jans

Alla inlägg den 7 juni 2017

Av Jan Sandström - 7 juni 2017 08:33

Onsdag den 7/6


Igår hade vi vår nationaldag men mitt firande inskränkte sig till att hissa flaggan och jobba här hemma.


Började förbereda med att skicka upp takskivorna till altantaket på norra sidan, sedan gick jag dit fram och började montera ned från den altanen.

 

Här är det fastskruvat.

 


Tog bort sidokanten och takläckt.

 

För tanken är att jag ska förlänga med en liten bit för att förhindra eller minska regn från att komma in på golvet, tidigare slutade taket jäms med golvet utan överhäng.


Erik kom förbi men han fick jobbet att köra jordfräsen.

Peter, Anna och Emil kom förbi och Peter gick upp och skruvade resteradne skruvar så att vi kunde sitta och fika halledes under taket.

Vi var ju inte klara med altanen då golvet skulle tvättas av vilket jag gjorde senareoch även trädgårdsmöblerna spolades av.

 

Men jag måste ta räckena och nästa år kanske jag måste byta stolparna och då kanske vi även byter trallgolvet.

Samtidigt förstärker vi då med en bärlina för golvet sviktar ibland.


Inger höll på med trädgården och blommorna då hon inte stod och målade.


Det var en halvvarm dag men tillräckligt för att naturen skulle vakna ordentligt, björkarna spred sitt pollen och jag hade besvär av det.

Jag gick in och hade ont i händer och knän så det blev en stund med TV


När jag var på väg isäng kom Anders förbi med släpvagnen och så ville han låna skruvdragaren.

Jag gick isäng med ljudboken en stund och Gunnar kom upp och lade sig mellan mina ben. Det var sköna nätter när han inte låg där men så skönt när han kommer till mig.

Men jag hade värk i händer och överallt tror jag, så fort jag lade mig till ro och låg still någon minut började det mola och köra i lederna.

Så det blev ett antal promenader genom huset inatt och smörjningar med Voltaren men till slut måste jag ändå ha somnat.

Jag hade också stoppat i mig maxdosen av Alvedon. säkert överdoserat men vad gör man.

Skönt sådana här gånger att inte behöva upp klockan 6 och ta sig till ett jobb, det skulle jag aldrig orka med.


Inger oljade in altanen inatt och kom isäng runt 2-tiden, tror jag det var.

Men hon har några semesterdagar kvar och det är mycket som ska hinnas med.


Klockan åtta steg jag upp och idag vägde jag 76,5 kg.

Nu kan jag nog säga att jag kommit under 77-strecket.


Inger gick ut i sommarvärmen men jag stannade inne med min frukost, tog två pollenpiller för idag lär det bli mycket av sådant i luften.

Jag har fortfarande ont i händerna men samtidigt skönt att röra lite på fingrarna vid tangentbordet men ett problem är att de hänger inte riktigt med och jag skriver fel ganska ofta, trycker bara på fel tangent även om tanken varit rätt.


Inger kom och ska börja måla en stund innan Anders kommer förbi och vi ska åka och handla på BYGGmax. Det kan bli två resor till och från stugan eller tre, vi får se. (rimmade ju).

Jag ska köpa murblock eller lekablock som de också heter.

Det handlar om 25 st sådana här

  vilka väger 15 kg/st och det blir full släpvagn med 500 kg

och 10 st av dessa som väger 15 kg/st och det blir 150 kg i bagaget.

 

Och så har Inger mage att säga att vi ska ta med jordfräsen till stugan och ha den i bagaget.


Måste skriva en rättelse, det är alltså inte 42 st jag ska ha utan

22 st av storleken 42x180 mm och 4 meter långa.

Det blir en vikt på 315,92 kg och det kan jag lasta, jag tyckte det blev tungt helt plötsligt.


Det får i så fall bli resa två då det blir 42 limträbalkar som väger 14,36 kg/st som blir överlast, nä det får jag ta i två vändor för allt väger 603,12 kg och det får jag inte lasta på min släpvagn.

Jag kan bara lasta 35 st på en gång. Skit också.

  Bilderna på murblock och limträ har jag "lånat" från BYGGmax sida.


Vi får se vad det blir men så ska Anders ha hem en del från stugan, bl.a ett stort bord av golvplankor han började bygga för ett par år sedan, nu har han ju tomt och kan rymma det någonstans.


Det är då fint väder idag och just nu 19,7° utanför fönstret i skuggan, solsken och blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-07 09:15:10

Temperatur: 19,6 °C
Lufttryck: 1025,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 19,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 153,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,0 °C
Klockan:
07:31
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
14:18
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
03:31
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:30
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
08:11
Lufttryck - Max:
1023,1 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1023,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:27
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:24 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och snart är min kaffemugg uppdrucken.

Så här ser det ut där ute idag eller nu.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards