jans

Alla inlägg den 8 juni 2017

Av Jan Sandström - 8 juni 2017 08:40

Torsdag den 8/6


Igår en jobbig stressdag, för mig då.

Fast egentligen borde den inte ha varit stressig utan det är inom mig jag stressar upp.


Först åkte jag och Inger till BYGGmax där vi köpte murblock (lekastenar) och åkte upp till stugan med dem.

Sedan lasstade vi på Anders projekt, att göra ett stort bord av gammla golvplankor som han påbörjade för några år sedan och sedan ledat i stugan, hem och lämna av Inger och jag åkte till Stöcksjö med bordet och måltavlan för bågskytte han också hade hos oss.

 

Det blir nog bra bara han får tid att göra klart det.


Han har ju så mycket annat som ska göras så sysslolös blir han inte närmaste 50 åren.

Fiberindragningen framskrider så sakta den också och nu är den ju nästan inne i huset. Där får nog jag åka och bistå med hjälp.

 


Altan och badtunnan planerar han att ha klart idag, det skulle va mysigt att få ta ett dopp i tunnan.

   


Men ett annat problem uppstod, svärmande små insekter i miljarder.

           


De sitter överallt nu när det blev värme för igår var en riktigt skön sommardag.

 


Dammsugaren är effektiv att få bort det värsta men det verkade komma nya flugor lika fort igen.

         


Anders hade en myra som sprang runt på trallgolvet och bet ihjäl flugor på löpande band och i nya som gammla spindelnät satt det fullt så de insekterna hade mat i överflöd, men var höll flugsnapparna till, fast de hade väl mat bland träden.

Det var faktiskt svårt att prata med dessa kryp men de bets inte och bara man höll sig i solen gick det bra. Så kaffe ute trädgården gick fint att ta.

 

Vi diskuterade lite om hur han kunde bygga och sedan åkte jag hem i förväg för vi skulle ju handla mer.

"Mitt schema" var försenat med åtskilliga timmar så jag kände mig ganska stressad men till slut stod vi åter igen på BYGGmax för att nu köpa limträbalkarna, men de hade bara några i lämplig höjd, fler fanns längst upp på ställningen.

Efter en bra tid fick vi tag på en kille som kunde ta ned med trucken och han lastade av hela bunden (15 st) direkt på släpvagnen så då hade jag mina 22 balkar.

Hem igen för att lassta jordfräsen och den fick plats i Anders bil, jag åkte iväg i förväg mot stugan och de andra stannade och köpte pizza till middag.


Jag hann fram först och började lossa och förbereda och de andra kom snart efter.

Fräsen lossades och Anders började köra landet, jag och Inger lossade balkarna och lite annat vi köpt men först åt vi mat.

 

Anders åkte hem till sitt efter jobbet och sedan luffade vi hem igen.


Gunnar blev glad att få se oss igen, ovanligt för eljest brukar han inte mörka att vi varit borta.

Jag var slutkörd och hade ont men kände mig så skitig att jag duchade vilket jag inte brukar göra på kvällen, men hårtorken fick torka håret och sedan isäng.

Inger fortsatte måla huset och kom isäng någon gång på natten.

Värken kom när jag slappnade av och det blev som igår natt.


Men somnade till slut och vaknade med den här mellan benen.

 

Och inte kan jag bli arg på lille Gunnar när han ligger så skönt på mitt ben, som värker.


Upp före åtta och idag vägde jag 77,0 kg, men det blev ju en hel pizza igår kväll och så drack jag en hel del gott kallkällvatten i stugan. Drack även en hel del här hemma inatt.För mycket mat och salt sådan ger också värk liksom för mycket "arbete".


Frukost ute och Gunnar är sällskaplig av sig, låg först i Ingers knä för att sedan komma över till mig.

   


Det spåddes en hel del regn idag men det verkar inte bli så, fast de har ju haft fel förut.

 

Jag ska iväg och köpa mer virke och nu till färsigställandet av altanerna så det blir inte så mycket mer än några brädor men igår såg vi att det är högtryck hos bygghandeln, hyllorna inne gapade tomma så skruvar och annat jag skulle ha fick jag inte tag på.

Det börjar bli skönt och fint i trädgården, norra altanen ska möbleras idag.

 

Just nu har vi 21,1° och solen skiner men himlen är inte helt molnfri.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-08 09:15:10

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1021,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 153,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
25,0 °C
Klockan:
07:31
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
03:35
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1021,5 hPa
Klockan:
06:05
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
08:11
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
01:05
Lufttryck - Min:
1021,0 hPa
Klockan:
22:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:44
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

 


Nu klä på mig och koppla släpen för att åka och handla mer.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards