jans

Alla inlägg den 2 juli 2017

Av Jan Sandström - 2 juli 2017 08:43

Söndag den 2/7


Igår kom Erik hit och vi skulle greja hans bil, byta brombelägg och skivor men det sket sig.

Först saknade vi en insexnyckel, jag hade glämt ta med mig så det blev en tur till Vindeln där en sats införskaffades så nu har jag en här i stugan.    

Och så köpte vi glass som vi åt då vi kom tillbaks hit, då var den lagom tinad och härligt krämig.


Jag och Inger snickrade lite på gäststugan, nu nätade vi upp höjdskillnadn på plintarna, det kunde inte göras då solen sken som starkast då lasern inte syntes.

Sedan sågade vi och fick ihop några reglar innan vi gav upp vid 9-tiden.

   

Då var jag lagom mör och hade värk i hela kroppen.


Det blev film, Bibliotekarien på TV 6 såg jag och sedan började den där härliga filmen när luftkraft ett skjuts ned över Finland och störtar i de höga bergen där.

Vad jag vet finns inte sådana där höga alper där utan jag tror det är filmat i klippiga bergen i Kanada.

Men jag såg inte filmen utan gick isäng istället och har efter extra Alvedon och en hel del Voltaren sovit gott.


Steg upp ½8 ungefär och idag stannade vågen på samma som igår 75,4 kg.

Tänk att jag inte väger mer, det här är vad jag vägde då jag gjorde lumpen och var 20 år.


Frukosten är avklarad ute på frukostplatsen men det drog lite kallt från syd så jag satte mig här på altanen istället där det är lite mer lä.

Bara jag blir klar här ska vi fortsätta på bygget och tidigare låg jag i sängen och planerade lite vad som bör göras.

Jag har ju inte grävt något för vattnet som ska dras in och jag vet inte hur vi ska göra där.

Egentligen borde man väl gräva rakt ned under men nu ligger ju isolering och grus där så det får bli halvdeles ovan på  under stugan.

Det ska ju ändå bara vara sommarvatten men med frostskyddsledning inne i slangen. Däremot ska den samläggas med el och fiberledningen då det ska installeras i augusti.


Senare i eftermiddag ska vi åka tillbaks till stan igen och då får katterna vakna för de sover mest hela tiden här verkar det som.

Nu ligger de inne och kommer nog att göra det till i eftermiddag, Gunnar är i alla fall ute och slarvar på nätterna eller kvällarna.


Vi har fint väder men inte så molnfritt som igår, 16 grader sist jag såg och det är nog ett par grader varmare nu.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-02 09:00:09

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
25,3 °C
Klockan:
14:50
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
02:36
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
02:56
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:26
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:33 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här, först från frukostplatsen tidigare och så här från altanen.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards