jans

Alla inlägg den 26 juli 2017

Av Jan Sandström - 26 juli 2017 08:58

Onsdag den 26/7


Igår gjorde vi ingenting till att börja med, eller jo jag snickrade till två hållare för att kunna dra ned timmerväggarna när vi börjar komma en bit upp och så monterade jag ihop vår fina dynbox/sittbänk och snickeboa för att stänga in en busig Emil när han gjort hyss :-)

 

Man kan t.o.m låsa den.

Fast det kanske mest är användbart är så att den inte blåser upp.


Vädret var skapligt så vi tog semester för en stund och åkte MC till Granö Beckasin där vi åt mat och strosade omkring lite.

   


Såg en finurlig upsättning av markiser och tänkte på att sådär skulle Anders kunna göra på sin nya veranda då "normal" montering från väggen och ut inte fungerar.

 


Jag kom ju inte på att starta mätningen, som vanligt.

     


Sedan körde vi småvägar en bit på ansia älven och till Tallbackens camping där vi gick omkring och köpte glass.

 


Den här var riktigt kul, tyckte jag.

 


Deras fågelholkar är roliga och det finns många sådana.

   


Liksom att det finns många fåglar i trääden som kvittrade vackert.

 


Därefter åkte vi hem till stugan och sov en stund ute på altanen i värmen, för det hade blivit varmt och skönt.

Men jobb blev det också. Vi isolerade stora delen på stugan och började lägga golv och vi hann kanske en tredjedel av stora delen innan vi åt sen kvällsmat här uppe på utsikten.

     

Det var alldeles vindstilla och inte ens aspens löv darrade, men det blev lite kyligt till slut så jag gick in medan Inger satt kvar här ett tag till.

 

Det blev så småningom sängen och jag hade värk i kroppen, men det är ju så på semestern då det ska jobbas och slitas med allt möjligt.


Det blir skönt sedan att bara behöva ta de vanliga promenaderna. Fast det här är skönt det också.

Somnade till slut och tror jag sovit ganska gott med öppet fönster och Gunnar vid fötterna. Mirabell låg väl som vanligt inne i rummet.


Vi steg upp straxt före åtta och idag stannade vågen på 75,6 kg så jag har nog gått upp nått kilo men det försvinner sedan eljest spelar det inte så stor roll nått kilo upp eller ned.


Idag ska vi jobba på plockepinn, Erik är på väg upp och messade nyss om grejor att ta med. Sedan kommer Harry från Vännäsby hit så vi blir 4 st och det behövs nog.

Det underlättar i alla fall och allt går fortare.


I kväll ska jag få värme i tunnan och orka bada för det har varit lite halvdåligt med bad sista dagarna.

Vi har fått sommar, lite sommar i alla fall för vi sitter på utsikten med frukost och solen skiner, svaga vindar och 20,9 grader och som lägst inatt var det 9,9 grader.


Väderstationens data hittar du på vår webbsida och den visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-26 09:30:09

Temperatur: 23,2 °C
Lufttryck: 1017,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 23,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,3 mm
Året: 220,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
25,8 °C
Klockan:
16:17
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
04:57
Temp - Min:
13,9 °C
Klockan:
23:15
Lufttryck - Max:
1019,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
00:50
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Min:
1018,8 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:51
Sol upp: 03:30
Sol ned: 21:59
Skymning: 23:41
Dagsljus: 21:50 tim:min
Dag längd: 18:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:11
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut hör uppifrån och grantoppen har rätat upp sig utan min hjälp,

 

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards