jans

Alla inlägg den 22 april 2017

Av Jan Sandström - 22 april 2017 12:28

Erik bytte ju förgasare på sin moppe men den ville inte starta.

Bara nästan ibland.

 

Efter koll av allt tömde vi tanken på den liter som fanns och fyllde på med lite mer och då startade den.

Min misstanke var vatten i tanken men jag hade ju varit ute och kört lite innan förgasarbytet.

Nu är det bara finjustering men det tar Erik itu med imorgon.


Priset för förgasaren säger han att han tjänar igen i sommar om han inte kör bil till jobbet.

Synd att jag inte har något jobb för då kunde jag spara en hel del att köpa en moppe   

Av Jan Sandström - 22 april 2017 09:34

Lördag den 22/4


Igår vaknade jag tidigt och hade ont så jag steg upp tidigt när Inger skulle till jobbet.

Lite datorpyssel och skriva blogginlägg innan jag åkte till Anders i Stöcksjö och satte in fjärrstyrningen till hans luftvärmepump och det var inte så svårt, fast lite strulade det.

Nu kan han sköta värmen om han är bortrest och jag ska senare sätta in en likadan i vår stuga.

Vi har sedan tidigare fjärrstyrning men då med SMS som är lite struligt fast det fungerar det också och det fungerar utan Internet.

Men kostar också en del då varje SMS kostar drygt en kr att skicka från min mobil och/eller värmepumens kvittens.


Efter det körde jag ut till Skeppsvik och min väninna Maria där jag fick förmiddaskaffe och kaka (kakor).

Det blåste men vi kunde ändå sitta i lä ute en stund då det klarnade upp och dår tittade vi på fåglar.

Men någon havsörn fick jag inte se, däremot strandskatan som jag inte kan påminna mig att jag sett tidigare.

   

Men även andra fåglar som gåsar :-)

 

och storspov som jag inte fick något bra foto på men det var en flock på säkert 50 st.

 

Det var livat där ute vid havet

   


men även här hemma på Västerslätt har vi MASSOR av småfåglel som den här sötnosen som är en Bergfink. Eller det är flera.

     

Efter en skön stund där ute packade Maria ihop ryggsäcken och liftade med mig tillbaks till stan. Då slapp hon ta den bokade ringbilen (Taxi) in till Sävar och sedan bussen in till stan och gå sista biten.


Väl hemma gjorde jag lunch och sedan dök Erik upp i dörren och med en ny förgasare till moppen.

Efter en del strulande (vad annat) så hade han bytt den men inte starade moppen för det.

Det var nästan den ville gå igång så det är väl någon inställning som ska göras men vi fick sätta på batteriladdaren som nu gått under natten och jag ska straxt ut och provstarta igen.


Inger kom hem och vi åt middag alla tre efter att jag sovit en liten stund på soffan, Erik åkte hem och jag satte på en film.

After Earth som jag inte kan rekommendera men min HTPC hänger sig ibland när jag startar en film och då hjälper endast en omstart. Tyvärr höll den samtidigt på att spela in ett program så jag fick lugnt sitta och se filmen och reklamen fast jag surfade en del på mobilen under tiden.


Det blev kväll och jag gick isäng med min ljudbok men jag orkade inte lyssna så länge innan jag stängde av.

Gunnar kom in genom fönstret, under natten släppte Inger ut han men nästa gång kom han in genom luckan och sedan låg han hos mig och ligger kvar på min säng.


Vaknade vid 7 och låg kvar en stund innan jag steg upp.

Skitväder idag såg jag på mobilen, det snöade ordentligt i Skellefteå men här i Umeå regnade det.


I stugan hade det sönat en del så det var vitt på marken.

 

I stöcksjö regnade det och en nordlig vind låg på mot fönstren.

 

så man såg inte så mycket.


Nu har det då slutat regna men det blåser en hel del och +3,9° utanför fönstret, inget som lockar att ta med kaffekoppen ut i trädgården.

Jo jag vägde som igår morse 77,7 kg så jag gick inte upp något av Marias kakor igår.   

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-22 10:00:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1002,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från N,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 25,5 mm
Året: 103,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
10,5 °C
Klockan:
14:12
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
04:15
Lufttryck - Max:
1002,1 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:45
Sol upp: 04:44
Sol ned: 20:33
Skymning: 21:33
Dagsljus: 17:48 tim:min
Dag längd: 15:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut när jag ska göra kaffe och testa Eriks moppe.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards