jans

Alla inlägg den 5 april 2017

Av Jan Sandström - 5 april 2017 14:00

Man skulle kunna tro att det är åska på gång.

Av Jan Sandström - 5 april 2017 10:04

SVT 1, 14:50--16:30 Skenbart (2003)

 

Handling:

Jultid 1945. På ett direktgående tåg från Stockholm till Berlin befinner sig en brokig samling.

Det är den misslyckade författaren Gunnar som vill lämna sitt gamla liv och göra en insats i Berlin; läkaren Henry som planerar att gifta sig med Marie och likaledes Henrys nuvarande hustru Karin som han planerar att döda under resan; det medelålders homosexuela paret Pompe och Sixten, en hemförlovad soldat som ska till Uppsala men hamnat på fel tåg; den muntra och cyniska gamla Märit, samt en utklädd tomte och en vresig konduktör.

Med på tåget finns också ett antal baltiska flyktingar som åtföljda av två nunnor ska sändas till Tyskland.
Gunnar orsakar den ena smärre katastrofen efter den andra, bl a råkar soldaten illa ut tills denne till slut ramlar av tåget och mister bägge benen. Gunnar lyckas orsaka en explosion på tåget och flyktingarna och nunnorna dödas.

Han interneras och hjälper 1961 till att bygga Berlinmuren.

Henry misslyckas med att döda hustrun och även han faller av tåget.

I stället blir Marie och Karin ett par.  

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 5 april 2017 09:42

Onsdag den 5/4


Igår tog jag en promenad till apoteket på vårdcentralen, det blåste snikallt även om solen sken.

 

Men jag borde ha lärt mig att alla apotek inte har min medicin hemma, Tradolanet.

Så jag ska åka till Strömpilen idag där de alltid haft det hemma.


När jag kom hem drog jag ut tryckluften för att pumpa upp släpvagnsdäcket men märkte att det läckte.
Så då tog jag och bytte däck på släpen, det trasiga däcket har en stor spricka på insidan så det är bara att köpa nya däck.
Men nu funderar jag på dubbfria vinterdäck. Då får jag faktiskt ha dessa året runt och slipper byta men samtidigt behöver jag inte två uppsättningar som bara torkar sönder.

Därefter sopade jag på trottoaren, det har blivit mycket grus i vinter.

Lagom less och kall gick jag in och såg matinéfilmen.


Jo jag monterade ju batteriet i Eriks moppe men fick inte igång den, tror jag antingen missade en sladd eller lyckats fippla av en för det blev inga utslag på mätarna, tror de inte fått någon el.


Bofinken kom även hit igår.

   

Inger kom hem och vi åt middag. På kvällen såg jag en film från Netflix.

Han hade lyckats bevisa att det fanns ett liv efter detta och det resulterade i massor av självmord men han forskade vidare och de upptäckte att man kunde spela in minnen eller vad det nu var. Jag blev inte riktigt klok på vad de kom fram till när filmen slutade.


Gick isäng och inatt har vi haft fönstret öppet. Gunnar och Mirabell har kunnat gå fritt fast hon tror jag inte varit ut någonting.

Jag har då sovit gott och steg upp runt åtta, vägde som vanligt 77,8 kg. Vätskenivån jag började kolla har jag slutat med.

Tror inte på siffrorna vågen kommer fram till för i så fall är jag snart ökentorr. Det varierar för mycket för att jag ska lita på det.


Idag ska jag kvista iväg till Strömpilen och hämta ut mina Tradolantabletter och köpa mer Voltaren.

Kanske har jag knävärk (och händerna) av gårdagens pyssel men kanske inte.

Jag hade ju ont redan då jag gick iväg till apoteket. Jag är less på att ha denna värk och nu värker fingrarna ordentligt.


Kanske tar jag min promenad där ute på Söderslätt, intressant att se på andra hus och omgivningar.

Idag är det ju skapligt väder, inte helt solklart men det blåser inte så mycket.

Temperaturen utanför fönstret är på +6,0° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-05 10:00:11

Temperatur: 8,0 °C
Lufttryck: 1007,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från ESE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 87,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
15:33
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
05:53
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:42
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
1011,2 hPa
Klockan:
19:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:53
Sol upp: 05:44
Sol ned: 19:42
Skymning: 20:33
Dagsljus: 15:40 tim:min
Dag längd: 13:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.  

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards