jans

Alla inlägg den 18 juni 2017

Av Jan Sandström - 18 juni 2017 09:42

Den 18/6 idag och snart midsommar, då vänder vi mot mörkare tider igen.


Igår började jag med att göra färdigt ute på altanen, den jag snickrat på i två dagar.


Men det tornade upp mörka moln i väster så jag lade på ett kol för att få upp hängrännan efter att jag slängt ihop en ny avslutning på mcboden.

 

De tidigare brädorna var liksom halvruttna nedtill och nu blev det spill över från altanen som jag i och för sig hade tänkt slänga ihop några fågelholkar av men nu blev det hit de gick.


Sedan kom Erik och sina idéer, nu var det ett fäste till kameran.

Ett som man kunde köpa för drygt 2000:- Han samrådde med mig och så gick han ut i garaget och snickrade och slöjdade lite i trä och metall.

En aluminiumplåt och en liten bit björkträ från en fåtölj fick duga och vips hade han ett större grepp till kameran.

Riktigt snyggt men jag skulle nog ha polerat träet lite mer innan inoljning.


Peter, Anna och Emil kom också förbi och till sist kom Tor med sin hammare.

Men han vågade inte hända hit utan höll sig norr, väster och sydväst om oss, vi hörde muller men såg inga blixtar, men tillräckligt nära för att jag skulle stänga ned vissa datorer i huset.

Regn kom och jag fick se hur hängrännor fungerade och det fungerade inte.

Vatten från taket sprutar ut över kanten utan att passera hängrännan så där får jag klura ut någonting.


Vi åt middag och Emil var på sitt bästa humör när han väl fått i sig lite mat i magen. Tänk vad det kan vända med humöret på de små.


Sedan var det kväll och jag gjorde inget mer än att jag såg lite TV och sökte saker på nätet och strulade på med min mobil som inte är som den varit.

Den har en förmåga att tappa nätverket och så drar batteriet ur ibland, strömmen bara försvinner och jag bytte ju batteri för inte så länge sedan.

Det är någon jäkla app som ligger och drar men jag har inte listat ut vad eller vilken.


Mejlade en ny firma om min O-ring, den första firman ""   jag pratat med har inte svarat på de sista mejlen.

Den nya är där Anders köpte sin badtunna med tillbehör och de svarade direkt på mitt mejl, mina mejl för vi hade en kort konversation.

Visst har de ringen och mycket billigare och de har även andra delar jag är intresserad av.

  Badbaljan heter företaget och de har mer grejor jag vill ha till vår tunna så jag ska kolla närmare och göra en beställning.


Sedan blev det sängen, Bondfilmen iddes jag inte se klart, den där han börjar med att fastna i NordKorea efter att ha haft en jakt med svävarna.


Det blev ljudboken och som andra kvällar med skillnad på att jag somnade ganska fort, innan 2 och sedan sov jag faktiskt gott inatt.


Vaknade och steg upp före åtta, idag stannade vågen på 75,3 kg.

Tänk att jag kom ned till 75 till slut, ska jag nu sikta på 70 eller börja äta igen men nu blir utmaningen att inte sticka i höjden igen.

Fast jag tycker att jag äter gott och mycket men mycket mindre än tidigare samt att jag lagt om kosten.


Frukost åt vi ute och det är skönt med lite värme fast det blåser idag.

Inger satte sig på sin plats och Gunnar låg och sov tungt på en altanstol mot gatan men så fort Inger satt sig och ropat på han kom Gunnar springande på gräsmattan och upp i Ingers knä.

                               


Där mår han gott och blir kliad.


Igår kväll när jag satt ute mot gatan och det regnade kom han och kröp upp i mitt knä, dyngsur och kall om tassarna.


Solen skiner och det ska bli en skapligt fin dag idag och på planerna står JOBB 

Vi ska ta itu med kryddträdgården och dammen, den behöver skruvas ihop och förstärkas lite, fyllas med vatten och städar ut, rengöras och så får Inger sätta dit sina växter.


Men vi tänker även ta en promenad ut någonstans. Jag föreslog Clas Ohlson men det verkar inte locka.

Jag behöver några grejor till min Dremmel. Den böjliga axeln har gått sönder.


Som jag sa är vädret skapligt, solen skiner från en nästan helblå himmel och det är 20,9° i skuggan fast det blåser nordlig, västlig vind någonting.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-18 10:30:10

Temperatur: 20,6 °C
Lufttryck: 1013,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från WNW,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: 20,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 163,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
10:20
Temp - Max:
24,1 °C
Klockan:
12:22
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
14:53
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
23:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:33
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut tidigare när Inger och Gunnar gosade där ute.

 

Inger ska klippa gräset och jag tar väl en kopp kaffe då samt plockar fram tryckluftslangen och grejor för att skruva ihop stockarna med fransk träskruv av längre modell, då räcker nog inte min skruvdragare utan jag testar med hjulmutterdragaren.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards