jans

Alla inlägg under mars 2017

Av Jan Sandström - 10 mars 2017 09:22

Fredag den 10/3


Dagens värden: 6,1 mmol och vikten 77,7 kg.

Igår: 5,5 mmol och vikten 77,3 kg och jag gick 1,69 km. runt kvarteret, fick ont i främst höger knä.

 

Det var tunggått med snömodd där det inte var hårdpackat och halt.


Tidigare hade jag varit ut till Anders fram och åter, efter promenaden blev det kaffe och Det okända på Sjuan

Inger kom hem och vi åt middag innan vi såg ett avsnitt av Severin men det var lite tamt avsnitt, han tog upp krabbor och hummer som han kokade och åt.

Sedan blev det ett danskt program om en kille som fått en stroke och hans återhämtning. Jobbigt när 30% av hjärnan blivit förstörd.

Vi skulle ha sett Mandelmanns gård och det såg vi efteråt.

Sedan gjorde jag som Trafikverket, jag gick ut och saltade för att få bort snön som traktorfan körde upp här ute.

       

Kan de salta bort snön på E4 kan väl jag göra det här med.

Fast egentligen är avsikten att lösa upp de hårda iskakorna som de rev upp och inte går att flytta på utan traktor.


Det blev sängen och jag har sovit uruselt inatt, Gunnar har fått mars i sin almanacka, ränt ut och in hela natten och då jag inte varit upp för han har jag haft värk eller griller i huvudet.


Så idag är jag inte på humör för någonting och har inga planer mer än "bara vara".

Det kan bli svårt när Inger är ledig idag.

Mitt blodsocker är högt idag med och Inger tror det beror på den nya tabletten som har det som biverkning, den som ska sänka kolesterolet.

Så nu överväger jag att ta bort den medicinen, säkert värre med högt blodsocker än det andra och när VC ser det ger de väl mig en tablett till som ska åtgärda problemet och så är jag inne i en cirkus med tablett för det ena och mot det andra och så vidare.


Blåmesar, Talgoxar och de andra är det full fart på här ute i det nu fina vädret.

Just nu skiner solen, det var mulet tidigare och temperaturen utanför fönstret är -2,3° och stigande, svaga vindar är det.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-10 09:45:11

Temperatur: 1,5 °C     Solen värmer
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 32,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
10:38
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
08:28
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
00:50
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
00:45
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
16:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:28
Sol upp: 06:15
Sol ned: 17:25
Skymning: 18:12
Dagsljus: 12:44 tim:min
Dag längd: 11:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

   




Av Jan Sandström - 9 mars 2017 14:57

Grinig Gammal Gubbe alltså.


Är traktorförarna helt inkompetenta när de kör snö.           
Har de inget att se eller tänka med (småbarnen bakom ratt och spakar som nog aldrig hållit i en spade) när de lämnar infarter oröjda eller halveles röjda. 
OK jag förstår där man ställt ut soptunnorna men samtidigt borde det finnas någon kommunikation mellan företag och kommun om när det är sophämtning och att man inte kör den dagen. 

Så här såg det ut på några ställen, det fanns värre exempel. 

Först min släpvagn.

           


Är det här han bor måntro.

 

Alldeles slätt och ordentligt tagit till efter postlådan.



 


   


Här har de missat helt.

 

Liksom här.

   

och här.

     


Jag började tidigt att köra med slungan men den klarade inte de hårda STORA isklumpar som låg gömda så slungan gick sönder.
När jag började handskotta vid släpvagnen stod traktorn på vägen alldeles bredvid och jag tänkte att han kanske skulle backa 2 meter och ta bort, men inte, han bara tittade på mig.
Dessutom sträckte jag mig i ryggen så jag sket i allt och gick in till en kopp kaffe.
Nu ska jag lägga mig på soffan och se Det okända.

Snön tinar väl bort tids nog.

Av Jan Sandström - 9 mars 2017 14:53

Eller tekniken för nu börjar det bli dags för min NAS att gå i pension.

När man får sådana här meddelanden så.

 

Men det är väl så att bli gammal och kan liknas med ett besök på vårdcentralen.

Av Jan Sandström - 9 mars 2017 09:41

Torsdag den 9/3 och nu styr vi män världen igen, tyvärr.


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 77,3 kg.

Igår: 6,8 mmol och vikten 77,8 kg och jag gick 3,09 km. Till Vårdcentralen där jag handlade på apoteket.

 

Nu fick jag se något, det står "Knorren" på gångbron.
När de utlyste namnförslag skrev jag just det till kommunen för det är som en grisknorr men mitt förlag vann naturligtvis inte utan den skulle heta något annat. Kanske har de ändrat namnet.   

 

Det syns förresten inte på bilden ovan vad det står.

Jag gick i lössnön och handlade Voltaren och så blev det sliprullar till min elektriska fotfil.

Men effektivast är Footmender, den funkar utmörkt och hälarna blir så mjuka.


Eljest mådde jag inte bra igår, jag tror jag har nån flunsa som varken bryter ut eller blir fri från. Det har slagit lock för höger öra, mer och mindre och tinnitusen tjuter och TV-ljudet låter konstigt. Det ekar liksom.

Jag har ingen direkt energi över till något men igår somnade jag då inte på eftermiddan så jag fick se Det okända på Sjuan.

Men Severin hade utgått, det blev nån sport istället.

Nog är det väl förbannat att denna sport ska gå före allt annat och varför kan de inte hålla sig till sin sportkanal Eurosport eller Intersport eller vad den heter.

Jag hoppas kvinnorna tar över världen så kanske det blir ändring men då sänder de väl Glamour istället.

Denna jämlikhet ja, visst ska det vara lika lön och så vidare men att tvingas ha hälften kvinnor och hälften män inom styrelser och arbeten är ju nonsens.

Män och kvinnor är ju faktiskt olika och har olika intressen, det går inte att komma ifrån.


Jag har två vänner som fått tvillingar, en kille och en tjej och de skulle uppfostra dem lika, ingen könsskillnad med kläder och leksaker.

Nu sitter grabben och leker med bilar och tjejen har dockor fast båda har fått lika saker och inte uppmuntrats på något sätt åt något håll.

Det finns helt enkelt i generna och hormoner styr mer än vi tror.

Varför lekte jag mycket med min nalle och var jätteglad när jag fick en docksäng till han.

Men så är jag ju som jag är.       


Vi åt en liten middag, bra för jag får inte äta så mycket, det är frestande att stoppa i sig men jag ska gå ned några kilo till.
Snart på 77 kg så två till och sedan försöka vara kvar där.

Men det är småjobbigt att i stort sett jämt ha ett sug i magen och vara småhungrig jämt. Men ska man komma i bikinin till sommaren så och vill man vara fin så får man... och allt vad det heter.


Jag såg då förrgårdagens avsnitt av Badhotellet igår kväll som jag spelat in, sedan blev det sängen med ljudboken.

SKIT nu snöar det ordentligt igen.


Skit igen, nu kom traktorn och skrapade vägen, trodde först det var väghyveln men nu kommer de väl undan från att ta bort för utfarterna då det inte räknas som isrivning av väghyvel.

   

Men duvorna blev då glada för det kom väl fram solrosfrön som jag slängt ut tidigare.

 


Idag får jag se vad det blir gjort för mig, har egentligen inte lust för någonting. Skulle ställa ut sopunnan men då jag kollade ned i den låg det bara en liten tom godispåse eller vad det var, det är ju faktiskt bara två veckor sedan de tömde den, eller är det en månad.

Jag borde komma ut på en promenad men nu måste jag nog ut och skotta.


Snöar gör det och jag har +0,9° utanför fönstret och det yr snö. Alltså blåser det också.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-09 10:15:10

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från SSW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 31,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
10:09
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
13:21
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
00:50
Temp - Min:
-6,3 °C
Klockan:
00:21
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
19:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:31
Sol upp: 06:18
Sol ned: 17:22
Skymning: 18:10
Dagsljus: 12:39 tim:min
Dag längd: 11:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:12
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

   




Av Jan Sandström - 8 mars 2017 17:07

Det är uppdateringen till Firefox 53 från 52 som sabbar det.

Jag satte mig med knähunden och det gick att kolla kamerorna tills datorn ville starea om Firefox efter uppdateringen, då funkade inte längre D-link.


Men det går inte backa uppdateringen till förra versionen eller jag lyckades då inte göra det.

Lyckades inte heller skicka felet till D-link men det är väl fler som har samma problem.

Av Jan Sandström - 8 mars 2017 11:40

Nu är det dags igen att det ska jävlas, blir så less på teknikfjantarna som ska ändra och göra om hela tiden.


Misstänker att det var senaste uppdateringen av Firefox som ställde till det med D-link och webbkamerorna.

Det som jag fått att fungera men nu dök den här sidan upp IGEN  .

 

Jag hade problem med det här plug-in tidigare men inte kommer jag ihåg vad jag gjorde då, eller om jag gjorde någonting.


Jag har nu följt instruktionerna 6 gånger och även startat om datorn ett par gånger.

How to install the mydlink plug-in on Mozilla Firefox?

For Windows OS 

1. Click Download Plug-into install the mydlink plug-in for your Mozilla Firefox.

 

Jag har hämtat och det fungerar.

 

2. Click   Display the progress of ongoing downloadson your Firefox to open the downloaded file. Click the file to start installation.        

 

 

  Det går fint att klicka på filen och installera. Men den heter inte enligt ovan utan

"Uplayer-1.0.2.7,msi" som laddas hem.


3.Click the Run button. 


  
  Jag har startat om Firefox och även datorn
  

4. After the mydlink plug-in has been installed successfully, close and reopen Firefox.

5. Go to Tools, Add-ons, Plugins and make sure mydlink plug-in (Uplayer) is  set as Ask to Activate.

 

 

Men inte får jag fram det här Uplayer eller hittar det någonstans så jag kan inte heller Allow and Remember.
Likadant var det förra gången det jävlades för mig och jag har bara de här tilläggen.

 

 

6. Go to www.mydlink.com. Click the red plugin icon in the URL bar, select the Allow and Remember button to allow www.mydlink.com to run mydlink plug-in.  

 

 

Applicable to Firefox 12 and higher version on Windows OS.

 

Jag får väl nöja mig med att det finns i mobilen, JO där fungerar det, var tvungen att kolla efter.

Tekniken har bara sprungit förbi mig och snart känner mag mig som ett övermoget påron i skallen.

Av Jan Sandström - 8 mars 2017 09:58

Onsdag den 8/3


Dagens värden: 6,8??? mmol och vikten 77,8 kg.

Igår: 5,6 mmol och vikten 77,7 kg och jag gick 3,73 km.

VARFÖR detta höga värde idag, jag missade att ta direkt jag steg upp och duschade före, eljest har jag ingen förklaring till det för jag åt inget märkvärdigt igår utan det var en dag som alla andra men jag känner det som en flunsa i kroppen. Trött och slö och det har slagit lock för höger öra med tjutande tinnitus som följd.


Eljest inget märkvärdigt igår, gick en promenad och det blåste en snikall nordanvind som kändes när jag gick genom tunneln från Grisbacka ned till Rödäng. Det var som att gå i en vindtunnel.

 

Maria fick låna bilen och jag låg på soffan och sov när jag skulle se på TV.

Men kisse gillade det.


Jag åt middag, lite pytt i panna och sedan kom Inger hem och vi såg det inspelade avsnittet av Severin.

Gunnar sprang ut och in och jag gick isäng, frös och var inte så pigg men det var ju kväll och läggdags.

Hade hemsk värk i lederna, händer och knän främst, axlarna har blivit lite bättre men med ett par omgågar Voltaren somnade jag. (måste köpa mer men nu använder jag inte så mycket som tidigare)

Har sovit skapligt med drömmar, konstiga sådana och klockan 7 vaknade jag skapligt pigg men låg kvar med Gunnar mellan benen.


Gick direkt in och duschade och kom på att jag glömt kolla blodsockret OM det nu har någon betydelse för resultatet.

Men 6,8 har jag aldrig haft på evigheter. Eller kan det bero på en nyöppnad burk med teststickor.


Idag hade jag tänkt promenera till Biblioteket och lämna igen några böcker men nu vet jag inte om jag ids.

Går jag ut blir det kanske en kortare sväng på förmiddan och så kanske jag tar en runda i eftermiddag/kväll.


Fotade nyss fåglar här ute, Gulsparvarna har hittat igen min kärve.

 

Vet ni att de där vina julkorten man ser där röda domherrar sitter i kärven är bluff.

 

Domherrarna äter inte havrekornen i kärvarna.

 

Men det gör sig ju bra på julkorten.

 


Idag är det skitväder, det småsnöar och det verkar blåsa. Måste gå ut och fylla på jordnötter ser jag.

Just nu har jag -3,7° utanför fönstret och det är helmulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-08 10:15:10

Temperatur: -3,6 °C
Lufttryck: 1020,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 31,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
08:33
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
-6,3 °C
Klockan:
00:21
Temp - Min:
-20,1 °C
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
1039,7 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Min:
1028,8 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:35
Sol upp: 06:22
Sol ned: 17:19
Skymning: 18:07
Dagsljus: 12:32 tim:min
Dag längd: 10:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nja det blåser inte så mycket men det beror väl på riktningen från NordOst att det drar in genom ventilen här och snörena utanför fönstret fladdrar på.


Så här ser det ut och jag ska gå och göra mer kaffe så kanske jag piggnar till en aning.

Blir bara så less på tjutandet i huvudet och TV-ljudet bara ekar men Time Team är intressant.

   



Av Jan Sandström - 7 mars 2017 20:05

Häromdagen när Gunnar gick ut och jag skulle ta min promenad.
         

Katter är duktiga och gräver själva ned det de lämnar och kastrerade katters kiss luktar inte heller så mycket.
Tänk om alla hundägarna kunde sparka snö över hundpisset. En eloge till de enstaka som gör det.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards