jans

Alla inlägg under mars 2017

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 13:18

Jag skulle ha behövt hela 20-kilossäcken ????

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 10:12

Lördag den 25/3

Idag är det våffeldagen men igår åt vi det här hemma, mer om en stund.

Såg på mobilen i morse att Per Lidman med Nina Brantholm

fått sitt efterlängtade barn.

GRATTIS till er båda till den lilla krabaten.  


Per har hängt med våra barn här i huset som liten och de umgås fortfarande, han är nästan som en son för oss, men bara nästan.


Jag satte mig med att plocka ut musik från vår samling och lägga det som kändes bra på ett USB-minne som ska sitta i bilen.

CD är ute fast vi har en spelare i bilen men jag vet inte ens om den fungerar. Nu har jag drygt 1000 låtar sparade och de ska räcka ett tag.

Men det tog hela dagen och kvällen att plocka ut dem.


Under tiden kom barnen hit för Inger skulle bjuda på våfflor men innan dess skulle det lekas utomhus med Emil.

     

Leka med banrbarn är Inger duktig på och de nya byxorna hon sytt måste ju provas att åka på.

 

Sedan blev det "namnam" för oss alla men jag tro att jag och Emil gillade grädden bäst, men varför fick inte han drottningsylt på sina våffelbitar?

     

Det finns ju så fina tvättmedel idag så blåbär bör inte vara något problem.   

 

Jag var tvungen att kolla mitt blodsocker senare på kvällen, det blev ju ett antal våfflor med sylt och grädde under dagen från 4-tiden till 22 då jag skulle gå isäng.

Men jag hade bara 6,9 mmol och då iddes jag inte gå någon promenad.


Gunnar och Mirabell gick ut för att jaga duvor och annat.

   

Antingen var det något uppe i trädet eller så njöt han bara av solen.

   

Men även hon satt och tittade uppåt.

 

Och där uppe satt han med sina kompisar.

     


Senare fick jag se den här och nu fastnade han på bild. Koltrasten har kommit hit fast det sägs vara ett antal som övervintrat här i Umeå.

   


På eftermiddan halvsåg jag på Det okända började på Sjuan, medan jag sorterade musiken och även senare på kvällen blev det så under någon film eller vad jag nu hade på TV:n.


Gick isäng och Gunnar rände ut ett par gånger innan han gick isäng han också och inatt har jag faktiskt sovit skapligt.

Hade en del värk men smorde med Voltaren och det hjälpte antar jag och jag har drömmt en massa jag nu inte kommer ihåg mer än aningen av. Något rörigt om att jag gått omkring någonstans.


Var trött då jag tog medicinen klockan 6 och då hade Inger redan gått upp då hon jobbar i helgen.

Men ½8 startade jag radion och vid åtta ster jag upp, Gunnar låg hos mig och Mirabell på Ingers säng så jag slipper bädda den just nu.


Satt länge med tidning och korsord efter en skön dusch och nu funderar jag på vart jag ska promenera.

Kanske fråga vad Maria J. har för sig och om det blir till henne för halvlek och kaffe.

Eller så tar jag och packar ryggsäcken och går bort mot Änge, kanske runt Norra länken.

Men jag kanske inte ska gå så långt ändå med tanke på att jag haft och har ont i höger knä.


Blev då glad då jag vägde mig i morse, våfflor med sylt och grädde är toppen för vikten och 76,5 kg är nytt lägstavärde   och jag vägde mig 3 gånger för att vara säker på att inte vågen diffar, vilket den kan göra ibland.

Jag har mer vätska i kroppen enligt vågen och det kan vara det som orsakar min värk, har haft den kopplingen tidigare men inte mätat något, bara haft en aning.


Solen skiner från en blå himmel men det blåser, temperaturen är i alla fall +6,6° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-25 10:45:09

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,1 mm
Året: 48,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
03:08
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
02:30
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Max:
1027,0 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Min:
1018,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:22
Sol ned: 18:09
Skymning: 18:58
Dagsljus: 14:24 tim:min
Dag längd: 12:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:16
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så det är en tid då det är svårt att klä sig, inte för mycket då solen värmer men det blåser och kan blåsa kallt.


Så här ser det ut och nu ska jag göra kaffe och se om det går att få lite lä där ute någonstans.

   

Av Jan Sandström - 24 mars 2017 09:00

Fredag den 24/3


Igår blev nästan som vanligt, åkte ut en sväng och kikade förbi Stöcksjö och Anders, hämtade hem två kedjesågar som följde med husköpet.

Den elektriska fungerade fint men bensinmodellen fick jag inte igång, man kanske måste fylla på med någon vätska.

Jag tror jag ska lämna in den till någon som kan sånt där bättre, min svåger Per-Gunnar i Tavelsjö. Men det verkar vara en fin såg som Anders dock inte behöver där han bor.

Det räcker gott med en skarvsladd för att såga lite på tomten. Då kanske den är bättre hos oss i stugan men där går det också med skarvsladdar, det är väl som längst 30 meter från ett uttag.


Kom hem och solen sken, släppte ut båda katterna och började sopa grus och hacka snö när det plötsligt blev iskallt, började blåsa och när jag kom in och fått med mig katterna eller de fick med mig in så började det snöa.

Det var ändå kaffetid så det fick bli det och sedan skulle Det okända började på Sjuan, på grannens garagetak satt ett gäng duvor och tittade in på mig, en satt och lekte med en kvist i näbben men de hann sticka när jag hämtade kameran.

Men några pippi fotade jag.

               

Duvor och kajor bytte av varandra där uppe på tak och skorsten.


Jag såg TV och löste korsord när det blev reklam men hann även ut och fylla på fröautomaterna under en paus.


Inger kom hem och vi åt spätta till middag, sedan ett avsnitt av serien Där ingen skulle tro att någon kunde bo, men det är en repris från 2009 som sänds men lika roligt att se ändå.


Sedan gick jag ut en kortare promenad, höll på att frysa ihjäl fast jag klätt mig för -30° men det blåste nordvästvind som var isande kall.

Dessutom hade jag ont i höger knä så det blev en kortare sväng.

 

Det blev bara 1,85 km på 28 minuter så jag gick eller haltade sakta, gick ut lite efter 21.


Kom hem och såg lite på en actionfilm innan jag gick isäng med ljudboken och fick en gosig mirabell på mitt bröst.

Gunnar höll sedan på att springa ut och in några gånger men jag låg ändå sömnlös så det gjorde inte så mycket.

Det är tankar av privat intim sort som snurrar runt i hjärnan som oroar och irriterar mig. Men det går väl över om någradagar eller nån vecka.

Som vanligt alltså och jag kan ju sova en stund senare idag.


Att vi får besök av barn och barnbarn ska väl inte hindra det.

Det ska tydligen ätas våfflor idag och det har jag längtat efter en tid men inte fått. Fast inget har väl hindratm ig från att göra det själv någon gång. Jag har bara inte idas ta itu med sådant, fil eller värma matlåda duger gott åt mig.


Vi har då fint väder idag med blå himmel och sol, +0,7° utanför fönstret och eller men det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-24 09:15:10

Temperatur: 2,3 °C
Lufttryck: 1026,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 20,1 mm
Året: 48,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
13:19
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
02:30
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
1027,0 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1024,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:38
Sol upp: 05:26
Sol ned: 18:07
Skymning: 18:54
Dagsljus: 14:16 tim:min
Dag längd: 12:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:58
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Inger åt upp halva min frukostmacka så nu ska jag ta mer kaffe och göra en macka till.

 



Av Jan Sandström - 23 mars 2017 19:00

Men först middag, fisk är gott och idag blir det spätta.


Tidigare idag var det växlande väder, ömsom solsken för att sedan komma en norsiling med snöyra och blåst.


När jag såg på Det okända såg jag grannens tak och det är en fin plats för fåglar att sitta på.

             

Jag tror de sitter och tittar på mig där inne på soffan och tycker att jag skulle masa mig ut och ge dem några nävar solrosfrön.

 

Av Jan Sandström - 23 mars 2017 09:47

Torsdag den 23/3


Igår. Gjorde inte så mycket nyttigt, på eftermiddan började jag gå ned mot stan och jag hade tagit på mig lite mer vårlika kläder.

Klätt mig lite mindre alltså men jag kände att det blåste när jag kom ut fast inte så det störde och blev kallt. Däremot började dessutom regna så då lade jag om kursen, det fick bli en annan väg och inte över knorren som jag först tänkt eller ditned i alla fall.

Nu gick jag hela långa industrivägen bort till genvägen in på villaområdet igen och tillbaks hem.

Det blev 2,35 km och tog nästan eh halvtimme, jag gick ganska fort och med en hastighet på 5,06 km/h.

 

Dessutom hade jag lämnad mitt ryggskydd eller korsett eller vad man ska kalla det.

"Back on Track" heter det och är elastiskt så det håller åt en del men ger mest värme bak på ryggen,det är ett skönt stöd men nu är det bar asfalt och då har jag tänkt börja gå utan.


Kom hem och fikade lite innan Det okända började på Sjuan, meninnan det började tog jag en kort höneblund på soffan.

Såg de intressanta avsnitten och gick sedan till datorn efter lite middagsmat.

Återgick till TV:n men såg sedan att jag missat att de börjat sända serien Där ingen skulle tro att någon kunde bo eller som den heter på norska, Der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

Klockan 9 började ett nytt färskt avsnitt av Det okända på Sjuan som jag såg då Inger kom hem från jobbet och efter det såg vi det norska programmet från SVT-play. (I kväll sänd ett nytt avsnitt.)


Det blev kväll och jag gick isäng med ljudboken, fortsatte lyssna där jag slutade vid min promenad.

Gjorde min bengympa och 25 situpp eller benupp för mig, bra för magmusklerna.


Gunnar hade sprungit ut och in under kvällen och fortsatte med det så jag ställde helt enkelt upp fönstret då det var lite över noll ute.

Har alltså sovit gott men drömmt mycket och konstigt, om någonting jag inte kommer ihåg mer av.


Upp i morse, vägde och ska börja kolla vätskemängden i kroppen, vågen kan tydligen kolla den och jag ligger under det normala.

77,3 kg och 40,2 TBW fick jag + en massa annat som vågen räknar ut.

40,2 är under det normala som ska vara 42--56 om man är över 61 år, är man yngre ska man ha ännu mer vatten i kroppen.

Inte undra på att andra tycker att jag är en torrboll.   


Nu fick jag ett meddelande om att mitt paket med klänningarna och trosorna är skickat, det tog tid för dem att få iväg det.

Se inlägget från i lördags.


Idag blir det en promenad men jag tar nog vinterjackan på mig för det blåser, även om solen skiner.

Just nu har jag +2,9°, blå himmel med sol fast det blåser ganska mycket. Flaggstångslinan slår mot stången.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-23 10:15:11

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1016,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 8,3 m/s från WNW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: -1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 48,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
17:07
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
05:58
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:29
Sol ned: 18:04
Skymning: 18:51
Dagsljus: 14:09 tim:min
Dag längd: 12:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:34
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här fint ser det ut när man sitter inne.

 

Igår var det inte lika fint.

   

Av Jan Sandström - 22 mars 2017 08:51

Onsdag den 22/3


Igår snöade det och jag gjorde ingenting, satt inne och sorterade foton på datorn då jag inte drack kaffe och/eller såg på Det okända.

     


Jag hade funderat på en kvällspromenad men jag iddes bara inte.

Även Gunnar sprang bara ut korta stunder och till slut blev det sängen med ljudboken och bengympa.


Gunnar sprang ut och in ett antal gånger och jag låg och kikade på sex på datorn en stund innan jag släckte.


I stort har jag sovit någolunda inatt och efter 7 vaknade jag men låg kvar en stund.

Dagens vikt blev 77,5 kg.


Frukost och tidningen och sedan har jag startat luftfuktaren igen, vi har för torr luft här inne för 30% är i underkant. 40-60% bör det vara för att bli hälsosamt.


Idag inga planer, jo jag bör komma ut på en promenad men jag vaknade med värk i höger knä och höfterna men då hade jag Gunnar hos mig i sängen. Jag låg nog lite väl krokigt.

Mirabell kom till oss och ville prata med Gunnar men han ville sova så det blev lite tassboxning innan han sprang iväg och gick ut och hon tog över sängplatsen.

Ja se tjejer, de kan vara till besvär ibland men Gunnar kom in igen och ligger vid altandörren.


Det är bättre väder idag och det lär bli ordentligt med takdropp då nysnön som bara blev några centimeter tinar.

Just nu skapligt klart men ingen sol, svag vind och +1,2° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-22 09:00:10

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 998,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från WSW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
08:11
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
15:09
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
22:08
Lufttryck - Max:
998,7 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
21:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:45
Sol upp: 05:33
Sol ned: 18:01
Skymning: 18:48
Dagsljus: 14:03 tim:min
Dag längd: 12:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

 

Och jag är inte på något vidare humör idag, känns det som så jag får nog söka tröst med dryckenskap. Gå och ta lite kaffe.

 



Av Jan Sandström - 21 mars 2017 16:27

...snöa och blåser gör det.

Men vad gör väl det när jag kan sitta inne med kaffe och Det okända på tv.

Och så kom en nyvaken Mirabell hit.

Av Jan Sandström - 21 mars 2017 09:44

SVT 1, 14:05--15:40 Musik ombord (1958)

Idag blir det ingen film för mig för du som läser min blogg vet vad jag säger om Alice Babs men filmen är i alla fall från tärr årtal.

 



Handling:
Ångbåten Frigga III kommer tuffande mot ett villasamhälle. Det är hennes sista dag i tjänst. Vid rodret står en ung man, Lennart. Han tutar, när båten passerar en viss villa. I villan finns Lennarts kära Gittan. Hon är yrvaken, nyss väckt av sin äldre syster Ulla Wickström. Ulla är gift med Rolf, och de har två barn, Yvonne och Ulf. Yvonne går till skolan och Ulf till lekskolan. Rolf skyndar till sitt jobb i stan. Han är anställd hos Söderström och Ek, skeppsmäkleri. Två danska musiker, Ha...Mer

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards