jans

Alla inlägg den 24 juli 2017

Av Jan Sandström - 24 juli 2017 09:11

Måndag den 24/7 och bara 5 månader till julafton.


Igår jobbade och slet vi med plockepin och runt omkring den, plockade om och sorterade två travar med brädor och takplåt.

Men jag saknar skruv och spik liksom isolering, det tycker jag borde följa med speciellt isolering då man köpt till isolersatsen till taket.

 

Men 2 läkter måste jag reklamera, en är ju krokigare än en solkurva hos SJ. Den andra kantvirke och består av hälften bark tror jag.

 

Sedan måste jag klaga på bristande information om vad som ska ingå och var saker ska vara på bygget. Jag är ju inte helt novis men hur ska någon okunnig kunna sätta upp ett sådant här bygge.

 

Att det skulle vara marigt visste jag men inte så här uselt.


P-G förstörde ju gräsmattan och den måste återställas men gu va skönt att han grävde med maskinen, ett mindre h-vete att gräva med spade bland detta grus och stenunderlag, enklast är ju att gräva med en leksaksspade och plocka sten för hand.


Nu fick jag felmeddelande om att Mirabell2 som har blockerats.


 

Det blir ju bara sommarvatten men det ska in en värmekabel också så att den går att tina upp.

 

Att komma under stuggrunden var småmarigt men jag stod ute och Inger låg ine under och grävde så nu finns den då under stugan och gräsmattan kan återställas så gott det nu går, vi måste nog ta med ett lass matjord (kompost) från stan eller gräva upp här ågonstans.

 


Efter allt grävande och bärande var badtunnan varm så det var skönt att krypa ned med min värkande kropp, jäklar så ont jag hade, överallt värkte det tror jag.

Kanske inte i,, jo där också.


Sedan blev det lite chips och dator/TV.


Jo jag jäklades ju även med min kap o geringssåg som "brann upp", de började hacka och till sist blårök så jag trodde den skulle ta eld och jag ställde ut den på bilplatsen utanför huset om den skulle ta eld. Då började det regna och jag lade en träskiva över som skydd för den kan ju gå att laga.

Sökte på nätet och Erik ska idag köpa ya motorkol OM det nu är dessa och han inte hittar ett par jag har hemma.

Eljest blir det en ny såg och från Jula, ungefär samma kvallitet som jag har men sågklingorna är samma storlek så jag kan använda de jag har.

Dessutom har den stor kappasitet. Sågar djupt och tjockt om det skulle behövas.


Det blev sänge och jag låg en kort stund med ljudboken innan jag somnae och har faktiskt sovit gott.

Vaknade runt 7 men vi låg kvar ett tag till.

Måndag och blodsockermätning som idag blev 6,3 mmol och vikten 75,4 kg. Inga bra värden men det är ändå godkänt.


Nu måste jag avsluta för jag får ont i fingrarna.

Bådar inte gott för idag är tanken att börja sätta upp väggarna och kanske få dit golvet, men då bör jag ha en fungerande såg så den är prio1 idag.


Jag ska få hjälp av Erik och kanske kommer det någon till, jag får se och vi tar det som det kommer.


Men ingen brådska för det är blött och eländigt där ute då det regnat inatt och nu under frukosten kom en ordentlig regnskur, ösregn kan man säga.

Men prognosen är en varm och fin dag så vi får se om de har rätt eller fel.

Väderpinnen visar dock på sämre väder.


Just nu har vi 16,2° och gråmulet men det lättar så sakta.


Så här såg det ut för en stund sedan. Först åt söder

 


sedan åt väster.

 


Men nu kolla mer på geringssågen och mer kaffe.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards