jans

Alla inlägg under juli 2017

Av Jan Sandström - 21 juli 2017 06:28

Måste köpa grejer till vattnet i stugan.

Han kommer ju och gräver för fiberoptik idag så att det är klart innan stugan kommer imorgon.

Av Jan Sandström - 20 juli 2017 13:31

Sågade ett par grenar på en stor gran men märkte att kedjesträckningen försvann, kedjan blev slak och det får den inte vara.


Gick för att sträcka den vilket är enkelt, brukar vara enkelt.

Muttern gick bara runt, gick varken dra åt eller lossa och för att komma åt inne i sågen måste man lossa muttern. Moment 22 kallas det visst.

Hittade en hylsa som passade på skruvdragaren och körde bakåt i högsta hastighet och plötsligt tog den gäng.


Så nu har jag demonterat nästan hela kedjesågen, en elsåg kan jag påpeka och bulten är loss.

 

Det blev ett dåligt obilfoto men jag behöver en M8 på 30 mm, skruvskallen ska/måste vara 14 mm (nyckelgap) för att passa i sågen.

Muttern är en flänsmutter M8 naturligtvis och för nyckel 13.

Gärna rostfritt eller för utomhus. Det kan fungera med vanlig mutter och en bricka.

Tog en ny bild jag inte beskär.

 


Nu kom det en regnskur till och ag tror temperaturen sjönk 5 grader, det blev kallt.

Så då går jag och gör kaffe och ett kex till.

Av Jan Sandström - 20 juli 2017 10:53

Nu får jag se om det blir bättre, det här går då fortare att skriva för jag har installerat ett nytt blockfilter till FireFox.
uBlock heter det och än så länge verkar det vara bättre än det tidigare AddBlock+ som växte sig för stort för sitt eget bässta.


Men u ska jag klä på mig, byta om och börja jobba, Inger är redan klar och ute.


Men mitt n verkar inte fungera bättre.

Av Jan Sandström - 20 juli 2017 10:15

Torsdag den 20/7


Igår, ja då åkte vi in till stan, katterna fick vara kvar och ha det sköt utan oss mäniskor, öppet fönster så de kunde gå in och ut men de låg nog bara och sov.


Hemma blev det pyssel och plock med grejor men jag glömde ändå ett par saker jag tänkt göra.

Sladden för att ladda rakapparaten och så täknte jag föra över foton jag tagit till min NAS men inget viktigt glömde jag, tror jag.


Hämtade ut paketet med en ny fontänpump jag beställt.

Den gamla gick inte att laga då jordfelsbrytaren löser ut efter ett tag i vattet, fast jag tror den går att fixa om jag får ut vattet och lyckas täta där sladden går in. Det är eda stället jag kan se att det kan komma in vatten. Provade täta där tidigare men fick inte tätningen att fästa.


Erik kom och vi bytte bil med varandra så nu fick jag tillbaks min, men Eriks lilla Polo var småkul att köra, lite som en gokart i rondellerna.


Vi åkte till Vänäsby där jag bokat och köpt några 3-glas fönsterkassetter för 200:-/st men ett var trasigt så det blev bara 4 st.

Det här skrev jag ju om igår kväll så backa och läs OM det intresserar.


Vi kom upp till stuga med fönstren hela     så nu står de mot förrådsväggen och väntar på att sättas in i gäststuga, tillfällig montering så att vi bara får in ljus senare.

Sedan ska vi köpa bättre större fönster och sätta in och då får nog de här komma till användning i ett bastubygge.


Igår kväll var det lungt, totalt vindstilla och inte ens asplöven rörde på sig. Det var tyst och dött.

Jag plockade isär sandfiltret och skruvade ihop det igen så nu får jag se om det håller tätt.

Men mygg och svidare fanns i luften så jag gick in.


Gick isäng med ljudboken och har sovit gott.


Gunnar och Mirabell trivs här och springer in och ut, ut och in då de inte ligger och sover som nu.

Frukost ute på altan bland flugor och mygg, 14,2° ute i skuggan och som kallast 7,4° vid 4-tiden som vanligt.


Idag vägde jag 74,2 kg vilket jag spontant tror är ett lägstavärde.


Jag har upptäckt att bokstaven "n" missar på tangentbordet så bortse från de fel jag inte sett och tättat till.

Likaså har jag övergett Firefox när det gäller bloggen för de två fungerar inte ihop.

Skriver jag där blir det som att se en gammal film där datorerna printar ut ett tecken i taget och när jag skriver hänger den inte med så till slut stanar sidan.

Nu startade jag Explorer och det verkar fungera bättre.


Idag ska vi göra ågonting, dra ihop lite ris från skogen och förbereda mer för stugan som kommer på lördag.


Det är skapligt skönt ute och tempen skrev jag tidigare med svag vind från ord någonting.

Väderstationen inne i stan visar någonting och det kan du se på vår webbsida. sandstrom.vasterslatt.se


Så här ser det ut och nu har mygget fått vädring på mig.

   

Av Jan Sandström - 19 juli 2017 20:46

Efter att ha kört in till stan och träffade Erik som kom med våran bil så fick han tillbaks till sin egen.


En hel del datapyssel för mig och annat, Inger klippte gräset men sedan åkte vi till Vännäsby där han sålde treglasfönster.

Men jag missförstod och trodde att det var glas i fönsterbågar men det var bara glaskassetterna.

5 st för 1000:- eller 200:-/st och ett var frostat eller toalettglas men det gjorde inte mig något.

Däremot hade ett gått sänder där de stod lutade tätt ihop mot väggen, troligen det som orsakat krachen.


Men med 4 st på släpvagnen åkte vi upp mot stugan sakta och försiktigt.

Egentligen skulle jag ha skruvat ihop dem och fraktat stående men det fanns ju inget att skruva i så det blev liggande, de var ju inte så stora, bara 90x100 cm.


På vägen stannade vi först på en loppis där jag köpte ett tryckluftsverktyg som skulle fungera, men inte gjorde det det när jag provade här i stugan. Bortkastade 125:- om jag inte kör tillbaks till Spöland.


Sedan stannade vi på ett somarcaf'é där vi fikade.


Till slut kom vi fram ill stugan och fönstren var hela men ett spännband hade skurits av.

   


Vi gick fel när vi skulle fika och hamnade här, det är en som satsat på solenergi.

 

Nu är vi här och har ätit middag men vi struntar i bad ikväll.

Av Jan Sandström - 19 juli 2017 08:14

Onsdag (tror jag) den 19/7


Igår fick jag post och ett brev från stugförsäljaren, ,onteringsanvisningar och faktura på drygt 70000 Kr som jag med visst besvär lyckades betala, Summan var för stor att betala bara sådär till en okänd mottagare med mobil.

Sedan kom Emil med föräldrar på besök. De hade med saker jag glömt och bankdosan så då kunde jag betala stugan.

 

Jag monterade en LD-belysning vid trappan upp till utsikten, men än så länge lite provisoriskt med ledningarna inne i förrådet.

Sedan kom regnet och jag eldade i badtunnan.


I tidningarna vi fick upp fanns en blänkare om 5 mindre fönster som jag ringde på och köpte. De ska monteras tillfällogt i mindre hål än de fönster som sedan ska in i väggarna.


Så det blev ett kvällsbad innan Morden i Midsomer på SVT1 och så sängen med ljudboken och kattrna sprang ut och in.

Tog ordentligt med Alvedon och Voltaren då jag lade mig så inatt har jag sovit.


Vaknade tidigt, testsde blodsockret som låg på 5,5 mmol och vikten blev 75,1 kg. På tok för mycket   


Frukost med Mirabell i mitt knä.

 


FireFox började bli ostabillt så jag sparar inlägget för att skirva färdigt genom uppdatering så har inte det första försvunnit vid en krach.


Nu ska vi straxt åka snabbt in till stan, byta till vår bil och koppla på släpvagnen för att åka och hämta fönstren.

De kan vi använda i ett kommande bastubygge, OM det blir något sådant.

Men nu har jag både bastudörr och fönster så det bör bli av någon gång om inte barnen går ihp och bygger upp en.


Det har regnat men nu vet jag inte om det slutat, jag sitter inne idag men Inger sitter ute i sommarvärmen.


10 grader var det nyss och så här fint såg det ut genom fönstren.


Bloggsidan har börjat gå så jävla segt och osäkert så jag fick spara mitt i för att inte förlora allt.

Så nu avlutar jag och säger

 



Av Jan Sandström - 18 juli 2017 19:12

Det är väl det närmaste man kan kalla sådana här personer.

Men vi sitter då under tak men det regnar och temperaturen ligger på +10 grader.

Snart är det i alla fall varmt i badtunnan och då får jag värma upp mig lite men stolsdynorna är redan så blöta att de får ligga kvar.

Jag såg en annons i tidningen om fönster som såldes och ringde, gjorde affär och ska hämta de 5 imorgon.
Perfekt till nya bygget som tillfälliga innan vi köper de riktiga då de här är mindre än de vi ska ha.

Nu kaffe innan bad och sedan TV.

Av Jan Sandström - 18 juli 2017 16:31

Vi fick fint besök idag, Emil kom och han hade med sig sina föräldrar och dem tog med grejorna jag glömt.

 

 


Men före det så kom "brevbäraren" i form av en "granne" nere vid stora vägen.

Jag fick ett brev adresserat hit till mig fast vi har ingen brevlåda, servicen är bra ute på landet.


Det var ett tjock kuvert från Bränna Fritid med en faktura på drygt 70000:- för stuga och ritning med monteringsanvisning på den och att jag skulle ringa dem.

Efter det samtalet var det klart att på lördag får vi stugan levererad hit till oss med kranbil.

Jag kunde ha fått den idag men då skulle jag måsta ha en traktor som kunde lossa paketen.


Nu har Emil farit hem och jag ska läsa tidningarna de tagit med hit.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards