jans

Alla inlägg den 19 juni 2017

Av Jan Sandström - 19 juni 2017 09:46

Måndag den 19/6


och idag skulle "farfar" alltså min far ha fyllt 98 år.

  En bild tagen ute i vår stuga med broderns katt Ludde.

Mer om föräldrarna finns på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/forskning/family.html


Igår stökade och bökade vi här hemma, jag strulade på med hängrännan och skulle förlänga de 30 cm som saknadesm men den bit jag hade var av mindre modell liksom den 3-4 meters som vi har under altanen.

Så det får bli utan den biten så länge, jag köper ju inte en hel ränna för 30 cm utan då chansar jag på att jag har en bit i stugan.

Däremot fixade jag till ett överspolningsskydd till rännan där det kommer från hustaket.

Det finns att köpa, rättelse, det tillverkas en sådan bit men jag har inte hittat någonstans att köpa den så då gjorde jag en bit och popnitade fast.

 

När det regnade lite mer så åkte vattnet rakt ut och ned vid trappen till altanen.

Jag får se hur det blir nu och jag kan ju testa med vattenslangen och se om jag måste bocka sidorna och sätta något på baksidan av hängrännan.


Inger var ledig så vi gick en promenad, det blev 11407 steg under gårdagen enligt mitt armband.

 

Först gick vi till Grangården där vi köpte glass, fast det var egentligen gurka Inger skulle ha men det hade de inte, ännu.

Alltså gurkplantor.


Ned till strandpromenaden där vi kikade på brobygget men det verkar stå still nu och husbilarna är borta så de har väl tagit semester.

 


Nu gick vi så att säga bakvägen mot det jag brukar gå och långt där borta mitt i bilden såg vi en mast eller torn jag inte kände igen så då fick kameran agera kikare.

 

Det är en telefonmast.

 


Båtarna i älven är skösatta och en sådan här skulle man, nä jag skulle inte vilja ha den. Ingen av dem lockar mig.

 

Däremot skulle jag vilja ha en liten husvagn, en Adria Aviva 390PS. Den skulle jag vilja ha.

 


En vy ned mot stan och höghusen, inte snyggt säger jag.

 

Hemma blev det mer jobb, lastade skräp på släpvagnen och så klippte jag lite gräs, Inger har klagat på gräsklipparen så jag har justerat den lite, den har ju en steglös hastighetsreglering på framdrivningen och den kan strula ibland.

Inger jobbade på med sina blommor så att vi får det fint här hemma.

 

Efter lite data och TV, det gick en film på kanal 5, Horrible Bosses 2, Kanal 5 Igår 21:00 - 23:15

så gick jag sedan isäng med ljudboken. Någon gympa iddes jag inte göra och jag har sovit riktigt gott inatt.


Inger åkte till jobbet och vid 7 kom Gunnar in och lade sig mellan mina ben, Mirabell låg på Ingers säng.

Steg upp och tog blodsockret, det är ju måndag.

Den här veckan fick jag 5,3 mmol och vågen stannade på 75,8 kg. Riktigt nöjd är jag.


Sedan dusch med rakning och därefter frukost men idag satt jag inne, det blåser ute.

Jo jag kopplade in mitt nya tangentbord idag.

 

Så jäkla skönt att skriva på fast det är likadant som det förra men det har helt andra tangenter, nästan ljudlösa och lagom skönt motstånd när man skriver, det är så mjukt och skönt men det stavar lika dåligt som det förra.

Nu ska det plockas isär och rengöras in i minsta vrå och sedan tror jag att det får följa med till stugan så kan jag skriva på det kopplat till min laptop när jag ska blogga.


När jag är klar med det här ska jag lasta färdigt på släpvagnen och åka till återvinningen med skräpet och sedan köpa nytt skräp. Blivande skräp kanske det blir någon gång.

Det är småsaker som behövs till hus och hushåll, förbrukningsmaterial till maskiner som grästrimmertråd, sågblad och slippapper så det blir K-Rauta den här gången.


Sedan funderar jag på en promenad ut någonstans, beroende på hur det blåser får jag se vart det bär av.


Just nu har jag 19° i skuggan men vimpeln fladdrar oroväckande.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-19 10:30:10

Temperatur: 18,5 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 6,4 m/s från NW,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 163,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
23,7 °C
Klockan:
15:14
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
01:21
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Min:
1015,2 hPa
Klockan:
04:39
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
12:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:44
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards