jans

Alla inlägg den 30 april 2017

Av Jan Sandström - 30 april 2017 21:52

Hej så här i sista minuten på april.


Jag skrev ju lite om en vägg med hål jag såg under en promenad jag gjorde.

   

Jag skrev om den på Facebook men ingen har kommit med något bestämt svar så då mejlade jag tidningen, Västerbottens Kuriren och för en stund sedan ringde de upp mig med några frågor.

Nu ska de skriva om det så då bör det väl vara någon som vet svaret.


Mer om det här senare.

Av Jan Sandström - 30 april 2017 18:40

Hoppas att ni flyttar eller kollar att ingen ligger där inne och sover speciellt nu när det varit en kall vår och vi hade snö i morse.

 


Och det här med fyrverkerier och smällare,

är det så roligt om man tänker efter,

fast då måste man ju ha något att tänka med.

       

Ha en trevlig och nykter kväll.

Själv ska jag sätta på och se en film eller två. 

Av Jan Sandström - 30 april 2017 09:25

Söndag den 30/4


Jag börjar med

     

Igår åkte jag upp till stugan där jag installerade fjärrstyrningen av värmepumpen och till slut fick jag till det.

Jag hade glömt bort lösenordet till molnsidan man registrerar för att sköta fjärren och den registrerade jag tidigare då jag satte in Anders fjärr. Men nu ska jag slippa skicka SMS varje gång jag ska göra någon ändring och så skickade pumpen SMS tillbaks varje gång, och det kostade några kronor varje gång.


Kom hem, duschade och bytte om för att hämta Inger och åka på 60-årskalas.

Men innan jag åkte ringde Tomas och en kompis som lånat släpen för att köpa en träskiva, de hade stängt kapen på affären så då undrade de om jag inte kunde kapa, och visst kunde jag det.


Lyftade ut byggsågen på bilplatsen och sedan sågade vi plywoodskivan i  de mått den skulle ha.


Sedan iväg till Haga och Inger och vidare till Åbrånet Limousine i Åbrånet, var annars.

 

Men det är bekvämt med GPS fast jag hade nog hittat på det gamla sättet med karta som man memorerat.

Vädret var fint och jag körde lugnt, det är ju älgstråk överallt efter Gräsmyrsvägen.


Husmor eller vad jag ska kalla henne berättade om det alkoholfria vinet som vi skulle få ett glas av och till höger står födelsedagsbarnet Jan-Erik, tillika min svåger och Ingers lillasysters man.

 

I köket slet de hårt eller jag vet inte, de lagade då maten där och verkade ha trevligt.

 


Det finns en liten gårdsbutik liknande en gammal lanthandel, riktigt gemytligt.

   


Sommartid måste det vara trevligt att kunna sitta utomhus med ån alldeles bredvid.

   


Jag tror vi vår ta en MC-tur och stanna för kaffe där ute eller lunch.

 


Fina kossor.

   


Min tallrik som inte basserar sig på någon viktminsking, den kan jag återuppta i morgon (idag).

 


Men efter maten gick jag ut på promenad runt gårdarna.

   

Runt byn och sedan en avstickare fram och åter efter en sidoväg men jag såg inte ett enda djur. Hade hoppats på att få se och fota några kronhjortar som finns i området. Hägra Googlekartan är vinterbilder så man ser inte sjön.

               


Den björken såg lite konstig ut men riktigt vackert konstverk.

 


Vackert var det när man ser bilderna men det blåste en isande nordanvind så det var skönt att ha kapuschongen uppfälld.

   


Det är där inne vi håller till med firandet, utmed oss fanns ett sällskap till som firade en 60-åring.

 


Då jag gått 3330 meter fick jag ta en extra stor bit   

 


Sent omsider åkte vi sakta hemmåt i skymningen och kom hem efter 22-tiden.

Tömma kameran på bilder och sedan isäng och jag lyssnade inte mycket på ljudboken då jag somnade slutkörd i huvudet av allt surr och prat som var i lokalen. Egentligen borde jag använda proppar i öronen men då blir jag väl en oförskämd gammal gubbe.

Värk hade jag också och smorde med Voltaren, Gunnar kom och gick under natten och jag har sovit konstigt.

Men det är nog för allt det goda jag åt igår.


Vaknade och steg upp före åtta, vägde lite mer idag och det är förståerligt, 78,4 kg men det är inte oroväckande, det tar jag igen idag.

Jag har hört Tomas uppe men jag förstår om han gick isäng igen om han tittade ut genom fönstret.

 

Kanske därför jag har värk och mått konstigt och det snöar fortfarande och det ska tydligen fortsätta hela dagen så idag blir det ingen promenad men senare i kväll blir det nog en sväng.

OM jag inte klär på mig riktigt och går en sväng idag, vägen är ju snöfri men blöt.


Just nu har jag +0,7° utanför fönstret, naturligtvis mulet och det ser ut att blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-30 10:00:10

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 1021,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,5 mm
Året: 106,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
00:34
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
12:30
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
05:46
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
02:39
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1037,9 hPa
Klockan:
06:43
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:10
Sol upp: 04:17
Sol ned: 20:58
Skymning: 22:06
Dagsljus: 18:56 tim:min
Dag längd: 16:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:28
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jag får se vad Tomas tänkt göra idag eller om vi ska åka någonstans, kanske kommer syskonen hit hem.

Inger jobbar idag men jag vet inte om hon har timmar eller om hon är ledig i kväll. Det ser jag väl senare.

Nu förmiddagskaffe.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards