jans

Alla inlägg den 23 april 2017

Av Jan Sandström - 23 april 2017 09:20

Söndag den 23/4


Tänk att idag är det hela en vecka sedan vi åkte hem på vår resa. Tiden går fort.


Och igår gjorde jag min premiärtur på hojen, den gick till Vännäsby och svåger o svägerska där jag fick en liten pratstund medan jag värmde mig.

Egentligen var det bara händerna det blev lite kallt om dem men inte allvarligt, det var ju ändå +6,5° ute och fint väder.

Inger och Maria hade åkt upp till Anna och Emil.

Tidigare under dagen kom Erik förbi och vi lyckades få igång moppen, nu är det bara fintrimmning kvar, bränsle-luftblandningen måste justeras så att den går bra.

 

Det var den skruven man bytte ut i vår ungdom och som man låg dubbelvikt och skruvade på för att få moppen att gå så fort som möjligt eller bli stark då det behövdes. Det va tider det.

Senare idag kommer han förbi och ska skruva ihop den för att köra hem, jag kanske ska följa med på min stora moppe.


Jag stekte pyttipanna med ägg och rödbetor, smaskens och nyttigt. Rödbetor är nyttiga.  


Senare på kvällen satte vi på en film från Netflix. All Relative (2014) som hade sina ljuspunkter men inte någon toppenfilm direkt.


Det blev ingen promenad igår då mitt knä inte är helt återställt, har faktiskt ganska ont i det och ig¨år hade jag det lindat hela dagen.

Jag har ingen direkt ork att göra någonting alls som har med motion och rörelser så jag gick bara isäng med ljudboken en stund.

Gunnar låg hos mig och när han gick ut kröp Inger ned hos mig. Till slut hade jag båda två i min säng.

Mirabell hade flytt fältet och låg någon annanstans i huset och i lugn och ro.


Jag har ändå sovit skapligt gott och tog tabletterna klockan 6, sedan blundade jag bara en kort stund så var klockan ½8 och jag väcktes mitt i en dröm. Kom ihåg den då men nu är den borta ur minnet.


Idag blir det fixa Eriks moppe, kanske en MC-tur och så kanske ett besöl hos Emil och Anna och en kopp kaffe. Men då tar vi väl bilen jag och Inger.

Egentligen borde jag åka upp till Tavelsjö med den här radion jag skulle skänka bort till han det skrevs om i tidningen och svågern P-G Olofsson.


Det är ju lika varmt som igår men det flaggas för nederbörd och så skulle jag vilja montera fjärrstyrningen i stugan och då bör det bli bilen på stugvägen som inte är någon fin MC-väg just nu.

Eller så skiter jag i allt och tar en kopp kaffe ute på altanen senare.


Det är sol just nu men det blåser lite, då blir det kallt men temperaturen just nu visar +6,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-23 09:45:10

Temperatur: 7,0 °C
Lufttryck: 1007,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 103,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
13:00
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
00:11
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1008,1 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
22:21
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
04:21
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:41
Sol upp: 04:41
Sol ned: 20:36
Skymning: 21:37
Dagsljus: 17:56 tim:min
Dag längd: 15:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:51
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

Ser att nu börjar björken få antydning till knoppar så jag kanske skulle beställa tid hos min sköterska för att ta min antipollenspruta, måste även ut och fylla fröautomaterna.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards