jans

Alla inlägg den 9 maj 2017

Av Jan Sandström - 9 maj 2017 09:32

Fast den är inte så god idag tisdag den 9/5

Jag har sovit dåligt inatt, eller ingenting p.g.a värk.


Igår gick jag en kortare promenad och det blåste isande kallt från nordväst,

 

Planen var att gå mot vårdcentralen och knorren men det hade blivit för långt i snålblåsten och även om jag var klädd blev det kallt om näsan.

Så jag gick hem igen och satte mig vid datorn där jag höll på med den kommande stugan.

Nu börjar jag ha fått kläm på allt så vi kan åka och beställa ett hus och det blir ett sådant här med vissa ändringar.

 

Vi ska ju ha dörren på kortsidan och andra fönsteröppningar och storlekar. Det här tog jag redan i augusti 2015 då vi fick åka och titta på ett uppfört hus.

Men så drog jag på mig diskbråcket förra våren och allt fick vänta.

Så här ser ett dokument ut där jag ändrat lite på originalet.

 

Det blir 4 extravarv timmer och så sänker vi loftgolvet ett varv, varje varv motsvarar 17 cm och då får vi höjd på loftet.

Sedan blir det en veranda utanför dörren.

Det där blev jag sittande med hela dagen och kvällen förutom min promenad.

Glömde t.o.m bort att äta lunch   

Men gårdagen var omväxlande i sim väderlek, ömsom sol ömsom snöstorm.

       


 

       


Gick isäng och Gunnar kom till slut och gjorde mig sällskap men jag frös så jag tog på mig en extrafilt. Värken kom före 3 och höll i sig hela tiden, Voltarenet hjälpte inte heller, det molade och skar i händer och knän så jag höll på att bli tokig så före 6 steg jag upp och gjorde frukost, men den smakade inte gott.

Har en förkylningskänsla i kroppen, huvudet och halsen. Är inte på humör för någonting och ½8 lade jag mig i sängen och sov faktiskt 1½ timme till nio.


Men jag ska försöka genomföra en promenad i någon form idag. Men jag tror inte den blir så lång.


Och idag flyttar grannen Maria ut, hon bodde inte så länge i huset och det gjorde inte förra ägaren heller.

 

Vi får väl se om det nu blir ett sånt här hus som bara byter ägare hela tiden men första ägaren Martin och Sylvia Strömsten bodde länge efter att de byggt huset på 60-talet.

Martin blev sjuk på gamla dar och dog så småningom och så flyttade Sylvia och den vuxna dottern för några år sedan.

Såg häromdagen att nu har även Sylvia dött.


Jag hoppas att inte vädret blir likadant som igår men jag undrar om det inte är det jag kan känna av i kroppen.

Just nu +2,0° utanför fönstret, mulet och det blåser, så här ser vimpen ut när jag satte in webbkameran i ett fönster.

Den visar nordlig vind, eller nordväst eller nått sånt, den fladdrade på ordentligt.

 

Det blåser då kallt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-09 10:15:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1024,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 109,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
08:10
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
16:01
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
04:25
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,7 hPa
Klockan:
06:33
Lufttryck - Min:
1024,6 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Min:
1026,3 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:27
Sol upp: 03:47
Sol ned: 21:27
Skymning: 22:49
Dagsljus: 20:22 tim:min
Dag längd: 17:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:11
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Tidigare i morse var det vitt ute och jag tycker synd om alla vårfåglar som kommit.

Starar gick på gräsmattan och ledade insekter under snön. Den lilla bilden tog jag igår kväll men det såg likadant ut i morse men nu har det tacksamt nog tinat bort. Hur det nu kunnat göra det.


Nu är jag hungrig och ska se om det smakar med en smörgås och kaffe, kaffet smakade inte gott klockan 6. 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards