jans

Alla inlägg den 22 maj 2017

Av Jan Sandström - 22 maj 2017 21:10

Fast nu är altantaket nedplockat.

Såg att vi borde åtgärda tegeltaket men det får bli en annan gång.
Vi har varken pengar, tid eller ork just nu till det jobbet.

Nu ska det vita tvättas och sedan målas innan de nya takskivorna skruvas dit.

Av Jan Sandström - 22 maj 2017 09:07

Måndag härliga måndag och den 22/5


Igår åkte jag och köpte en ny verikalskärare på NetOnNet.

Det blev samma modell som tidigare en Alko Combicare 38E Comfort

  https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/hem-och-tradgard/vertikalskarare/al-ko-combicare-38e-comfort/214824.13592/

Rent taktiskt för då kan jag spara de gamla skären och vissa delar fast den har också fungerat fint för Inger.

Men jag har ju fått laga den några gånger men det får man ju göra med allt man köper idag.

Monterade ihop och levererade till Inger så nu är den i hennes händer, eller den står i förrådet.


Senare vid 2-tiden åkte vi ut på en MC-tur (igår gick den fint utan oljeläckage) och det blev först apoteket på Strömpilen där jag köpte avmaskningspiller till Gunnar, han fick ett i morse men sedan såg jag att det redan låg en ask med två piller i djurmedicinlådan. Han är go Gunnar, gav han ett piller direkt från handen och han åt det direkt som godis.


Därefter blev det upp mot Tavelsjö men först en avstickare i Hissjö och badet.

 


En förundersökning om Inger kan ha sina jobbfikafester någonstans.

 

Det ser nästan inmjudande ut och vattnet var faktiskt inte så kallt. Inte om man är isbjörn eller pingvin.

Nä kanske höll det 10°

 


I Tavelsjö, på ställplatsen nedanför gamla kyrkogården träffade vi Harry och Margareta som bjöd på en liten med god middag.

 


Middag åt även fåglarna runt omkring oss, här en sädesärla som knatade runt björkstammen och åt insekter.

Men som vanligt när jag fotar och något finns framför så focuserar kameran på det. Men då kan jag ju säga att jag fotade knopparna som håller på att slå ut.

  

Jag är inte säker men det kan vara tärnor som fångade småfisk i strandkanten, har frågat på Facebook och Fåglar inpå knuten om fåglarna.

       

Tog även en halvdålig videosnutt.


 

Och så kom två "gåsar" seglade sakta på vattnet. Kannadagäss heter de väl.


 


När vi satt där såg jag något som jag sa var en annalkande sandstorm över Tavelsjöberget

 

Vi pratade lite om en skogsbrand i Selet eller däromkring men idag fick jag förklaringen i tidningen.

vk.se skiver de om en salugårdsbrand i Spöland och det ligger åt det hållet det också.

Brand i ladugård


På väg hem senare åkte vi förbi några andra ställen som IOGT:s bad och Lyckebo som båda ställena ligger rund Tavelsjön men på södra sidan mot Haddingen till.

Väl hemma var jag helslut och svettig så det blev en skön dusch och sedan satte jag mig vid TV:n och såg ingenting.

Började se en gammal inspelad film men tror jag sov mest hela tiden. Fast jag har ju sett filmen tidigare så ingen större förlust.


Gick isäng med ljudboken och Voltaren, men tomt utan Mirabell hos mig men Gunnar kom senare in och lade sig hos oss.


Steg upp vid åtta och måndag så idag testade jag blodsockret som gav 5,0 mmol, jättebra men vågen stannade på 77,8 kg vilket inte är bra. Eller bra men det kunde ha varit lägre.


Idag ska jag kolla lite på nätet efter rörkopplingar och annat till Anders och sedan åker jag nog ut till han och "jobbar".


Vädret är fint och jag måste ta min pollenspruta. Bara jag hittar en tid när sköterskan är ledig, hon skulle ju titta förbi mig men jag tror hon glömt bort mig. Lätt hänt med en sådan som jag.

Just nu har jag 14,4° utanför fönstret men det blåser nån nordlig vind.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-22 09:45:10

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1018,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från NE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,1 mm
Året: 136,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
17:20
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
03:42
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
1029,7 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
16:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:06
Sol ned: 22:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

 


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards