jans

Alla inlägg den 12 juni 2017

Av Jan Sandström - 12 juni 2017 17:59

Inger har strökat omkring i köket halva dagen och lagat mat till sin jobbträff och jag har bistått med lite utskrifter till henne och till Maria.

Nu har Inger åkt iväg för ett tag sedan och jag skulle ha följt med för att hjälpa till med att bära fram mat och saker.

Tyvärr värker mitt knä som jag lindade i morse så jag stannade hemma, kunde ju knappast bistå med någonting nyttigt.


Regnar har det också börjat göra och Gunnar är ute, han kom in fram och åter och åt lite mat men direkt ut igen.

 

Regnseänk på fönstret fer små suddiga fläckar, nästan som ett konstverk.


Jag har suttit och läst en pappersbok men nu funderar jag på att lägga mig på soffan och se nån film.

Men då kommer jag bara att somna fast då får jag väl göra det då.

Av Jan Sandström - 12 juni 2017 10:41

SVT 1, 15:20--16:40 Främlingen från skyn (1956)

Så var det dags för den här filmen igen, jag vet inte hur många gånger den sänts som matinéfilm, har det tagit slut på gamla svenska filmer?

Jag har varit lite dålig på att skriva om filmer men sommartid ser jag inte så mycket på dagtid.

 

 

Handling:
I ett litet samhälle någonstans i Sverige bor Lo hos sin faster Elin Lundgren som har handelsbod. Lo, som brukar hjälpa till i affären, är känd i bygden för sin livliga fantasi. Hon kan tala uppenbar osanning så att hon lika uppenbart själv tror på det hon säger. En dag hörs flygplan dåna i luften nära samhället -- och plötsligt blandas dånet med smattrande kulspruteeld. I skogen hittas senare ett flygplansvrak. Piloten och hans passagerare, en äldre man, klarar sig. De är utlänningar och tas ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 12 juni 2017 09:38

Måndag den 12/6


Igår satt jag mest vid datorn och letade efter en O-ring till sandfiltret i stugan.

Den gamla var liksom inte som den skulle.

   

Men att det skulle vara så svårt att få tag på en ring med en diameter på 80 mm och 2,5 mm tjock.

Jag mejlade till slut företaget    som sålt sandfiltret till mig 2013 och frågade.

Jo de kunde skicka en ring för 100:- med frakt. Nu har jag mejlat tillbaks och frågat om fler ringar (så har jag en i reserv och även Anders en) och även en grovsil att ha extra, skulle vara praktiskt att bara byta sil då man behöver rensa så rinner inte allt vatten ut.

Jag kanske skulle beställa en sil åt Anders när jag ändå är på gång.

Så då kan Anders få tillbaks den ring jag lånade av han, jag lånade den för att ev, ha kunna visat på affärer idag.


Inger kom hem och vi åkta ut till Stöcksjö där jag gick omkring och småpysslade med ett och annat.

Anders fick besök av sina hyresgäster och då menar jag inte blåmesen uppe på vinden

  Här lämnar en förälder takspringan efter att ha matat ungarna där inne.

Anders ska ju bara några veckor uppe på Sylarna och jobba och då har han hyrt ut huset till några vänner, praktiskt och så blir det billigare månadskostnad för han.

Ibland måste han vara på plats där uppe på fjälltoppen men oftast jobbar han hemifrån på distans.

Därför är bra Internet viktigt så nu är det fibernät på gång och tidigare borrade jag klart så fibern finns in i huset.

       

Nu är det bara för någon att komma och montera in det sista.


Vi städade även undan en massa grejer men när jag bar det stora bordet   gjorde jag nog in mitt högra knä, för efter det har jag haft värk, men innan gick jag och Inger ned till sjön och tittade och hälsade på fåren som går där.

    Det har blivit fint hos Anders och bättre blir det när altanen blir klar.

     


Det blev grillat till middag men det måste ha varit salt för jag och även 'Inger var törstiga efteråt jo och så fick Mirabell följa med oss hem igen efter att ha bott hos husse några veckor och bara haft det bra, med att jaga Mirabell2 som gräsklipparen heter.

        eller om det var gräsklipparen som jagade henne.


Till slut kom vi oss hem och då var jag slutkörd, igen. Brukar vara det efter att ha varit hos Anders eller de andra barnen.

Så när jag satt här vid datorn höll jag på att somna men det var skönt och mysigt när Mirabell kom och kröp upp i mitt knä där hon somnade efter att ha inspekterat huset och även utomhus.

Jag gick till soffan och såg lite TV och då kom hon dit till mig och först låg i mitt knä för att sedan lägga sig på sin filt utmed mig.

   

Till slut ville hon att jag skulle gå isäng och det gjorde jag och ljudboken i lurarna inna jag somnade.


Har faktiskt sovit tungt inatt men vaknade vid 4-tiden av allergibesvär, riktigt tät i näsan och halsen.

Gick upp och kollade var kisse höll hus, men inten katt i huset. Tydligen var båda ute och rännde men senare kom Gunnar in och kröp upp till mig i sängen och straxt efter kom Mirabell som lade sig hos Inger.

Sedan sov jag till ½8-tiden då jag så småning om steg upp.

Dagens värden blev 5,7 mmol och 76,7 kg vilket är ganska godkänt.


Idag har Inger sin uteträff med jobbarkompisar och då får jag äran att hjälpa till lite, det måste jag väl göra för husfriden antar jag.

Men vi får se vad naturen har att erbjuda, enligt YR skulle det regna idag.

 

och blåsa nordliga vindar och så kan det bli men nya prognoser är inte lika hemska.

Lite mindre av blå staplar och vinden lite svagare men inget soligt finväder som morgondagen spås bli.


Just nu regnar det då inte men frått och det blåser, en temp på +12,1° så det får nog söka upp ett vindskydd dit de ska.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-12 10:30:10

Temperatur: 12,3 °C
Lufttryck: 1004,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 11,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,1 mm
Året: 156,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,3 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
13:22
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
03:27
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
23:21
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:41 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i vår trädgård.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards