jans

Alla inlägg den 18 april 2017

Av Jan Sandström - 18 april 2017 09:16

Tisdag den 18/4


Igår var det måndag och vi hade kommit hem efter en veckas resa.

Det var skönt att vakna i sin egen säng även om vi legat bekvämt hela tiden, ingen luftmadrass och så ute i ett tält.


Efter frukost och blodtest och vägning som gav 5,7 mmol och vikten 78,3 kg.

Jag gjorde en smabbresa upp till stugan och tittade till, vattnade blommorna och så hem igen.

Utefåglarna hade fått påfyllning och nu är det slutet på fröpåsarna och jordnötterna som de får.

Rödhaken har besökt oss och det tror jag inte den gjort tidigare.

   


Barn och barnbarn skulle komma förbi men innan de kom lade jag mig på soffan och somnade.

Jag drogs med värk i kroppen, mådde inte alls bra och det höll i sig hela kvällen så det blev ingen promenad.

Eriks moppe drog jag fram och Erik ska beställa en ny förgasare till den och några andra smådelar och köra med den till och från jobbet i sommar, han räknar med att spara 1000:- i månaden bara på bränslet.


Det blev middag och god mat, sedan åkte alla hem till sitt och jag satte mig här och började reda ut foton jag tagit under resan.

Jag får sluta fota med mobilen för jag blir inte klok på den, bilderna hamnar lite här och där och kopior i andra storlekar ligger också här och där fast på andra ställen än här och där.

En salig röra är det i mobilens filsystem tycker jag att det är.


Under tiden lät jag film från Netflix gå på ena skärmen men ingen av dem var speciellt bra och sevärda så jag missade inte mycket då jag kollade fotona.

Jag ska göra en sådan där resebeskrivning till vår webbsida tids nog.

 


Innan jag gick isäng fick jag för mig att fota tröjan jag fick av Anders uppe på Sylarna men det gick inte så bra.

 

Dåligt ljus gav ingen skärpa i fotot så jag får väl be Inger ta kort om jag nu ska ha något att visa upp.


Det blev ordentligt benpass när jag gick isäng, körde 30 av varje rörelse med två kuddar under ändan.

Båda benen raklånga upp och nästan ned i madrassen, omvänd situpp då det är benen jag lyftar och inte överkroppen, detsamma med ett ben i taget och så liggande på sidan och lyfta benet upp och nästan ända ned i viloläge.

Och till sist fötterna i madrassen och gå upp i brygga, hålla kvar där i en minut.

Det tar på och jag blir alldeles varm och slut efter det.


Sedan låg jag ganska länge och lyssnade på ljudboken tills Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben.

Har sovit ganska gott trotts värken jag hade då jag gick isäng men Voltaren hjälper, tror jag då.


Steg upp runt åtta och nu vägde jag 78,2 kg.

Jag har lite att ta igen efter en veckas frossande i mat och fika.


Idag måste jag ut och gå en sväng hur motigt det än känns, jag får väl gå sakta om det är så.


Vädret ser fint ut men jag tror att det luras lite.

Solen skiner från en blå himmel MEN en temperatur på -0,5° är ingen vår. Det ger då inte vårkänslor.

Det ser då inte ut att blåsa så mycket och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-18 09:45:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1039,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från WSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 102,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
15:16
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
04:40
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1040,2 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
1036,8 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1036,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1026,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:02
Sol upp: 04:58
Sol ned: 20:21
Skymning: 21:18
Dagsljus: 17:16 tim:min
Dag längd: 15:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:00
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards