jans

Alla inlägg den 15 maj 2017

Av Jan Sandström - 15 maj 2017 18:08

Äntligen kommer de och sopar gatan.

Och Inger pysslar med blommorna.

Av Jan Sandström - 15 maj 2017 09:51

Måndag den 15/5    


Ja nu har halva maj passerat, snart är det höst, mörkt, regn, storm och sedan blir det jul med tomten och paket.   


Men igår då, jo först slarvade jag bort ett megalångt inlägg till bloggen och jag försökte återskapa det men sånt är svårt så det blev en lortare version.

Erik kikade förbi och vi mekade med moppen, justerade ventilerna, 2 st så det är inte så svårt men induget fick vi ändra lite på.

Men den är ändå svårstartad, när den väl startat går den riktigt fint och startar direkt igen men har den fått stå ett tag är den svårflörtad.

Jag tror det är bränsleproblem och att vi ska få igång den och köra en bit och sedan tanka fullt.


Sedan satt jag med ritning och planering av dammelen, gick ut och skruvade loss gammla grejor och sopade bort småmyror som gömt sig bakom lådan, den det trängt in vatten i men faktiskt inte så mycket som jag först befarat.

Nu blir det nytt med styrningen inomhus och inget ute vid dammen som det först blev gjort.

Felet var att jorden satt sig och sjunkit ihop och därmed dragit med sig en slang med ledning så att den lossnat från boxen och då blev det fritt fram för vatten att tränga in. Alltså felbyggt från början eller feltänkt.


Innan jag gick till dammen satt jag ute på södersidan och det gick ganska bra även om det var kallt, när jag däremot gick ut till dammen höll jag på att frysa ihjäl i nordanvinden som blåste iskall så det är bara solen som värmer.


Inger kom hem och vi åt middag innan jag klädde på mig för en promenad och igår gick den ned till älven.

Ville kika på nya brobygget de håller på med.

 


Det blir en G/C-bro över till Bölesholmarna från Lundåkern, ungefär vid 2 km på min rutt.

 

Den björkskogen skulle jag vilja rensa, skulle bli fin ved.

   

På andra sidan älven jobbas det också.

     

Det här blir nog något jag kommer att återkomma till, ett bra mål att ha på mina promenader i sommar.


Här hemma hade Inger gått ut och jobbade på gräsmattan där hon körde vertikalskäraren så nu blir det snart grönt och fint på gräsmattan.

Angående altanen tyckte hon att vi kanske skulle skippa räcket men jag tycker det är en fin inramning av den lilla utaplatsen.

Idag kan det nog bli kaffe där ute.

Ser att fröautomaterna gapar tomma men nu har jag inte så mycket frö kvar, å andra sidan ska väl vintern ha gett med sig nu.


Idag blir det promenad men jag funderar även på att koppla släpen och köpa lite virke till altanräcket vid förrådet.

Kanske ska mäta och köpa takplast till altantaken vi ska byta ut i sommar.


Fullt upp alltså så lika bra att sätta igång.


Vädret är fint idag och just nu +6,2° utanför fönstret, blå himmel och svag nordlig vind, det är kanske inte så fint som det ser ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-15 10:15:10

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 1037,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från NE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 112,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
09:46
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
17:01
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
23:19
Lufttryck - Max:
1037,3 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1033,6 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1033,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1026,4 hPa
Klockan:
05:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:44
Sol upp: 03:28
Sol ned: 21:46
Skymning: 23:26
Dagsljus: 21:42 tim:min
Dag längd: 18:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:54
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Men först ut och ge småfåglarna mat och sedan får jag kaffe,


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards