jans

Alla inlägg under maj 2017

Av Jan Sandström - 8 maj 2017 08:59

Måndag härliga måndag och den 8:e maj 2017

En dag som liksom alla tidigare aldrig kommer igen.


Men vänta, det kommer mer. Beställer du nnn innom 2 timmar skickar vi även med xxx.

Med detta unika... ring...

Vem går på sån där reklam, men vänta bla. bla. bla.

Samma ältande hela tiden men vad står maninte ut med att höra på när man väntar på att ett program ska börja.


Igår då, eller helgen som vi tillbringade i stugan.

                            Växlande väderlek och bara slappa förutom min promenad, hämta in ved,

Städa hela stugan (Inger). Te och kaffe, och sova emellanåt. Jo och så jaga och käka möss men det stod Gunnar för.

Det var helgen i korthet.


Igår packade vi ihop tidigt, tidigt för att vara vi som åker hem för eljest brukar det ske vid 8-9-10-tiden på kvällen.

Nu åkte vi hem före middan och på vägen hem hade vi allt från solsken till snöyra och låga moln med mörker så jag fick ha lyset på bilen för att se vägen. Överdriver lite men det blev jäkligt mörkt när snöyran drog fram över oss men konstigt nog finns det ändå folk som kör utan lyse på bilen.    

Alla fordon skulle vara som min MC, den har inte någon brytare för att slå av lyset, hel och halvljus kan jag växla med och ska jag ha parkeringsljuset tänt får jag slå av tändningen, låsa styrlåset och vrida nyckeln lite mer.

Så ingen risk att man kör med enbart p-ljus eller utan ljus på.

Och ändå vill jag montera på två extra kurvljus så att jag syns när jag kommer åkande för många bilister är faktiskt blinda bakom ratten men misstag kan alla göra.


Vi kom hem och kisse hoppade ut ur bilen, Mirabell ville direkt in för det var lite kymigt ute. Gunnar sprang runt och kollade att allt var som det skulle, ingen granne på tomten alltså.


Och så reklam för spelsidor, hotellsidor och fler spelsidor. Är folk intelligentbefriade, ja tydligen för eljest skulle det inte fungera med denna reklam.

Tacka vet jag Clas Ohlsons information eller BonPrix. Den är då roligare fast jag köper ändå inte det som visas.

Jag köper det jag behöver och inget mer. Nu flyger jag iväg i tankarna igen.


Jag fick inte igång webbkameran jag haft ute hos Anders i vinter, inte där för då använde jag kabel.

Det är WiFi som inte fungerar på just den kameran, en D-Link DCS-5000L.

Bildresultat för DCS-5000LJag fick inte kontakt i stugan och inte hellerhär hemma men andra kameror funkar perfekt.

Det är som när jag försökte med min första kamera som jag inte fick igång och jag har provat allt, nästan allt så nu får den stå här hemma med sladd.


Det blev kväll och jag såg en film på TV3 som heter Lucy, riktigt bra film faktiskt. IMDb. Finns att Se på SF Anytime. (Jag vet inte om sista länken verkligen fungerar, tog den från tv.nu)

 

Jag iddes inte gå någonting igår, det fick bli en vilodag och det var ju ändå söndag.

Gick isäng med ljudboken i lurarna och var trött, Gunnar vid mina ben och Mirabell på Ingers sänghalva och Inger halvvägs utanför sängen, vad gör man inte för sina små katter, offrar sig totalt.

 

Tror jag har sovit gott men jag vet inte, känner mig lite halvdåsig men steg upp före åtta och kände mig halvdöd.

Vägde och blodtestade mig då det är måndag. Idag fick jag 5,5 mmol och 77,3 kg. Inte illa efter en "syndardag" igår med mat och fika utan motion.


Nu sover kisse så jag kan inte renbädda sängarna som är dagens plikt.

I övrigt ska jag ta fram underlag för stugköp i veckan men först tror jag det blir en promenad. Kanske skulle gå ned på stan och titta och köpa nytt huvud till rakapparaten, den håller på att ta dåligt. Får gnida på så att jag får brännsår.


Men det kanske blir runt Västerslätt så att jag har nära hem, har nämligen skaplig värk i kroppen.

Egentligen skulle jag helst vilja lägga mig på soffan med en filt på mig, Jag har värk idag.


Men vädret är fint, det snöar då inte, inte ännu men i eftermiddag kan det komma lite mer elände och det är väl det jag känner av.

Just nu +0,8° och det blåser en aning, mestadels mulet.

Så här visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-08 09:30:11

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1030,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 108,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
09:04
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
16:29
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
04:25
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1030,7 hPa
Klockan:
06:33
Lufttryck - Max:
1028,1 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1026,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1022,8 hPa
Klockan:
16:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:32
Sol upp: 03:50
Sol ned: 21:23
Skymning: 22:43
Dagsljus: 20:11 tim:min
Dag längd: 17:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården och jag ska ta ned upphängningen till fröautomaterna.

 


Igår eftermiddag fick vi det här eländet men det är snart borta innan det kommer mera.

   


Av Jan Sandström - 7 maj 2017 18:51

och allting blir vitt vitt och hemskt. SUCK

 

Bara en kort stund mellan bilderna.

     


Av Jan Sandström - 7 maj 2017 10:41

Jag skulle ju lägga in den här videosnutten på ån som liksom hoppar och far i Idas sommarvisa.


 

Av Jan Sandström - 7 maj 2017 09:47

Söndag den 7/5


Det är då vitt i paradiset men kallt.Börjar med trädgårdsbilden som bara barn kan gilla.

 

Och en temperatur på +0,5 grader just nu. Och i förrgår var det en sommardag.


Igår blev det inget bad för oss i tunnan, fick inte upp temperaturen och sedan blev vi trötta så vi iddes inte bada.

Jag skulle koppla in en NEXA till gatlyktan men såg att jag behövde lite mer grejor att kolla upp ledningarna.

Han som byggde stugan kopplade liksom inte enligt regler och bestämmelser så färgerna är det lite si och så med.


Jag gick i alla fall en promenad runt byn. drygt 2,5 km blev det på leriga eller snöiga skogsvägar.

 

Sedan skulle jag försöka få igång en webbkamera men det gick bara inte.

Stört omöjligt att få kontakt via WiFi men med sladd fungerar den fint, vete 17 vad det är som felas och jag har försökt allt tror jag.

Allt kag kan i alla fall men nu får den följa med hem till stan så får ungarna försöka med den.


Eljest var vi mest inne och hade det mysigt.

 

Jag vet inte vem av dem som snarkade högst.


Mat och kaffe och så jävlades jag med elden i badtunnan, fick liksom ingen fart på den och när jag trodde att det brann bra, det brann bra så hade det ändå slocknat när jag skulle ut och lägga på mer så då blev det bara till att börja om.

Måste ha varit dålig ved jag lagt in.

när vi gick isäng låg tempen på runt 26 grader men det är lite för kallt att bada i speciellt när det är minusgrader i luften.


Jag har sovit illa inatt, katterna har rasat här inne och ute, de skulle ut och in och till slut ställde jag upp fönstret fast det var kallt ute.


Jag försökte fota han inatt men det blev inget så då blir det en tidigare bild på musjägaren.

 


Så här såg det ut i morse när Inger stack iväg, hon skulle bort och äta frukost sa hon och det får hon väl göra. Bara hon kommer och hämtar oss senare idag.

 


Det snöar ganska ordentligt ute och jag som skulle lasta grejor på släpen, varför gjorde jag inte det då vädret var varmt och skönt.

 


Några som trivs är de här trastarna som tydligen hittar mycket gott på gräsmattan.

               


Men även en bofink pickade i trädgårdslandet.

   

     

Så nu sitter jag här inne med Mirabell bredvid mig djupt sovandes, Gunnar ligger i sovrummet på sängen och som de höll igång inatt kommer de att sova hela dagen.

Jag har en skön brasa i kaminen, ingenting sevärt på TV:n, nått med vampyrer och varulvar verkar det som.

17 vad det är trastar på gräsmattan, kul att titta på dem och det måste vara gott om insekter så som de pickar och dyker ned med näbben.

Jag tog ju hit en fågelautomat och en hink med jordnötter men dit har ingen hittat ännu, så köpte jag en påse julnötter till ekorren men ingen hade varit dit igår.

Den änger så att fåglar och ekorren kommer åt men inte mössen. De får äta annat där ute innan Gunnar tar dem.


Vi pratade om att åka hem lite tidigare idag, det är ändå bara en innedag men vi får se hur det blir.


Vädret är inte det bästa men i stan snöar det då inte och inte heller någon blåst.


Nu åker grannar iväg och jag ska lägga in en pinne i brasan och göra mig mer kaffe.

Nån mätning vid gäststugan blir det nog inte i helgen men inget som är bråttom  heller.

 


Av Jan Sandström - 6 maj 2017 17:15

Idag har jag gått en promenad ute på byn, träffade en granne som jag pratade med.

Inte ofta jag ser henne men ibland hejar vi när de kör förbi oss. Vi har ju stugan först av alla på vägen.

 

Det var min 400:de promenad med cykelturer inräknat.

Total 1219 km. Total Activities: 400. Total Calories: 81 531 och lite har jag förbrännt.

Inte illa pinkat som man säger.

 

I en dikeskant växte små tussilago.

 


I helgen blir det inget byggande här men jag ska ut och mäta lite, hade då tänkt det.

 


Det blev öppet bakom stugan när mycket av skogen försvann. Det känns när det blåser nordanvind, den vi varit förskonade ifrån under de 37 år vi haft stugan.

 


Hur länge ska de här småttingarna kunna stå kvar på stenen. Och surt är det för vattnet flödar i dikena.

 


Här har de också avverkat, det är skogen på andra sidan åkern jag ser från altanen och på bilderna jag brukar visa på morgonen, den till vänster långt bakom bilen.

 

Vägen nedåt är efter snökanten till höger på åkern.

 


Nu blir älgtornen mindre och mindre men det är är väl i minsta laget.

 


Här grävde de ned fiberledningen.

 


Första åren när vi hade stugan var det en mindre sjö här men så grävde de upp den lilla bäcken och massor av lera rann ut och lade sig här, så fick växter fäste och nu är det snart stor skog.

 


Badtunnan läckwe som wrr såll men jag har gjort upp eld i kaminen men frågan är om vi kan få upp värmen tillräckligt. Nu är det 7 grader varmt i vattnet men det fylldes på med nollgrdigt hela tiden, nu har jag dragit ned påfyllningen till ett minimum så jag får se om allt rinner ut eller vad som händer.


 
Av Jan Sandström - 6 maj 2017 09:54

Lördag den 6/5


Igår vaknade jag, mycket konstigt.


Men efter frukost och bloggande åkte jag iväg till Söderslätt där jag köpte ett sågstativ till min Geringssåg.

Är less på att släpa med det mellan stan och stugan då det är otympligt och tungt.

Köpte öven två flaskor avfettning innan jag åkte till Anders och Signe i Stöcksjö för en pratstund och kolla på lite som han vill göra på hus och tomt.

Klättrade upp på taket och tog ned utsugen till kanimskorstenen, den som lever om så när det blåser.

Den visade sig ganska rostig så jag tycker det är lika bra att investera i en ny med kullager på axeln om det inte räcker med en kinahatt.


Åkte hem och det var sommarvarmt så jag bestämde mig för att börja byta däck på bilen, jag tog det i sakta mak och jäktade inte.

När det var gjort lastade jag snöslungan och skräp på släpvagnen då vi skulle till stugan senare.


Inger kom hem just som Anders och Signe kom förbi med mina solglasögon jag glömde men så skulle han hämta en del grejor som jag inte fått med mig tidigare.


Vi lastade bilen och kisse fick följa med hit och de trivs här verkar det som.

 

Gunnar gick direkt och började jaga möss och jag tror han fick några st.

Han satt där ute vid skräpgropen (där vi slänger ris och aska m.m.) mest hela kvällen och spanade och jagade.


Inger städade badtunnan och började fylla så smått och jag pysslade med lite annat. Vattenkranen ute har gått sönder så vi fick stänga med kranen inomhus. Det blir till att köpa en ny kran då jag inte kunde laga den. En nylontätning inni i kranen har fått sönder.

Middag åt vi ute på altanen och det var varmt och skönt.


Det blev kväll och jag gick isäng, var trött, hade värk och det blev inte mycket boklyssnande.

Gunnar och tidvis Mirabell har delat säng med oss men jag har sovit gott med fönstret öppet.


½9 steg vi upp och jag vägde 77,9 kg.


Idag blir det fortsätta fylla tunnan och jag ska försöka montera en Nexastyrning till lyktstolpen ute på tomten, har en sådan grej liggandes efter att ha plockat bort den hemma. Fast jag tog ju inte med några verktyg för eljobb.


Gunnar har varit ute och tittat på vad jag tror var en trana, han var ivrig på att gå ut då vi steg upp.

Mirabell satt ute på trappen ned till grillplatsen och tittade på flugsnapparna som var upprörd i björken ovanför men hon visade ingen jaktinstinkt.


Nu är båda inne och Gunnar sover pär på soffan.

 

Mirabell satt och tittade ut ett tag innan

   

hon bestämde sig för att ligga i mitt knä som hon brukar göra på morgonen även hemma i stan.

   


Nu har hon lagt sig på fåtöljen som hon inmutat som sin stol.

 


Ute har det blivit soligare och en temperatur på +7 grader.

Väderstationen sitter i stan och hittas på vår webbsida direkt http://sandstrom.vasterslatt.se/mob-vallmo15-weather.html eller till förstasidan.

 


Nu ska jag försöka återaktivera den här musplattan som sitter på datorn, Alt+F9 har en benägenhet att sluta fungera på de här Asus-datorerna och då måste man återinstallera, men först måste jag tydligen avinstallera något men jag vet inte vad.

Kanske enklast att tejpa en kartongbit över som jag kan vika bort då jag behöver och lägga på när jag skriver.

 

Av Jan Sandström - 5 maj 2017 22:09

Jag vet inte hur många möss han tagit i kväll men nån är det för han har suttit och smaskat i sig någonting gott.

Det han tycker är det.

 

Mirabell har mest inspekterat stugan och altanen men även unnit med en del rundor på tomten.

Men möss är hon för fin för att fånga.


Badtunnan är städad och håller på att fullas så sakta men i kväll blir det inget bd, men i morgon.

Nu väntar snart sängen efter en jobbig dag.

Jag har fyllt olja och tvättat hojen, ä det där tar jag i morgondagens inlägg.

Av Jan Sandström - 5 maj 2017 08:36

Fredag den 5/5


Igår blev en händelserik dag.


Först en lång skön promenad ut på Änge

 

där jag tittade närmare på fågelväggen, men där var inte ett liv.

       

Nu hade det torkat upp så pass att jag kunde kliva på grästuvorna och ta mig dit efter att ha konstaterat att det inte verkade bo några fåglar där. Jag hade med mig en kaka och drack kaffe på slänten till gamla banvallen.


Kom hem och klädde mig för en vad jag trodde skön MC-tur.

Träffade Erik på macken och körde vidare mot Vännäs men en ingivelse sa mig att svänga höger och Kassjövägen, väg 629 tror jag den heter.

 

På väg hem såg jag att oljeläckaget jag fick inträffade redan före järnvägsövergången straxt efter avfarten från E12.

Jag fick alltså ett lindrigare haveri men det såg hemskt ut med motorolja överallt.

 

     

     

Jag har ju Assistansförsäkringen men inte vill man utnyttja den i onödan  

Inte när man har Erik som kunde bistå och hjälpa till, han var ju ledig och kunde åka iväg och köpa två liter olja som jag hällde i.

Tursamt nog låg oljepåfyllningslocket kvar där inne vid motorn på en liten fals. Oljan hade nog kletat fast det där men utan locket skulle jag nog ha måsta ha bättre hjälp.


När jag kom hem var jag slutkörd och så var klockan middag, jag blev ju ändå sittande där en timme och en kvart torkande olja med toapapper och sedan satte jag mig och löste korsord med ljudboken i lurarna.

Det var ju ändå urprungsplanen att ta en rast på något naturskönt ställe och det var ju ganska fint där jag satt fast inte på vägkanten.


Det blev kväll och jag såg delar av Black Widows när Inger kom hem, då vsnittet slutade gick jag över till play och vi såg det i helhet tillsammans innan det blev sängen och med fönstret öppet.


Jag har sovit ganska gott men vaknade med värk i höfterna, antingen gårdagens händelser eller legat snett med Gunnar vid benen.

Vägde mig och fick 77,6 kg.


Ska bara skriva färdig det här innan jag åker ut och handlar några småsaker och sedan till Anders i Stöcksjö.

Ska upp på taket och kolla på vindflöjeln på skorstenen som lever om så hemskt när det blåser. Även kika på en lösning på takstegen som sotaren påpekade i höstas.


Vädret är ju fint och lämpligt för sådan med sol och värme. I kväll ska vi åka till stugan och förhoppningsvis få en skön helg då badtunnan ska fyllas.


Just nu+15,4°, sol men det blåser lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-05 09:00:10

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 1029,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 107,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
16:51
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
04:42
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1047,8 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Min:
1029,7 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Min:
1035,6 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:47
Sol upp: 04:00
Sol ned: 21:14
Skymning: 22:28
Dagsljus: 19:41 tim:min
Dag längd: 17:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards