jans

Alla inlägg den 24 juni 2017

Av Jan Sandström - 24 juni 2017 10:49

Lördag den 24/6, den gamla midsommaraftonen och tillika min brors födelsedag.

 

Grattis brorsan, 60+ blir du.


Igår hade vi barn hemma på besök, 3 av 5 är inte illa och dessutom sambo och barnbarn.

Jag hann även med en sväng ut till Söderslätt där jag köpte lite mobiltillbehöf på Kjell o co och gick en kortare promenad runt området, men det blåste över slätten och jag saknade mössan.

 

Tyvärr råkade jag stoppa Runkeeper mitt under promenaden men startade om igen.

 

Jag fick i alla fall ihop drygt 2 km + det som jag gick inne på Avion som de lyckats döpa området till, men de flesta säger Ikea eller Södeslätt vilket det också står på skyltar efter G/C-vägarna.


Hemma blev det kaffe och sedan mat och mat och kaffe och nån sorts tårtbit av rulltårta, riktigt god.

   

Gunnar blev även uppmärksammad fast intresset från hans sida var nog lite svalt.

 

Alla åkte hem och vi tog hand om disken innan jag gick in till min TV och började se film.

Hade tänkt se Diktatorn av Chaplin som sändes på SVT2 men jag har ju den på DVD så det blev Johnny English som jag sov till istället.

En småknasig film jag även sett tidigare men jag var trött och kände en förkylning i antågande, det hade slagit lock för höger öra och min tinnitus tjöt med full styrka så jag kunde tro att andra stördes av den.

Så jag gick isäng innan filmen var slut och det blev inte mycket av ljudboken innan jag släckta och sov.


Vaknade under natten av en tung blöt Gunnar som låg på mitt underliv och jag hade fått värk i höfter och hela kroppen kändes det som.

Lyckades få han att lägga sig vid min sida isället och så sov jag till morgonen.


Frukost ute i midsommar värm... nåja midsommardagens morgon, vid runt +10° behöver man en tröja på sig.

Jag har lock för båda öronen och det tjuter i öronen.

Gunnar saknade Inger och att hon inte satt på sin frukostplats ute vid björken.

Jag kände en viss rastlöshet och tog itu med en promenad innan det skulle börja regna senare idag. Nästan hemma började det småskvätta och jag fick nägra stänk på mig nere vid älven.

 

Men det var en skön sväng och inte många andra ute, bara några flanörer och joggare.


Kom hem och fick mer kaffe och en macka och nu sitter jag här igen.

Men jag stannade och fotade balkongen på brandstationen, så kan man också bygga.

   


Jag skrv tidigare om en bevakad fågelholk och så här ser den ut.

 


Jag undrar bara om det varit några fåglar i den och hur ev. bilder blev.

 


Jag är med i en fågelgrupp på Facebook, Fåglar inpå Knuten (hoppas länken fungerar för man måste vara medlem) heter den och jag har efterlyst ägaren där men ännu inte fått något svar, ska söka igen nu när jag har bilderna.

   

Inger har åkt till jobbet och tog bilen då hon ska ha både kläder och annat med sig, dessutom ska det ju regna skapligt idag.

För att inte tala om kommade dagarna.

 

Nästa promenad kan jag ju ta imorgon mellan elva och ett :-)


Just nu är det faktiskt 15° utomhus utanför fönstret men det blåser och är blött.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-24 12:00:10

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 1007,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från ESE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,4 mm
Året: 168,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
11:59
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
10:57
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
02:25
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
04:22
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
11:53
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:53
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu kanske man skulle ta lite lunch, filtallrik som vanligt jo i morse vägde jag 76,3 kg men det blev en hel del god mat igår kväll.

Kanske inte behöver någon lunch.  

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards