jans

Alla inlägg under juni 2017

Av Jan Sandström - 4 juni 2017 21:44

Först kom Erik och vi skulle skruva upp taket och jag sa att skruvdragaren ligger i bilen.


Bilen? Just ja den tog ju Maria till stugan.

Så då åkte Erik och jag iväg i hans bil och tänk vad lämpligt, han behövde tanka så det blev OKQ8 och jag betalade full tank.

Fort till stugan (Erik kör lite för fort) och tog nästan tjejerna på sängen.

Klappade Gunnar och åkte hem igen.


Då uppstod nästa problem, nya plasttaket har högre , eller det är tjockare än det gamla och jag byggde altanen efter det taket så nu gick inte det nya in under takkanten.

Maskinen jag skulle kunna använda för att kapa ned har Anders.


Dessutom upptäckte jag att plasttaksskruven är lite längre än tidigare och således kommer att gå igenom läkten men det får bli så.

Jag fick mer och mer huvudvärk och det kändes som att jag närmade mig härdsmälta i skallen.


Så det blev sängen med ljudboken i lurarna och försöka komma ned i varv efter att ha stoppat i mig eftermiddans medicindos med extra Alvedon.


En stund sedan och lite funderande återgick jag ut, då hade Erik och Peter som kommit förbi med Anna och Emil börjat plocka ned taket på framsidan.


När det var nedplockat åkte alla hem och Inger åkte iväg på en tjejträff.

Jag satte mig här hemma med datorn och letade strömbrytare och annat som kommer att behövar men jag känner att det håller på att bli för mycket strul för mig.

När Inger kom hem gick vi ut och jag tvättade reglarna på altanen mot gatan och det tog på krafterna och det blev blött o kallt och ont i händerna


Gick in och tog en snabb tur på motionscykeln så att kroppsvärmen steg några grader och tårtan jag åt i eftermiddag förbrukades, en promille av det jag satte i mig.


Nu har jag kaffe och sedan ska jag gå isäng för nu är jag slutkörd både kroppen och huvudet.



Av Jan Sandström - 4 juni 2017 09:52

Söndag den 4/6


Igår, ja vad gjorde jag egentligen efter att jag vaknat och stigit upp för det gjorde jag väl, tror jag.


Det står still i skallen men så är det dagen efte också, men jag minns att jag varit på fest igår kväll.


Jag började med att åka ut till Anders i Stöcksjö för att hjälpa dem med att förbereda kvällens grillfest och så kollade jag på där de börjat gräva för fiberledningen.

   

Snett över bilvägen och till lyktstolpen där de slutat för att fortsätta på måndag.

 

Så därifrån ska vi samlägga en slang för elkabel.


Efter att ha hjälpt till med ett och annat åkte jag hem igen samtidigt som Erik kom.

Hämtade Inger och vi åkte tillbaks för själva festen

 

Grillmästaren själv vid sina grillar.

 


Det var fint väder men lite KALLT så Signe kom och värmde sina händer.

 

Svanarna värmde sig i vattnet.

 


Det kom en hel del folk men nog skulle fler ha fått komma för det blev mycket tårta över till min glädje och sorg.

Jag kunde inte låta bli att greja under kvällen och fick igång hans fjärrstyrning av värmepumpen, den jag installerade tidigare men nu tappat kontakt med routern.

Likaså kollade jag på lämplig väg för att dra in fibern och där tror jag det blir enklast och bäst att lägga i samma kanal som luftvärmepumens rör ligger så kan fiberdosan sitta utmed pumpens innerdel.

Men vi får rådgöra med proffsen som ska installera den.


Det spelades crocket och badminton på gräsmattan och det var allmänt trevligt men som sagt kallt så efter att jag, Erik och Inger suttit ute och ätit gick vi in, de andra satt mest inne på slutet.

Himlen var fin som du ser.

 

Men så mulnade det på lite så den fina kvällssol som Anders har uteblev.


Folk med småbarna drog sig hemmåt och så även jag och Inger, hon hade fått hemsk astma och hade inte med sin inhalator.

Hemma väntade Gunnar i rabatten där han sov och vi gick in.


Jag gick en promenad, kände att jag måste göra av med lite av det jag stoppat i mig och det blev ned till älven men nu syntes inga direkta framsteg på brobygget.

 

Det blev 3,92 km som tog 50 minuter.


Senare vid 23-tiden när jag var på väg isäng kom Maria och Mona som skulle ha bilen till stugan och även ta med Gunnar.

Nu höll han sig borta men när de skulle köra iväg kom han strosande på grannens gård och då fick han åka med upp till stugan.


Så där får han vara några dagar men jag tror att harpalten vuxit till sig och kanske hpppar vidare någonstans så Gunnar får nog hålla sig till sina möss.


Själv fick vi sova med fönstret bara lite på glänt och jag har sovit gott hela natten.

Vi låg kvar en stund innan det blev frukost men först min vägning som visade 76,7 kg   

Där fick jag för alla kanelbullar, grillkött med potatissallad och tårtbiten jag satte i mig.


Idag ska vi skruva plasttak på altanen, Erik har just kommit hit så det är bara att avsluta det här fort och gå ut.

Vädret är ungefär som igår, kallt.


Men ändå 13,7³ utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-04 10:15:11

Temperatur: 12,0 °C
Lufttryck: 1017,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 11,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 143,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
11:14
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
04:16
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
02:27
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
03:00
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:11 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 41s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:39
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 3 juni 2017 09:05

Lördag den 3/6


Veckorna går fort liksom månaderna, dagarna hinner man inte ens uppfatta men det är kanske åldern eller temperaturen som orsakar det fenomenet.


Igår åkte jag iväg för att köpa lite grejor åt Anders och hans altan med badrunnebygge. Hittade det jag skulle ha och lite till men det tog lite tid.

Kom hem och slängde i mig en filtallrik och så kom Maria och Mona som även de skulle ut och handla med bokad bil och chaufför.

Först IKEA där de skulle äta och jag fick en räkmacka och kaffe, satt bra ovanpå filet. Sedan rännde vi runt stan från söder till norr och mot väster där Maria köpte ny mobil så nu kanske hon kan bli social med oss andra.   


Till slut kom jag mig hem och då var klockan mycket men jag hade ett åtagande som jag egentligen skulle ha gjort tidigare på dan och det var åka ut till Anders och prata med grävaren som lade ned fiberledningen.

Men det ordnade sig såg jag när jag lite senare åkte dig ut. Han hade slutat gräva vid bortesta lycktstolpen och enligt Signe fortsätter han på måndag. Jag hade köpt slang att lägga ned och kabel fanns sedan tidigare hos mig.

Det som sedan återstår är att få fibern in till huset och det kan bli lite småproblematiskt.


Den ska antingen under allt det här

 

eller om man ska gräva efter infarten och sedan in i huset någonstans bara det inte är genom toaletten, då blir det köket längst bort eller upp på vinden och ned någonstans.

 

Nåja, det löser sig sa han som sket i vattnet. Nu är det Pluto på barnkanalen   

Efter lite diskuteranden om placering av kaminen och annat småpyssel runt den och altanen åkte jag hem igen.

Men VAD är det där för någonting? Det rör även på sig.  

Anders har igelkott på tomten så då måste jag eller han fixa skydd på sin träsklippare.

 

Men Mirabell tyckte den var spännande eller konstig, det var väl hennes första bekantskap med en sådan varelse.

         

Till slut tröttnade hon på att följa efter och igelkotten visade inte med en min att hon gick efter han/hon.


Anders fortsatte snickra på sin altan.

 

Någonting så här kan kaminen stå och så ska den tydligen isoleras med frigolit.

 

Den är ju vattenmantlad och isolerad så utsidan ska inte bli varmare än badvattnet även om jag tycker det är lite konstigt med frigloit så nära.

 

Nu är det ju bara det roliga arbetet kvar, förutom skruva trallgolvet som blir bara såga och skruva.


Men det blir bra när det blir klart. Jag skulle bara ha fått släpvagnen tom så kunde jag ta dig klyvsågen och sedan köra mina inköp till stugan, 650 kg lekablock och några hundra kilo limträbalk ska dit upp + en massa annat som isolering och brädor.


Jag tankade på väg hem och när jag höll på kom en tjej på trampcykel fram till mig (runt 40-50 år är man tjej) och undrade om jag kunde visa hur man tankar.

Hon hade fått ärva en bil och var ovan med sådant. Givetvis visade jag hur man gör och både med och utan kortbetalning.


Sedan gick jag in och skulle köpa tändstift, men sånt verkar inte finnas på moderna bensinstationer, på macken hade de sådant.

Så det blev inget till Eriks moppe utan det får bli inköp någon annanstans. Biltema eller Autoparts men jag köpte en kokt korv med bröd så den fick bli min middag.


Jag kom hem och Inger jobbade ute med målnin.

Jag satt vid datorn en stund men gick in i rummet och fortsatte se en film på TV. Allt medan jag småkollade på datorn efter grejor och idéer till byggen och konstruktioner.


Det blev kväll och jag gick isäng, men då tog ljudboken slut och ingen ny i varken mobilen eller MP3-spelaren.

Fick starta sängdatorn, den jag mest porrsurfar på vid vissa speciella tillfällen men nu fick den kopiera över ljudböcker så jag kan lyssna allt medan jag gjorde min bengympa och muskelträning.

Men klockan var mycket då datorn var klar så jag får börja med någon ny bok idag.

Jag släckte och har sovit gott inatt allt medan Gunnar sovit hos mig då han inte varit ut och kollat läget.


Vaknade utvilad, ganska ovanligt för mig men småsurfade och kollade väder på mobilen.

    Se tidigare inlägget.


Jag tog ingen frukost ute utan satte mig här istället, Inger gick ut och sitter till vänster på bilden nedan.


Det är soligt och fint men inte så varmt, +11,8° i skuggan men vindstilla och sol ska det vara idag så det blir en fin dag för Anders grillfest han bjuder in till.

Mer om det kommer senare idag/kväll.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-03 09:45:10

Temperatur: 13,0 °C
Lufttryck: 1025,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 138,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
16:11
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
02:27
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
03:00
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
23:11
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1017,0 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:35
Sol ned: 22:42
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:07 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:20
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan, en stund före jag skrev inlägget alltså och inte när du nu läser det här.

 

Kaffemuggen tom, drack nyss ur det sista kalla kaffet så inget mer på en stund, nu ska jag ut och städa södra altanen för att sedan skruva ned det taket men först ska det andra upp och det blir imorgon med hjälp av barnen.

Jo i morse vägde jag 76,5 kg. Upp lite men inget att oroa sig över.

 

Av Jan Sandström - 3 juni 2017 07:35

Frukost ute på altanen kanske.

Av Jan Sandström - 2 juni 2017 09:06

Och Fredag (igen) den 2/6


Igår åkte vi till Stöcksjö och snickrade på altanen Anders börjat utöka.

     

Det tog lite tid att göra en extra stödregel av virke han inte hade, men som min far sa "En god yrkesman vet var man kan fuska".

Allt emellanåt blev det kaffeväder, min mor sa Norsiling (då nappade Norsen för morfar i Eskilstunaån) och i Tavelsjö sa man Garaväre (osäker på hur det stavas OM man kan stava det) eller garan. Då tycker jag kaffeväder låter bra tycker jag.

Det är alltså när det är soligt och fint men plötsligt blåser det upp och det kommer kornsnö eller hagel för att lika fort bli fint igen.

Man hinner in och göra en kopp kaffe.

Vädret var inte det skönaste och det tog tid att plocka undan vissa verktyg, täcka över geringssågen och ta skydd, kanske jaga kepsen som blåste iväg.


De höll även på att gräva för fiber till Anders och jag kom överens med grävaren var han skulle gräva, eller han kom överens med mig var han ville gräva för det är mest berg och sten där det inte är stor tallskog och inte smart att gräva av rötterna på träden.

Det blir i diket efter vägen där lyktstolparna står och då kan vi samtidigt lägga ned en ny elledning i samma spår.

Till vänster efter vägen blir det och då blir det rätt även in till huset VAR det nu blir grävt eller om man bara placerar ledningen under tralldäcket.

 

Jag måste skaffa slang m.m till kabeln men det jag ska ut och jaga är anslutningar till badtunnan.

Kopplingar som är 3" alltså 75 mm och ska kopplas på de här grejorna.

 

Men jag tror jag har hittade vad jag ska ha igår kväll.

Vi fick även besök av Ingers syster och man som var ute och åkte och de bjöd på fika.

Baguett som jag åt för mycket av och med för mycket smör på, men det är ju bara så gott.

Så där for min fina viktkurva jag jobbat mig till igår morse med 76,0 kg.


Vi fick på några brädor och jag tror jag har lite kläm på hur vi/Anders ska göra.

Likt alla TV-program så har vi en tidspress då han bjudit till grillfest på lördag till söndag och då bör det vara någorlunda eller så kan han anlita alla vänner till att göra färdigt.


Till slut åkte vi hem och Inger satt ute på altan en stund medan jag letade grejor på nätet.

Det blev middag och två kokta med bröd till mig under tiden vi såg Svarta Änkorna på TV-play. Det blev de två senaste avsnitten på raken innan jag gick isäng med ljudboken en stund innan jag somnade.


Har faktiskt sovit inatt och pollen håller på att ge med sig, kanske har min spruta börjat verka för den tar lite tid på sig och jag tog den sent i år.


Vaknade och idag vägde jag 76,2 kg, inte så dumt ändå, jag trodde jag skulle väga mer med tanke på allt gott jag åt och ingen promenad på två dagar men jag har ju gått en hel del ändå.

Fick en hälspricka förrgår som gjorde ordentligt ont igår fast jag filar fötterna men har varit slarvig med salvan.

Idag kändes den bättre.

Maria messade mig igår om att låna bil med chaufför för att göra en shoppingrunda och det säger jag inte nej till.

Men det blir inte kläd och skoaffärer utan NetOnNet och IKEA, sicken dotter man fick, måste ha varit brevbäraren.

Själv ska jag först ut till byggaffärer och köpa slang och sådant.


Det är då soligt (just nu) men det blåser och är inte varmt med +9,8°.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-02 09:45:10

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 1021,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 138,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
13:10
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
03:28
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
09:30
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1017,0 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:37
Sol ned: 22:39
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:02 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:59
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut. Jag hände upp några talgbollar till småfåglarna för de var väldigt ivriga på rester jag lämnat ute.

 

Men lite kaffe innan jag åker ut.

 

Av Jan Sandström - 1 juni 2017 18:19

Jag och Inger åkte ut till Signe i Stöcksjö, Anders själv var nere i Stockholm i jobbet.

Det tog en stund innan jag fick ihop det i ritkontoret hur det skulle vara men sedan gick det skapligt.

Innan vi åkte kom det en hagelskur.

 


Bra med driftiga tjejer som kan jobba, då slapp jag göra det.

 

Inte lätt med blöta brädor som inte var helt raka men med lite muskelkraft gick det fint.

   

Jag började mitt för badtunnan för längst ut blir det finsnickeri med lucka i golvet och så ska staketstolpar upp, kanske belysning i golvet.

 

Nu blir det att fortsätta innåt och byta ut det gamla golvet mot nya brädor.


Vi fick besök av Harry och Margareta som bjöd på fika och fika blev det mellan hagelskurarna som kom som på rad.


Nu är också fibernätet på gång hos Anders för de gräver uppe vid vägen och imorgon bär det nog av den lilla vägstumpen ned till tomten, på den får han gräva själv.

Vi ska samtidigt lägga ned slang för en ny elkabel till stolplyktorna och med fler ledare så att det går att sätta dit en rörelseavkännare längst bort.

Det är som enda ställlet han kan gräva ned fiberslangen för överallt är det berg eller stenar ivägen.


Nu är jag hemma och ska gå ut på altan med kaffe där Inger redan sitter. +9° får räcka.

Av Jan Sandström - 1 juni 2017 09:07

Torsdag den 1/6 men man kan tro att det är 1:a december när man ser vädret.


Igår vaknade jag också, kroppsligen. Huvudet sov vidare kändes det som men till slut åkte vi iväg och handlade m.m

Först till biblioteket på Grubbe men de hade inte öppnat så då blev det K-Rauta där det blev lite takplåt till altanen.

ICA och mat och så fick jag fylla på mitt kaffeförråd med 1 kg snabbkaffe. Nu ska jag väl klara mig till midsommar i alla fall.

Åter tillbaks till biblioteket och nu blev det en kasse böcker och lite till.


Hem för lunch och en massa samtal med Anders om rörkopplingar till badtunnan men först en höneblund på en timme på soffan.

Efter den var jag inte människa på ett bra tag, ding i huvudet och ont i kroppen samt snorade.

Detta pollen ställer till med mycket.

Nåja jag tog en cykeltur/promenad till Swedol där jag pratade rör och slangar men det slutade med inget köp.

Måste hämta kopplingarna som finns för att se om det passar.

Jag fick då tag på träolja på M.M

Någon promenad blev det inte utan det fick räcka med det där och allt annat travande fram och åter.


En klen hjärna ger ju starka ben.

 


Hem och mer prat och Erik kom förbi, nu fungerade bilen igen, lagade sig av sig själv. Det var den där motorlampan som lyste och det kan den göra ibland av ingen orsak alls har jag läst och hört.


Inger målade ute på altantakreglar och läkt och snart är det klart för att lägga taket efter att hon målat väggen röd.

 

Klaga inte på byggnadsställningen, Inger gör inte det. Jag får ändå inte åka och köpa en till henne för hennes pengar.

 

I samråd med Anders som tillfälligt är ute och flänger i landet ska jag köpa in lite rör och annat och så ut till Stöcksjö för att hjälpa Signe bygga på altangolvet och annat småjobb så att det inte är allt för rörigt inför helgens fest han ska ha.


Det blev kväll och middag framför TV:n, tänk om barnen får veta det, när de bodde hemma åt vi aldrig där utan alltid i köket.

Vi såg tre program från Norge, där man inte kunde tro att man kunde bo och Jakten på Norge.


Därefter blev det sängen och sedan sov jag med Gunnar hos mig hela natten tror jag.

Ett tag ville han ligga på min mage och drygt 5 kg. märker man av efter ett tag. Men han är ju så söt att det kan man stå ut med.


Vaknade lika snorig som tidigare men så har vi fönstret öppet för att det är skönt och praktiskt för Gunnar.


Idag blev det nytt bottenrekord med 76,0 kg. Det lönar sig att äta lite fast lite jobbigt att nästan alltid gå omkring och vara hungrid men man vänjjer sig vid det också.


Jag har åtit frukost, mugg med 4 dl kaffe och två mackor med ost och marmelad, fast jag skulle vilja ha mer ost på dem. Ost är gott speciellt Goudaosten. Nu har jag en hushållsost och den är god den med.


Har plockat ihop lite verktyg och maskiner att ta med till Stöcksjö och Inger ville följa med och hjälpa till.

Alla händer behövs och tänk om man fått ihop folk så att altanen var helt klar när Anders kommer hem imorgon.

Då kan Signe säga att hon hade inget annat för sig än att bygga.


Det är soligt just nu men det kan vända, blåser lite nordvind och är inte varmt. 8,9° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-01 09:30:10

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1010,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 138,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
14,8 °C
Klockan:
12:40
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
23:28
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,6 hPa
Klockan:
07:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:36
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så det blir kläder på idag.

Så här ser det ut och nu dags att åka iväg. Vi hörs.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards