jans

Alla inlägg den 1 maj 2017

Av Jan Sandström - 1 maj 2017 09:18

Måndag den 1/5


Idag är det ett år sedan det stora sammanbrottet, då jag ådrog mig mitt diskbråck.

Det vill jag inte ha igen.

Några bilder från då och så här skrev jag i Godmorgon världen.


                   


Det är också ett år sedan Maria kom hem, eller igår var det ett år och hon fick åter igen träffa sin lilla kisse.
     


Men åter till nuet och igår.

Inger gick till jobbet då hon lämnat cykeln där när jag hämtade henne till festen.

Vi vaknade till snö där ute.

 

men den tinade ganska fort bort, jag och Tomas åkte ut till Anders i Stöcksjö då han inte sett hans hus tidigare.

Där blev vi sittande med espresso ett tag och pratade innan vi återvände hem till Västerslätt och då var Inger hemma på timmar.

Det var skitväder mest hela dagen med rengskurar eller snöbyar och ibland samtidigt.


Tomas stack ut till kompisar och jag satte mig och såg film men den första jag började med var helkass så den avbröt jag.

Nästa var inte heller speciellt bra så den hamnade också i skräplådan, fick tummen ned alltså då båda var på Netflix.

Jag som hade gjort mig en stor mugg kaffe och tagit mi en skål glass med jordgubbssås som jag hittade i kylskåpet.


Men klockan 9 började en film på TV3 som heter The Other Woman och den var bättre även om det var reklamavbrott.

Här är länken till IMDb.


Inger kom hem och sedan Tomas och jag gick isäng utan promenad och ingen kvällsgympa. Jag hade ont i höfterna eller var det nu gjorde ont så det fick bli en ledigdag igår.


Ljudboken några timmar och Gunnar mellan benen, där han låg och sov.

Jag har också sovit skapligt och ½8 startade klockan, 8 steg vi upp.


Vägde och testade mig och idag fick jag 5,6 mmol och vikten 77,8 kg vilket är godkänt.   

Fast jag levt "syndigt" igår med både karameller och glass på kvällen.


Frukost och sedan gick jag ut och hissade flaggan men i år måste jag ta ned flaggstången och tvätta den.

Egentligen något vi kan göra när som helst bara jag tagit ned linbanan för fågelautomaterna som eljest sitter ivägen.


Nu kom Tomas upp och sedan är de andra barnen på väg hit under dagen.

Jag ska hinna med min promenad och i kväll åker Tomas söderut igen men ska stanna i Stockholm för mer jobb.

Vad ungarna flyger och far fast ibland åker de tåg eller kör bil ute i landet.

Men det kunde ha varit värre som i fjol då Maria var i Kanada, nu börjar programmet om bärgarna där borta och den vägen åkte Maria. Det går på TV10 och heter Kanadas dödliga motorväg.


Idag har vi inte sådant väder som där borta utan solen skiner från en blå himmel MEN det blåser en västvind men temperaturen ligger på +8,0° vilket är lovande.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-01 10:00:11

Temperatur: 8,2 °C
Lufttryck: 1028,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från W,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 107,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
19:22
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
03:48
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
05:46
Lufttryck - Max:
1028,5 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1023,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
11:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:06
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:01
Skymning: 22:10
Dagsljus: 19:04 tim:min
Dag längd: 16:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, kanske kan man ta kaffe ute vid förådet på 3:an.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards