jans

Direktlänk till inlägg 25 maj 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 25 maj 2017 09:51

Torsdag den 25/5 och Kristi himmelsfärds dag eller "flygardagen" som vi sa i vår ungdom.


Igår hängde jag på släpvagnen (Anders ville låna den) och åkte jag iväg till Jula där jag köpte en ny rensslang till högtryckstvätten.

Den gamla sprack ju häromdagen men så såg jag altantvättare till extrapris så även en sådan fick följa med till kassan.

Jag har oftast den andra på fel ställe, i stan när vi är i stugan och tvärtom.

Sedan ut till Stöcksjö med lite verktyg och grejor men jag hade inte tänkt göra så mycket.

Anders och Signe stod och städade/rensade komposterna nere i hörnet.

  

Det är för torrt i komposterna för att det skulle bli någon förmultning men det där kan Inger bättre, hon har ju komposterat i 37 år i stugan och här hemma.


Innan jag nu sätter mig och söker på nätet frågar jag om någon vet vad det betyder på skyltarna.

Det är till två avstängningsventiler i marken som de märkt ut.

 

Den nedre VSV 3.1 går till avstängning av Anders hur, men han har även en som sitter uppe vid huset.

 
Jag kollade på och mätte var det kan behövas fönsterbleck och annat men ju mer man tittar ju mer hittar man att göra.

Anders och Signe fick besök av kompisar så jag höll på med mitt när Peter och Emil kom förbi med en gunga de köpt på Biltema.

Barngunga Barngunga Artikel: 147944

Hyllplats: FRITID 15 I lager 99:90 SEK
Barngunga för montering inom- eller utomhus t ex i befintlig gungställning. Av plast. Max belastning 25 kg. För barn mellan 1 och 3 år. Finns i blått och rosa. Endast för hemmabruk.

   

Men de skulle ha köpt den rosa.

Vi hängde upp den men jag fick inte se Emil gunga och titta på traktorn som plöjde på åkern intill då jag åkte hem igen med släpvagnen då Anders inte behövde den just då.


Jag hann bara hem och fixade stödhjulet på släpvagnen, varför ska folk dra åt skruven så förbannat hårt jämt för de vrider ju sönder allt. Vet inte hur många gånger jag fått byta ut stödhjulsfästet.

Då kom Erik och ville ha hjälp med att hämta en ny säng han köpt och köra bort en säng och några skåp/byråer och datorbord.

Vi åkte och hämtade det nya och så Maria som fick hjälpa till att bära.

Jag gjorde något galet då jag satte fast spännbandet över nya sängen för jag fick en grym värk och det skar i högerhanden.

Det kändes som att jag brutit något ben inne i den och jag blev handikappad.

Kanske gjorde jag något när jag mekade med släpvagnen som gav sig tillkänna.

Jag var helt oduglig och hade problem med att växla bilen då jag körde. Värken höll i sig hela kvällen och natten fast jag smort med en massa Voltaren.

Jag tror att det kommer från tummens första led vid handleden, en av lederna jag har mer besvär av artros i.


Inger kom hem och vi åt middag efter 21 framför TV:n där vi såg Där ingen kunde tro... och senare Där ingen längre kan bo.

Jag fick sedan lov att gå ut och lägga en pressäning över släpvagnen då det varnades och kändes som att det skulle komma regn.
Senare gick jag isäng och somnade till slut.

På småtimmarna någon gång kom en blöt och frusen Gunnar in och han var kelsjuk när han lade sig på min mage för att bli kelad med. Och det blev han innan han kröp ned mellan mina ben.


Ändå har jag sovit skapligt gott inatt och när jag vaknade kändes handen skapligt även om jag har ont i den.


Efter en dusch (varm) och frukost inne, det blåser lite kallt idag så sitter jag här.

Jag vägde 77,0 kg före duschen och 76,6 efter, eller var det 76,4. Kommer inte ihåg exakt men jag har noterat den första vikten som har samma utgångsläge som tidigare, direkt då jag vaknat men efter toabesök.


Idag ska Erik komma förbi och skruva ihop moppen, igår provstartade han och den gick igång direkt efter att ha stått ett bra tag, sedan förra gången vi skruvade i den.


Det blev ingen promenad igår men jag gick och sprang runt en hel del ändå.

Men idag bör jag komma ut pch gå en sväng och kanske en längre med kaffe i ryggsäcken för det ska bli skapligt väder idag.


Just nu 16,1° utanför fönstret, den har stigt med tre grader på en liten stund.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-25 10:45:10

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1016,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,4 mm
Året: 136,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
18:33
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
03:29
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
02:22
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
00:31
Lufttryck - Min:
1016,4 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
19:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:17
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:19 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:10
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården som grönskar mer och mer, nu är björkarna på gång med musöron överallt, vissa större medan andra är små.

 

Men först en mugg kaffe och nu ute på altanen, där ska Gunnar få lite mat han också.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards