jans

Alla inlägg den 17 juli 2017

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 22:27

Först hade vi tänkt åka in till Vindeln för att äta mat och strosa runt och åka med bilen då det skulle regna.


Men vädret klarnade upp såpass att vi klädde på oss och tog hojen upp till Mårdseleforsarna där vi först åt mat och sedan gick runt på broar, spångar och stigar ute bland öarna.


Det är fint där och det var ganska mycket vatten men långt ifrån något rekord som låg på runt 2000 kubikmeter i sekunden.

 

Nu följer ett större antal bilder från promenaden och de talar för sig själva för jag är på väg isäng nu.

                                 

800 meter vart man än går.

 

                           


OCH sista trappan upp till Caféet där vår MC stod parkerad och där vi köpte varsin glass innan vi åkte hem till stugan igen.

 

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 22:05

... är man och ska ligga därefter.

   


Av Jan Sandström - 17 juli 2017 21:22

Det är Mirabell som hälsar och frågar om hon nu varit duktig och blivit en riktig vildkatt.

 

Förmodligen har vi möss under golvet för Mirabell var väldigt intesserad i morse och lyssnade och kraffsade på golvet vik köksskåparna.


Även nu i kväll låg hon och lyssnade där men tidigare innan vi åkte iväg öppnade jag golvluckan så att Gunnar skulle komma sig ned under stugan men då ville han inte så jag stängde förrådet igen, jag tror jag ska gå ut och ställa dörren på glänt så att de kan smyga sig ned och kanske ta några möss. För det är skogsmöss vi har och inte råttor.

 


Nu efter att vi suttit på utsikten och jag kom in satt Mirabell och visade stolt upp något på golvet, jag trodde det var en hårboll men inte då.

   

Nu säger hon att hon är en riktig jägare också och hon går inte på lådan här inne utan gör sina behov ute eller kissar på hallmattan då vi åkt bort och låst dörren.

 


Nu ligger hon här på tre filtar/plädar på en stol och sovergott.

 

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 15:38

Äntligen

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 14:28

Först lite mat innan vi går vidare.

Det blev en liten sväng på hojen idag.

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 10:41

...tagna av min övervakningskamera.


Det blev i omvänd tidsordning så först när Mirabell kommer ut ur bilen, Gunnar ade redan sprungit iväg och fastnade inte på filmen.


Här kommer Inger och katterna upp i Eriks bil.

 

En timme tidigare kom jag upp på MC och kul att se det på film, ingn som eljest filmar och det är ju bara jag som kör den. 


Här har vi varit och gjort någonting.


Här är jag vid ett annat tillfälle.

 

Det var lite jobb att sortera bort inspelningar dåjag hade känsligheten lite för högt så att kameran startat bara skuggan från träden rörde sig eller då en insekt fög förbi, spindlar har krypit över kameran för att inte tala om alla fåglar.


Jag ska försöka sålla ut några bilder/filmer på svalor.

Av Jan Sandström - 17 juli 2017 09:16

Måndag den 17/7   fast Inger börjar sin semester idag och då upphör min  


Igår vaknade vi, konstigt nog, och det jag åstadkom  var att såga 4 timmerstockar i lagoma bitar till badtunnan och drog hem dem senare.


Kaffe och mat samt fylde klart badtunan fast den läcker som ett såll då den varit halvtom en tid och jag undrar hur länge den ska hålla ihop.

Nästa gång blir det som den Anders köpte i plast.

Sedan tog vi ett varmt bad i klart fint vatten innan middan men det var lite för varmt med nästan 40 grader.

Då börjar jag må dåligt efter en stund eller när jag stiger upp.

Igår blev jag också yr och mådde illa, svimfärdig så en snabb avsköljning i duschen, egentligen onödigt då det är samma vatten som i tunnsn men sedan lade jag mig naken på sängen och fick svalna av så mådde jag bättre och vi åt resterande spjäll och sallad till middag.


Jag satt senare på kvällen och tömde ena kameran på filmsnuttar den spelat in och det tog tid men nu har jag några som jag kommer att visa här när jag väl lagt upp dem.

Jag har lite problem att skriva med en katt mellan mig och datorn.

 


Vi hade ett rådjur ute på ängen.

       

Alltid mysigt med lite liv och rörelser i naturen.


  Slutet blev lite tokigt då jag missade knappen som stoppade.


Igår testade jag att fota med mobilen genom en kikare, och det kan funger men inte som min riktiga kamera.

Det blev kväll och sängen väntade men jag var så trött att jag skippade ljudboken igår och somnade ganska fort, men vaknade efter någon timme av värk i händerna.

Det var väl efter kedjesågen jag körde igår.


Vi glömde en hel del grejor när vi åkte hit, bl.a min blodsockermätare så det blir ingen sådan test denna måndagmorgon, men det är ju semester.

Min Dremel glömde jag också med tillbehör, eljest hade jag kunnat sitta med fräsjobb idag, men det är ju semester.

Det regnade ganska ordentligt igår och inatt, katterna var blöta när de varit ute en stund och ena mätaren, plaströret visade på 10 mm medan den digitala bara fick 6 mm.

Men jag tror jag ska flytta på den då den nu sitter på frukostplatsen och kanske kommer under trädgrenar eller vad det beror på.

Det kan också vara så att den inte hinner med när det kommer häftigt regn.


Däremot vägde jag mig och idag stannade vågen på 74,8 kg. Nu har jag gjort mig av med den där kebabrullen jag åt i fredags.

Så idag funderar vi på att tanka med mer mat inne i Vindeln, det skulle enligt prognoserna tidigare regna nästan hela dagen men nu klarnar det upp.

Däremot är det så blött överallt att det inte är roligt att greja i skogen vilket planerna är, det finns ris och pinnar att dra ihop och städa upp.


Erik ringde och nu satt de i Åre och väntade på att chokladfabriken skulle öppna men bilen larmade om fel lufttryck i däcken, fast så var det inte så jag guidade han hur man nollställer larmet.

Däremot fuskade de från STF Sylarna till Storulvån och åkte helikoptern ned.

Senare idag räknar de med att komma hem till Umeå.


Vädret håller på att klarna upp och just nu 13,2 i skuggan och som kallasi var det ändå 11 grader.


Väderstationen hittar du på vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se

och så här ser det ut där ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards