jans

Direktlänk till inlägg 16 juni 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 juni 2017 08:48

Fredag den 16/6


Först, hoppas ni inte blev allt för förskräkc över igelkottbilden som Facebook själv tog bort/dolde då den var våldsam.

Men det kanske måste till sådant för att det ska bli någon förändring.

KÖR INTE GRÄSKLIPPARNA NATTETID!!!


Och nu jäklar händer det saker.


75,3 kg

 

stannade vågen på.

Men det har sina orsaker jag återkommer till.


Igår jobbade jag, först åkte jag ut till Anders där jag spolade altaner och trädäck med högtryckstvätten.

Fick bort en massa flugor som tidigare svärmat hos han vilket jag skrev om tidigare. Nu såg jag inte till några flugor, i luften.

       

Blåmesen uppe på vinden har större ungar för igår var det ett helt annat kvitter när de kom med mat så snart tror jag de lämnar boet.


Det var trafik på stan både dit och hem, nån skolavslutning var det visst, Inger sa att det är lite vemodigt att vi inte har sådant längre men vänta bara, snart går Emil i skolan, en tredjedel av tiden har han avverkat då han fyller två till hösten.

Sedan får vi börja om med skolavslutningar och Luciatåg men nu får vi likt mor och farföräldrar bara tåtnjuta det goda och vara med på det trevliga.

Annat var det när våra 5 var små och gick på tre olika skolor, då fick man ränna som en skållad råtta men våra grillfester vi hade under 20 års tid här hemma för grannar och vänner var en höjdpunkt i livet.


Nåja, jag kom hem och började så småningom jobba här hemma, det blev klart på norra altanen med trä runt om och hängrännan fick jag till slut upp.

Nu är det bara Inger som ska gå fram med penseln så är den klar, förutom lite plåtarbete som jag måste göra men det blir av det som blir över från den södra altanen.


På den fick jag upp en läkt längst fram. Lade upp tre takskivor som jag skruvade fast och till sist kapade läkterna som stack ut.

Sedan spolade jag av altanen och möbler, det jag inte spolat av tidigare.

Då tog batteriet slut hos mig, jag blev slutkörd och trött, lite kyckling från en matlåda fick bli middag och så drack jag mycket.

Satte mig ute i den varma sköna kvällen med ljudboken men somnade på stolen och sov säkert 30-45-60 minuter.
När jag så vaknade till hade jag V Ä R K i kroppen.


Antingen var det allt jag drack eller så det jag skyller på allergin mot sågspån och pollen som blev för mycket för min kropp.

Jag fick tillbringa en tid på toa med att snyta näsan och så blev jag skitnödig med inämnbar konsistens.

Det fick bli en skön lång dusch och det lättade en aning.


Det fick bli en smörgås till kvällsfika och så en stund här i kontoret med dator och TV,  Transporter 3 (låter som en folkabuss).

Inger kom hem och mitt batteri i mobilen tog slut.

Jag lyckades ta mig isäng utan hjälp men kroppen värkte så det blev dubbel dos av medicinen och så smorde jag ordentligt med mitt Voltaren, det upprepade jag två gånger till och till slut somnade jag på riktigt och från säg 3 sov jag skapligt. Medicin klockan 6 och ½8 steg vi upp.

Beslutade att inte åka till stugan i helgen utan ska göra klart här hemma.


Nu har jag en här som vill ha min kontorsstol   

 

Men först ska jag skriva klart mitt morgoninlägg innan hon får ta den i besittning, otroligt vad katter kan vara bestämnda och envisa när de bestämt sig för någonting.


Som jag nämnde har jag fått ned vikten en aning till.

75,3 kg. stannade vågen på och det är inte dåligt.

Som jag sa har det sina orsaker och det mesta beror på lite kyckling, frukt och ett toabesök som rensade invärtes.

 

Det blev frukost ute vid förrådet men nu har fågelmaten kommit, myggorna.

Skönt ändå där ute i det gröna med värme och fågelkvitter i björkarna.

Att dessutom få ha varsin kisse är inte fy skam.

     

 

Utanför fönstret har jag 21,9° men solen har gått i moln och det blåser svagt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-16 09:15:10

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1015,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SSE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 158,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
07:46
Temp - Max:
26,4 °C
Klockan:
13:40
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
02:56
Temp - Min:
6,6 °C
Klockan:
02:39
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
07:16
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
07:34
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
18:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:50 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 48s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:10
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu är det slut på lattiden och åter ut till jobb antingen man har ont eller inte.

Barnen säger ju att man ska slita ut en generation i taget.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards