datorsurf.


Gick isäng och Gunnar har sprungit ut och in hela natten tror jag men jag har sovit mellan gångerna han skulle ut och in.


Inger har cyklat till jobbet och jag har duschat, ätit frukost och nu betalat räkningarna. Inger är bra att ha den 27:e då jag kan rensa hennes bankkonto. Jo hon lagar mat också men allt för god och för mycket för att vara hälsosamt för min vikt.

Men jag står ganska still på mina 77 kg, ungefär.


Idag hade jag tänkt en promenad men det ska blåsa ännu mer idag och regnat har det gjort, lite grann i alla fall men inte så att regnmätaren reagerat.

Igår däremot regnade det ingenting vad jag vet men mätaren ar registrerat 5,7 mm fast det är blåsten som får mätvippan i mätaren att tippa över.


Det blir matinéfilm idag men mer om den i nästa inlägg fast jag får se om det blir den eller Det okända på Sjuan.


Just nu blåser det lite eller lagom mycket, nulet och +4,3° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-27 10:45:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1008,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från WSW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,7 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 54,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
10:43
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
23:44
Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
11:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:27
Sol upp: 06:15
Sol ned: 19:15
Skymning: 20:04
Dagsljus: 14:37 tim:min
Dag längd: 13:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:44
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut men nu verkar det som om det blir ljusare, det ska ju klarna upp och bli sol, och varmt.

 

Nu lite mer kaffe till mig.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards