jans

Alla inlägg den 6 april 2017

Av Jan Sandström - 6 april 2017 12:26

Eller ingen direkt matiné utan kvällsfilm, dock sevärd. Tror jag. Har faktiskt aldrig sett den här filmen. Tror jag.

SVT 2, 18:40--20:30 Picassos äventyr (1978)

Går även att se på SVT-Play.

 

Handling:
Pablo Picasso föds i den spanska provinsen av modern Dona Maria och fadern Don José. Det visar sig snart att sonen är en duktig målare och han sänds till konstakademin i Madrid. Väl hemkommen igen dör Don José (egentligen är han bara skendöd). Pablo far till Paris och försöker där dra sig fram som konstnär. Snart dyker fadern upp och berättar att modern har dött. Kubismen föds, men konstsalongerna rynkar på näsan - ända tills Gertrude Stein och Alice B Toklas visar sitt intresse. En mängd me...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 6 april 2017 09:07

Torsdag den 6/4


Igår var det en fin dag och jag tog bilen till Strömpilen

 

för att köpa nytt huvud till rakapparaten, men Elgiganten hade inget, kroken gapade tom.

Det gör även alla affärer, snart alla för nu är det inte många kvar där ute.

Skulle även till apoteket och hämta ut min medicin och det gick fint, kikade in på ICA Maxi där det blev två klädesplagg på rea.

Men jag glömde köpa keso och ost som jag tänkt göra men vad gör det.


Åkte förbi Stöcksjö och hämtade min LED-slinga jag tidigare nängt upp i en buske men vi (Anders) måste gräva eller fixa så att inte vattnet rinner in på trappen till entrén. Det blir en del farlig svallis när det fryser på under natten.

Farfar kan ju ramla och slå sig.


Hem, gick en promenad

 

och sopade på trottoaren och hackade lite is. Satte mig ute på altan med kaffe, ljudboken och katterna och glömde bort matinéfilmen.

Kikade lite på den då jag kom in och den verkade tokrolig, Skenbart heter den men såg att den finns på SVT-play så då kan vi se den tillsammans.


Så jag satte mig med datorn och kollade runt lite på nätet.


Inger kom hem och till slut blev det middag innan vi såg ett avsnitt av Där ingen skulle tro att någon kunde bo.

Efter det blev det veckans avsnitt av Det okända på Sjuan.


Gick isäng och vi hade fönstret öppet så kisse kunde gå ut och in.

Nu har bofinken invaderat tomten men varför hoppar de omkring överallt utom där jag spridit ut solrosfrön och viltblandningen.

Det är en vacker fågel som så många andra fåglar.


Jag har sovit gott men vaknade vid 6 och kände mig faktiskt förkyld, ont i halsen men jag måste ha legat på rygg gissar jag.

Gunnar låg då hos mig och tog upp stora delar av sängen.


Ingen ost till frukostmackan men det fungerade det också, den lilla ostkant jag har ska jag ta på en macka snart.


Idag ska jag prova på att cykla, ska följa med Inger till blomsterhandeln på Grubbe. Jag har ju tänkt ta itu och börja träna upp de musklerna också för det är inte detsamma som att promenera.

Och så ska vi ta fram sommardäcken för att kanske byta innan vi ska iväg på en resa under påsken, prognosen får visa hur vi ska göra för det bär ju av upp till Sylarna långt uppe i fjällvärlden.


Idag är det inte så soligt men svaga vindar och +4,5° här ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-06 09:30:10

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1012,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från W,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 87,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
14,8 °C
Klockan:
14:33
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
05:53
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1012,4 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
10:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:49
Sol upp: 05:40
Sol ned: 19:45
Skymning: 20:36
Dagsljus: 15:47 tim:min
Dag längd: 14:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:20
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu kaffe och min ostmacka innan jag ger mig ut på cykeln.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards