jans

Alla inlägg den 19 maj 2017

Av Jan Sandström - 19 maj 2017 09:39

Fredag den 19/5


Ja då var det fredag igen och veckorna går bara så fort, snart har maj passerat och det ska bli sommar, men än har vi inte sett till någon vår.


Igår vaknade jag tidigt med värk i höger höft men den gick över under förmiddan så då gick jag en promenad, men jag gick lungt och sakta, eller sakta och lugnt kanska det heter.

 

Det blev "snurren" och förbi VK men så kom jag ihåg några stenar jag såg i diket en bit bort så jag gick och hämtade hem dem.

Alltid kan Inger göra något fint med dem.

Väl hemma drog jag ihop grenarna från äppelträdet och klippe även lite mer på det, några långa toppskott fick följa med ned men nu får det räcka dör.

Däremot borde jag ta mig an lönnen och klippa ned lite på den.

Tog även ned upphängningen till fröautomaterna så nu är det slut på vintern, men det finns fler ställen att hänga upp frön till fåglarna.


Sedan gick jag in och lade mig på soffan och somnade, Erik kom förbi och kikade på moppen men vi gjorde inget radikalt fast vi borde ta kompressionsprov på den. Fast då blir det att skruva bort en massa kåpor och grejor för att komma åt.


Inger kom hem och vi åt en bit smörgåstårta till middag, ganska skönt när barnen flyttat ut.  


Senare kom Jon från Brännastugan i Överboda och vi pratade stugköp.

Det gick över förväntan för jag hade oroat mig över alla mina ändringar av fönster men det har även de gjort.

Nu levererad de stugan med hela väggar så jag får ta upp öppningar där jag själv vill ha dem.

Enklast för dem och för mig likaså löste sig allt annat.

Det blev även beställt isoleringssatsen med takplåt och två meter extra tak över en kommande veranda jag ska göra.

Leveransen hade jag även oroat mig över men de kan göra den på 4 veckor så nu kommer stugan i juli någon gång.

Jag bör ha en traktor där om det inte blir kranbil som kör upp den. Kostar lite mer men det blir mycket enklare.

    Så här ungefär men vår stuga blir lite högre, vi har köpt utan fönster men med 4 extravarv "timmer" vilket blir +64 cm i takhöjd och så sänker vi loftets golv med 16 cm.

Det blir nog bra med det där då den är klar.


Jon åkte just som Där ingen skulle tro att någon kunde bo började och vi kunde se det, Inger var hungrig så hon gjorde två varma mackor som vi åt i köket den här gången.

Senare såg vi Svarta änkorna som faktiskt tagit sig från de första halvdana avsnitten.

Kollade datorn innan jag skulle gå isäng och fick se statistiken med

 

1796 sidvisningar slutade gårdagens statistik på.   men inte så många nya besökare.


Gick isäng med ljudboken en stund, varmt ute med nästan 10° så det blev öppet fönster till kisses glädje men då det regnat konstant sedan eftermiddan kom Gunnar in dyngandes blöt och ville ligga på mina ben, men där går gränsen.

Han fick gå och torka av sig först så han gick ut igen. Ska inte katter vara rädda för vatten?


Däremot låg Mirabell hos mig och senare kröp även Inger ned hos mig och senare kom även Gunnar.

Trångt om saligheten och i morse vaknade jag med benen utan täcke, det hade Gunnar roffat åt sig hur han nu burit sig åt.

20,4 mm regn lom det igår men i stugan tror jag vi fick hagel.

 

Det såg vitt ut och det slamrade ordentligt på altantaket.


Jag har ändå sovit skapligt så ½8 steg vi upp och det blev frukost efter en skön dusch och nu sitter jag här.


Idag kommer det att grönska eller naturen kommer att explodera, jag ser jur gräsmattan blivit grönare och knopparna på björken växer.

Idag blir det förmiddaskaffe utomhus och det blir ute hela dagen.

Jag bör hinna med en promenad och kanske med Inger men jag får se, det kan bli ensam med boken och då funderar jag på ned till älven och se på brobygget.

Eljest blir det risrensning här ute men kanske det även blir en sväng ut till Anders och lite rörkopplande eller trädfällning.


Det ser då fint ut där ute och uppe.

 


Just nu har jag+16,5° i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-19 10:15:11

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 1016,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 17,7 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 136,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
10:00
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
23:22
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:57
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
00:59
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
03:48
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:07
Sol upp: 03:15
Sol ned: 21:58
Skymning: 00:04
Dagsljus: 22:57 tim:min
Dag längd: 18:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut

 

Nu blir det kaffe (och te för vissa) ute på altanen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards