jans

Alla inlägg under maj 2017

Av Jan Sandström - 13 maj 2017 08:58

Lördag den 13/5


Äntligen kanske det börjar bli lite vår. Det snöar då inte. Just nu.


Igår var en vanlig dag. Det snöade och solen sken emellanåt men mest var det bara mulet.

Jag lyckades få igång Eriks moppe, men då fick jag ta till en fransk skruvmejsel.

Jag gav alltså motorn en smäll med en hammare och se det hjälpte, tänkte att kanske var det någon ventil som kärvade för alla förutsättningar för att motorn skulle gå var uppfyllda.

Nu ska den bara finjusteras och skruvas ihop OM den nu inte hamnat i samma läge igen. Erik tyckte vi skulle skruva upp och justera ventilerna men jag är rädd att då hittar man en massa annat som är fel där inne.


Erik kom förbi med en förstärkare från sitt jobb på ungdomsgården där barnen vridit sönder volymkontrollen så med ett par fasta motstånd gjorde vi en fast volym på ungefär 50%. Och det verkade fungera sa han senare.


Jag gick ut en lite längre promenad då det blev lite för många vetebullar till fikat, jag gillar bullar och ännu mer sedan jag inte kan äta obehindrat av dem.

Det blev rundan I20 och knorren via vårdcentralen och hem. 4,48 km på 56 minuter.

 

Vid lilla svängen längst ned till vänster stötte jag på Kalle och Kajsa och jag sa åt dem att genast komma hem och äta middag.

       

Och se när jag kom hem kom de straxt efteråt, Mirabell ville ut och när hon fick se dem blev hon nyfiken på vad det där var för några men hon satt bara och kikade på dem men de tog det med ro och åt av fröna jag gått ut med till dem.


Vi åt middag, laxsoppa som smakade gott och sedan blev det TV för mig.

Jag såg en film på Netflix. Toscaanse bruiloft (2014) eller Toscan Wedding som var sisådär men det passade inte att folk pratade Holländska och körde Holändska bilar i Italien.

Efter den slog jag över och såg slutet på Signs, en planetfilm med utomjordingar och Mel Gibsson. Fast jag såg den inte klart.

Allt emellanåt under dagen pysslade jag med gäststugan och planering av den, det är mycket som ska klaffa.

Jo nya grannar hälsade vi också på och sa hej då till Maria efter hennes 3½ år här på gatan.

Nu flyttar ett yngre par med ett mindre barn in, en liten kille och det är kul.

Jag gillar barn, nystekta från grillen   (kunde bara inte låta bli att skriva det)

Men det är roligt med barn som leker och rasar här ute, när gänget lite längre bort på gatan kommer och cyklar med skrik och skratt.

Det är sommar och härligt det. Som det kan vara på en badstrand med skrattande barn.

Barn och fåglar ja och så katter gillar jag. Förutom tjejer då och hon jag är gift med även om hon kan vara besvärlig ibland.


Idag blir det småpyssel, är det uppehåll funderar jag på att ge mig på altanräcken men det blir även en sväng till Emil på Ersboda.

Hämtar Inger på jobbet då hon har timmar och så åker vi dit och fikar lite.


Besvärlig var natten, jag hade värk som bara inte ville ge med sig men till slut måste jag ändå ha somnat.


Jag steg upp tidigt, redan före 7 hade jag vaknat och med Gunnar vid benen och Mirabell på Ingers säng

Duschade med rakning och allt (fila fötter, raka armar och ben och sådant) och idag vägde jag 77,3 kg.


Vädret är bättre idag och det ska bli bättre till i natt då det kommer mer nederbörd, det blir kallt så då är det väl snö som kommer ned.

Just nu har jag +6,9° utanför fönstret, blå himmel med vita moln och en massa fåglar på gräset och i träden.

Vet inte om det syns på en liten video jag tog som hastigast.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-13 09:30:11

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1025,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från E,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 112,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
19:10
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
00:01
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
03:54
Lufttryck - Max:
1026,1 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
23:30
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
06:18
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:04
Sol upp: 03:34
Sol ned: 21:39
Skymning: 23:12
Dagsljus: 21:08 tim:min
Dag längd: 18:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:59
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 

Nu blir det lite kaffe innan jag går ut med skruvdragaren, kofoten och sågen.

 

Av Jan Sandström - 13 maj 2017 01:53

Att inte kunna komma till ro och sova.

Det molar och värker i knäna, händer och vänster axel. Har smort ordentligt med Voltaren.
Inger snarkar högt och ruskar jag i henne blir det tyst i högst en minut.

Snart kommer väl Gunnar in hoppas jag.

Av Jan Sandström - 12 maj 2017 19:16

När jag gick min promenad träffade jag på Kalle och Kajsa borta vid Nolia men jag sa åt dem på skarpen att komma hem.


En kort stund efter att jag kom hem så kom dem vankande på gräsmattan.

 


Mirabell ville gå ut och fick syn på dem, ja du ser ju reaktionen.

   

Men änderna tog det med ro en stund efter att jag varit ute och gett dem en skopa med frön, inte är de rädda för mig heller.

 

Av Jan Sandström - 12 maj 2017 11:19

Fredag den 12/5


Ja så var den förskräkliga fredan här igen, värsta dagen i veckan, när man är pensionär.


Igår var en sån där dag med snö och sol om vartannat.

       


Jag gjorde inte så mycket, inte så att det blev nått resultat för eftervärlden.

Grannen flyttade ut och Inger hade kortdag.

Jag satt mestadels med papper på stugbygget och ringde Brännastugan på förmiddan men han skulle återkomma senare för att bestämma tid för ett möte.

Vi åkte och handlade på ICA där vi träffade på bekanta så det tog lite tid med allt prat.

Kaffe och middag och fast det snöade ordentligt kunde jag sitta ute en stund med kaffe,


Just efter den här snön kom solen fram och det tinade enormt från taken så att det sprutade från stuprören och solen värmde skönt.

Men det var bara solen som värmde, vindarna var iskalla.

Men det är synd om småfåglarna när vädret är så här, då är det tur att jag finns här.

 

             

Bergfinken är fin.

 

Va sa du?

 


Vi såg det norska programmet Där ingen skulle tro att någon kunde bo och jag hade tänkt promenera mellan det och Svarta änkorna. Black Widows.

Men jag iddes bara inte gå ut. Inger bakade matbröd men även vetebröd och det är jag svag för, vanilj och kanelbullar är smaskens.

Vet inte hur många jag lyckades stoppa i mig så, efter änkorna blev det ett måste med en promenad om jag skulle överleva nattens blodsocker.

Stugförsäljaren ringde och vi bestämde att han kommer förbi på tisdag eftermiddag och då får vi se om det blir husaffär eller inte.

Allt beror på om de kan gå med på mina ändringar och så slutpriset. Eljest får det bli eget bygge i lösvirke, mer jobb men säkert billigare. Eller det vet jag ju inte.

Kalkylen nu tyder på runt 130--140 tusen men då är det bara grund, hus och fönster, ingen el och annat indraget.



Någon minusgrad och vindstilla med fullmåne var det skönt med en promenad och ljudboken i lurarna.

   

Det blev den eller en vanlig runda.

 

När jag kom hem blev det nästan direkt sängen men Gunnar sprang lite ut och in men vid 2-tiden kom han in och jag sa att nu fick han gå luckvägen om han skulle ut och så gick jag och lade mig. Gunnar gjorde mig sällskap i sängen vid mina ben.

Somnade nästan på en gång och har sovit tungt hela natten, tog bara min medicin vid 6 och steg upp ½8.

Vägde mig och fick 77,6 kg idag.


I övrigt får jag se vad det blir idag, funderar på att kika på Eriks moppe som bara står i garaget.

Den rann så att säga ut i sanden när det blev problem.


Vädret är som tidigare, vi har fått en första norsiling eller snöfall. Inte så mycket som igår men ändå stora flingor.


Just nu har jag +5,8° vilket får ses som ganska varmt, mulet  och en sydlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-12 12:00:10

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1023,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 111,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
06:51
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
08:58
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1023,9 hPa
Klockan:
11:34
Lufttryck - Max:
1021,6 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
04:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:10
Sol upp: 03:37
Sol ned: 21:36
Skymning: 23:06
Dagsljus: 20:56 tim:min
Dag längd: 17:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:55
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och jag ser att klockan blivit 12, förmiddaskaffe med två bullar har jag fått, fick inte äta fler sa Inger så nu blir det snart lunch, filtallrik.

Så här såg det ut för en stund sedan och jag har bara suttit med ritning m.m på gäststugan nu på morgonen, därav sent inlägg.

     


Av Jan Sandström - 11 maj 2017 12:50

Men samtidigt kändes det varmt då jag gick ut efter posten.

Vilket snöfall som kom.


 

Av Jan Sandström - 11 maj 2017 12:05

Det SNÖAR.

   

Så jag avvaktar med min promenad.

Av Jan Sandström - 11 maj 2017 11:40

Jag gick däremot ut och gav fåglarna mer mat.

 

Det ser faktiskt mörkare ut än vad kamerorna visar.

 


Kag gissar att det är nederbört på gång och det utan att jag är meterolog.

Av Jan Sandström - 11 maj 2017 11:04

Kalle är här igen men jag ser inte hans fru. OCH DET SNÖAR.

 

Nu snöar det ordentligt så då passar det fint med kaffe och en smörgås.

Jag som just tänkte ta min promenad.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards