jans

Alla inlägg den 11 juni 2017

Av Jan Sandström - 11 juni 2017 23:13

...och det blir bara finare när altanen blir helt klar.

 

Lummigt och grönt och häggen blommar.


Lönnen har fått löv men än är de inte fullstora och isen har gått på sjön.

 

Vi såg en andmamma med många ungar i släptåg men det kändes inte lönt att fota med mobilen.


Altanen blir fin med nedsänkt badtunna, jag blir rent utav avundsjuk på han.

 


Den där trasiga O-ringen jag hade problem med har jag fått hjälp med från (länk i bilden) där jag köpte mitt sandfilter 2013.

Jag mejlade dem här ikväll och fick svar ganska direkt att de kan skicka till mig.

Så då kan Anders få tillbaks sin tätning till sitt filter till den dagen han får igång det.

förresten funderar han på att antingen ha glasräcke eller sånt där hängande rep mellan stolparna, jag tror på repet då det mer passar huset och omgivningen.


Men nu vill Mirabell att jag ska gå isäng och jag har värk i höger knä, tror jag gjorde illa mig då vi bar ett tungt blivande träbord i eftermiddag, det kaj körde på släpvagnen tidigare.

 


Men nu väntar sängen och Mirabell, nattinatti.

Av Jan Sandström - 11 juni 2017 22:30

Jag brukar inte kolla inspelningarna då det för jämnan inte är något mer än intenting inspelat eller en fluga eller spindel som suddig kryper på kameran eller att fasadflaggans skugga rör på sig.

Men nu fanns två avsnitt av tre som faktiskt visade någonting.

Först två fåglar som flyger förbi tätt efter varandra klockan 18:02:49, men jag har inte lyckats se vad det är, den andra kan vara en nötskrika.


 

Den andra däremot är tre harar, en mor med två ungar efter sig som dessutom tänder belysningen klockan 00:13:27


  Harmamman hinner man inte se mycket av men hon hoppar ut ut bilden längst ned till höger direkt då inspelningen börjar.

Av Jan Sandström - 11 juni 2017 21:35

Efter att ha gått runt och kollat att allt var som det skulle och legat i mitt knä ett par gånger ser vi nu på tv jag och Mirabell.

Tidigare idag var vi hos Anders och vi gick en sväng till sjön där vi träffade fåren.

Av Jan Sandström - 11 juni 2017 09:30

Söndag den 11/6


Nu kanske världen kan börja återgå till det normala igen, Anders börjar jobba och så även Inger efter två veckors semester.

Så då är det min tur att få semester.      

Men först ska ju ett altantak upp och snickerier färdigställas runt om och och och...

Min semester får nog vänta på sig ett tag till men å andra sidan jobbar jag ju inte ihjäl mig direkt, orkar inte ens det.


Igår vaknade vi i stugan, jag monterade reningsverket till badtunnan men stötte på problem.

 

Vad 17 hade hänt med en O-ring under vintern, den har växt. Så nu måste jag leta reda på VAR jag kan köpa ny och när jag ändå gör det köper jag några st. Det är ju samma som Anders har till sitt sandfilter.

Jag vill ju inte betala flera hundra för en ring som specialföretagen kan ta för dem.

 

Jag löste det provisoriskt med att helt enkelt klippa bort ett par cm och det verkar fungera tillfälligt.


Sedan spolade jag av altangolv och möbler, spolade även altantaket i stugan och jag undrar om vi inte haft ett fågelbo längst in i hörnet för det var oroväckande mycket kvistar som stack ut under takkanten.

Har då inte hört något därifrån så jag tror inte det varit bebott i år men jag iddes inte pillra och dra ut kvistarna.

Det får bli när jag lagt något på plasttaket att sitta eller ligga på. Nu satt jag ju på plåttaket och spolade med vattenslangen.


Efter en massa jobb åkte vi hem igen, åt middag och jag åkte iväg till Anders.

Han har jobbat hårt med altanen och det blir fint där.

Men fiberledningen har legat och gnagt i mitt huvud så jag tog itu med att dra ut och borra nytt hål genom telefonstolparna.

Nu kom jag ut bättre, längre ned i hörnet och du ser ju förra hålet.

 

Den är lite lång men bättre det än att den ligger spänd.

 

Bakom en bänk som Anders tänkt bygga om i framtiden för att rymma plastbackar från IKEA till återvinning.

 

Jag kapade dörrfoderna lite och med lite färg eller trälist syns det inte.

 

In i huset blev bra men borrningen misslyckades lite då jag for in i trallvirket och fastnade i en skruv men fiberledningen syns inte.

 

Däremot skulle röda slangen fått vara en halvmeter längre, nu skarvade jag med en VP-slang och det fungerar det med.

Efter jobb där Anders täckte över en dränneringsslang utvändigt med grus återvände jag hem och klockan var då runt 21:30


Hemma blev det kaffe och en macka där vi såg sista avsnittet av Black widows och sedan ett avsnitt av söta djur på Netflix.

Det blev sängen och en kort stund med ljudboken och sedan sov jag gott.

Gunnar har legat stora delar av natten hos mig men på sidan om och inte mellan benen så jag vaknade som människa och inte rostig robbot.


Idag vägde jag normala 77,0 kg då jag inte ätit så förbaskat mycket och santidigt gjort mig av med vätska då jag kissat några gånger under natten. Då menar jag inte småskvättar utan full blåsa. Samtidigt släpper en del av värken jag haft.

Som normalt hos mig alltså.


Inger aks iväg och handla och jag ska se hur det går att jobba på framsidans, södersidans altan och om det går att få upp något tak.

Det vore bra då morgondagen ska bjuda på

 

Synd om Inger som ska hålla i en jobbträff med grillning och annat utomhus eller i vindskydd imorgon.

Men de har ju haft fel förut så varför inte imorgon, det kan bli bättre väder för innåt landet ska det inte regna.


Senare idag ska vi åka ut till Anders och titta till och hjälpa till med lite av varje samt äta nått grillat.

Mirabell ska också få följa med hit hem efter några veckors semester på sommarkollo. Hon har verkligen mått gott där men hon har det bra här också fast här finns ju Gunnar. Däremot ingen gräsklippare att jaga

       

eller bli jagad av.


Idag kanske jag orkar med en promenad igen för jag har ju inte gått någon sådan på hela veckan, däremot har jag ju varit i farten jämt och hos Anders har det blivit många steg och upp och ned för en altan utan trappa.

Likaså i stugan blir det gått fram och åter mest hela tiden, när vi varit och handlat virke och annat har det blivit många steg och många lyft så jag har nog gjort av med mer än jag stoppat i mig tror jag. Det känns då som så.


Det har regnat lite på morgonen för vägen var blöt i morse men nu är det uppehåll och så ska det ju vara enligt YR.

Just nu har jag 15° utanför fönstret och vi satt ute med frukosten, lite svalt då vi då hade runt 13° men med lite kläder var det skönt.

Vindstilla är det också och småfåglarna kvittrar i holkarna. Bara ljuvligt just nu.

Pollen är det mindra av nu eller så har min spruta börjat göra nytta fullt ut för jag har inte behövt ta extra piller och inte heller känt av några större besvär.


Anders har ju blåmes uppe på husvinden och där var det livat när mor och far kom med mat.

 

Man ser en förälder lämna springan längst uppe under taket. När det inte är några fåglar kvar där ska jag sätta upp brädor under takutsprånget för det är något han antingen missat eller struntat i förra ägaren.


Men väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-11 10:15:09

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 1018,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,1 mm
Året: 156,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
10:00
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
15:47
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
00:52
Temp - Min:
6,9 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
04:52
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1021,1 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:39
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i vår trädgård.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards