jans

Alla inlägg den 23 juni 2017

Av Jan Sandström - 23 juni 2017 18:24

Vi har Erik, Peter, Anna och Emil som gäster och god mat på bordet.

 

Och appen vrider och vänder på bilderna. Nu har jag vridit bilderna rätt-

 

I eftermiddag åkte jag ut till Söderslätt där jag köpte mobiltillbehör och gick en kortare promenad.
Innan hjälpte Peter mig att klippa ner mitt simkort så nu är nya mobilen sjösatt.

Av Jan Sandström - 23 juni 2017 08:58

Fredag den 23/6 och midsommarafton.



Igår var en jobbig dag med en trilskande mobiltelefon som tog hela dagen i anspråk och förburukade 10 år av min livstid.

Det började kvällen innan då jag uppdaterade några appar, eller den började trilskas långt tidigare med att spöka och tappa batterikraft för att sedan återfå full sturka i det utan anledning.

Men efter uppdateringarna

började den starta om hela tiden och jag misstänkte fullt minne men det var inte det   

Till slut skulle jag köra en backupp, en färsk men det fungerade inte heller då den inte var stabil.

Så då skulle jag "laga" programvaran utan att tappa min data. Pyttsan. Det blev en total fabriksinstallation och se, då fungerade den.

I några minuter för att sedan starta om och då trodde jag det var för att den uppdaterade appar och program men så höll den på och jag var ytterst nära att gå i bitar.

Maria och Mona kom förbi för att låna bilen och åka till Mammas och köpa pizza, de cyklade drygt en kilometer och sedan tog de bilen sista 400 meterna.

Dessutom körde Maria in i soptunnan här ute och böjde ena extraljuset när hon parkerade.


Jag åkte till Meidia Markt och köpte en ny mobil som skulle uppfylla mina önskemål, den skulle fungera.

Hemma upptäckte jag att mitt SIM-kort inte passade, det ska vara micro istället för mini eller något sådant.

Dessutom har den en ny USB. modell C istället för "vanlig" kontakt, men det är tydligen ännu en ny standard på USB-kontakt.


Jag kollade min bloggstatistik och den ser gra ut den med, förutom mobilen då.

Det finns några regäla toppar där sidan varit besökt under våren.

 


Under 2017 har det hänt något speciellt

 


Men ovan är sidvisningar, unika besökar är något annat och inte lika många extra så allt tyder på att de som läser bloggen öppnar sidan många gånger, så tolkar då jag siffrorna men skit samma, det roliga är ju att skriva och avreagera sig genom tangentbordet oavsett hur många och vilka som läser det.

 


Inger kom hem och tids nog åt vi mat efter att jag suttit en stund på min motionscykel och nu måste jag börja cykla utomhus.

Jag satte mig och såg på TV, fortsättnigen på en gammal film jag spelat in från SVT 1.

Om racerbilar och otroligt hur de körde förr i tiden. i 130 miles/h vilket blir drygt 200 km/h sitter de i en liten bil typ gokart med kaross och med en karott till hjälm i bara kortärmad skjorta, inga bälten eller någor annat skydd.

Det va inte bättre förr om än ganska bra, inga mobiler som trilskades.


Inte heller fick jag mitt paket med midsommarklädseln

 

men det finns ju annat i garderoben.


Jag gick isäng och tänkte parkoppla nya mobilen men se det gick inte för de var olika versioner, (båda Sony Xperia) men appar kunde den hämta från nätet som jag fick igång och det fick den ligga och hämta hem under natten.


Mirabell kom och låg på mitt bröst ganska länge och hon var så gosig innan jag ville vända mig på sidan och sova.

Gunnar kom in och lade sig vid mina ben där han låg och sov stor del under natten och jag har faktiskt sovit ganska bra.

Fast jag hade värk i knän och händer men massor av Voltaren lindrade och jag somnade.


Vaknade tidigt, Inger väckte mig straxt efter 7 men vi låg kvar en stund till.

I morse stannade vågen på 75 kg jämt.  

Fast i förrgår vägde jag 74,9 så jag kanske inte ska jubla för det här

Tänk att jag kom ned till 75 kg utan att jag bantat, bara lagt om livsföringen med annan mat, mer grönt och frukt och så röra på mig.

Hur skulle det då inte ha blivit om jag bantat men nu gäller det att inte åka upp igen fast jag tror det fungerar då jag trivs med maten och motionen, för att inte tala om att kunna ha andra kläder och orka röra på mig.


Frukost ute med Gunnar och Mirabell, Inger satt på sin plats men jag stod mest på altanen, satte ut nya talgbollar till fåglarna och plockade med lite av varje, det var ju skugga vid förrådet.

Jag fick telefon (jo den fungerade otroligt nog att ringa till idag) från Morgan som var på väg från Skellefteå för att hämta bilen vi haft ståendes här hos oss några dagar.

Jag ska hämta han på busstationen om 20 minuter så jag får sluta svamla.


Idag ska det vara skapligt väder, sol men lite kallt och jag ska ta en promenad och siktar på en längre ut mot Änge, där fågelväggen är.


Just nu +11,5° och svag nordlig vind men uppehåll, i morgon lär det regna ganska ordentligt enligt yr.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-23 09:30:11

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 1015,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 167,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
08:16
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
11:17
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
04:22
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
08:21
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,4 hPa
Klockan:
02:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:06
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 21:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards