jans

Alla inlägg den 5 juni 2017

Av Jan Sandström - 5 juni 2017 23:52

Nu blir det till att bygga om Anders klippare.

Så länge det inte går att köpa kan man ju bygga ett skydd själv av en plastskiva av något slag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-ar-uppfinningen-som-ska-radda-igelkottar-fran-robotgrasklippare

Av Jan Sandström - 5 juni 2017 18:09

Säger bara det för då jäklar får de inte ha fel.
 

Men de har ju haft fel förut så varför inte nu.

Av Jan Sandström - 5 juni 2017 09:46

Måndag den 5/6


Igår, för att göra det enkelt kopierar jag bara det jag skrev igår kväll.


"Först kom Erik och vi skulle skruva upp taket och jag sa att skruvdragaren ligger i bilen.


Bilen? Just ja den tog ju Maria till stugan.

Så då åkte Erik och jag iväg i hans bil och tänk vad lämpligt, han behövde tanka så det blev OKQ8 och jag betalade full tank.

Fort till stugan (Erik kör lite för fort) och tog nästan tjejerna på sängen.

Klappade Gunnar och åkte hem igen.


Då uppstod nästa problem, nya plasttaket har högre , eller det är tjockare än det gamla och jag byggde altanen efter det taket så nu gick inte det nya in under takkanten.

Maskinen jag skulle kunna använda för att kapa ned har Anders.


Dessutom upptäckte jag att plasttaksskruven är lite längre än tidigare och således kommer att gå igenom läkten men det får bli så.

Jag fick mer och mer huvudvärk och det kändes som att jag närmade mig härdsmälta i skallen.


Så det blev sängen med ljudboken i lurarna och försöka komma ned i varv efter att ha stoppat i mig eftermiddans medicindos med extra Alvedon.


En stund sedan och lite funderande återgick jag ut, då hade Erik och Peter som kommit förbi med Anna och Emil börjat plocka ned taket på framsidan.


När det var nedplockat åkte alla hem och Inger åkte iväg på en tjejträff.

Jag satte mig här hemma med datorn och letade strömbrytare och annat som kommer att behövar men jag känner att det håller på att bli för mycket strul för mig.

När Inger kom hem gick vi ut och jag tvättade reglarna på altanen mot gatan och det tog på krafterna och det blev blött o kallt och ont i händerna


Gick in och tog en snabb tur på motionscykeln så att kroppsvärmen steg några grader och tårtan jag åt i eftermiddag förbrukades, en promille av det jag satte i mig.


Nu har jag kaffe och sedan ska jag gå isäng för nu är jag slutkörd både kroppen och huvudet."


Sådär ja, det gick ju fort   

Men innan jag kom isäng kom Anders förbi och pratade men tidigare igår morse gjorde jag en beställning på rakhuvud till min rakapparat, hoppas det tar bättre än det jag har och som använts under några år och för att komma upp till 600:- och få fri frakt köpte jag ett nytt tangentbord. Det här hållar på att ha gjort sitt. (Rakapparathuvudet kostar 599:-   )


Jo Anders kom förbi och pratade om fibergrävningen och en trilskande granne m.m Han ville av någon anledning inte att det grävs i det lilla halft igenvuxna diket utan mitt på vägen istället, outgrundliga äro vissas tankar.

Men det är ju inte Anders problem och han ringde nyss och sa att de grävt ned ledningen och även avstickare in till lyktstolparna där de lagt ned slangen för elledningen.


Jag gick isäng och saknar min kissekatt som är på sitt sommarkollo, han följde ju med Maria och Mona till stugan där han får jaga möss.

Jag har då sovit gott inatt även fast jag hade jäkligt ont i händerna igår efter altantvätten.


Vaknade halv åtta och låg kvar till just efter åtta och nyheterna.

Måndag så glukostestning och idag fick jag 5,3 mmol och vågen stannade på 76,1 kg. Tårtbitarna är borta från systemet.


Nu sitter jag här och ser mest på TV och bärgarna i BC samtidigt som jag ser på mina tomtdjur.

   


  Jag har ju hängt upp kvarvarande talgbollar utanför fönstret och de är eftertraktade av blåmes och talgoxe.


Det ska bli skitväder idag

 

så jag har tagit in Ingers cykel i garaget så att jag kan byta till odubbade däck på den, det är nog inte så stor risk för snö och is nu fast vem vet vad moder natur har i åtanke.


Egentligen hade jag velat åka ut till Anders men då vi saknar bil är det inte så lockande att åka MC idag, inte i eftermiddag och fyra ska jag vara hemma för då kommer en kille förbi med en barnmatstol jag köpt på Facebook.

Inger säger att det är en bra dag att städa garaget men det tycker inte jag, så bra dagar finns inte   

Hon är då ute och påtar i trädgården men är besviken att hon inte fått ned potatisen i landet, det borde ha varit fräst och klart nu och kanske kan jag orka med att köra fräsen nu, eller i morgon i alla fall.


Det är inte någon sommarvärme med +9,3° och regnet som hänger i luften.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-05 10:15:11

Temperatur: 8,7 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 143,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
08:15
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
13:14
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
04:16
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:46
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och hur det ser ut ser du på bilderna och videon ovan på fåglarna.

Nu lite mer kaffe, hälgemuggen på 4 dl är tom och jag ska fortsätta leta eldelar och planera hur det ska bli runt Anders badtunna.

Kanske får jag lite tid att samtidigt planera in el i vår stuga i stugan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards