jans

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 augusti 2017 09:58

Fredag den 4/8


Nu satt man här igen och det kan bara inte vara fredag igen, vart tar veckorna vägen?


Igår snickrade jag lite på loket då Inger åkt iväg till bärskogen för att plocka blåbär, men det är inte gott om bär sa hon.

Men nu är loket färdigt förutom att jag borde lacka det lite uppe på nya taket/sitsen.

   


Jag tog även itu med att plocka isär motorn på kap o gersågen men hittade inget fel. Varken synbart eller mätmart med det instrument jag har.

Så jag skruvade ihop den igen och när jag testade gick den som en kratta, tänk en gammal fiskebåt med tändkulemotor.

Dessutom osade det bränt och blårök steg upp så jag gjorde det enda rätta, eller det blev galet.

Skulle skruva loss sågklingan men skar av halva fingret.

 

Men på andra försöket fick jag loss bulten och kunde skruva bort klingan och några andra "användbara" skruvar som lades i diverseskruvlådan.


Erik kom förbi och jag konstaterade att hans ljuddämpare läckte, det var därför han kom förbi.

Men det lilla vi kollade gissar jag på grenrörspackningen eller något därikring. Vi ska göra en bättre besiktning då inte vägen är blöt.


Blöt blev Emil då de tidigare på dagen/eftermiddan kikade förbi då det regnade, 6,6 mm kom på en kort stund men det var inte då han blev blöt utan i badpoolen.

      Tänk vad det är kul att se barn skratta och ha roligt. Men igår tyckte farfar att vattnet var lite för kallt. Men Emil har tydligen inte några känselnerver för kyla   


När de åkt hem och jag kapat fingret åkte Inger och handlade och jag gick ut en promenad, det blev snurren och knorren via VC och Nolia.

 


På Nolia händer saker i en rasande fart för imorgon lördag öppnar mässan för en veckas ståhej.


Jag hade kameran med och fotade det där vindskyddet och funderar på att någon gång kanske bygga något sådant i stugan.

   


Såg även flera andra intressanta saker, den här t.ex Är det en husvagn eller vad är det, det får jag väl se då vi går dit om jag nu passerar vagnen.

 


Den här skulle man ha i stugan, för att dra hem kvistar från skogen. Men en plog bakom kan man dra upp pärfåren.

 


När jag gick under Vännäsvägen, vid den där viadukten där jag krachade med min MC en gång i tiden såg jag en kissekatt som med bestämda steg gick efter Tväråns kant mot Västerslätt.

   


Jag kom hem före Inger (som handlade på ICA Kvantum) och just innan "Tur med vädret igen" skulle börja på SVT1.

Men inte började det då det var oviktig fotboll på TV, jag var övertygad då att filmen skulle utgå men en halvtimme sent startade filmen som jag satt och såg den innan det blev sängen och ljudboken en stund.


Har sovit riktigt gott när jag väl somnade fast jag hade värk men inte lika hemsk som tidigare kvällar/nätter.


Steg upp runt ½8 och idag blev en fin morgon.

4,9 mmol och 74,6 kg är inte dumt så det blev duschen och rakning av nästan hela kroppen, fila fötterna och bara njuta av det varma vattnet.


Frukost ute på altanen och idag var det inte lika varmt ute men ändå skapligt skönt.


Idag funderar jag på att åka och handla några småsaker på Biltema/Jula/Rusta eller var jag nu får tag på det jag tänker köpa till stugan.

Funderar även på att börja med annat projekt, vägvisare och skyltar till stugan där texten ska fräsas in i brädor/lister.

En promenad bör jag även hinna med och jag får se vart det bär allt beroende på väder och vind.


Just nu är det 19,6° i skuggan men det blåser en nordost eller ostlig vind och flaggan fladdrar ganska mysket på förrådet.

Inger är på väg ut i bärskogen igen för blåbär, kanske vankas det blåbärskaka, smaskens (eller hur Pontus   ).

Gamla dagbarnet, grannens son var galen i blåbärskakan och han var blå till öronen efter att ha ätit.

Jag undrar om de har blåbärskaka i Japan, Singapor, Australien eller var han nu bor/jobbar. Han blev  ju Asiat och gifte sig där och har nu fått barn med sin fru.


Sluta svamla och åter till vädret och väderstationen som nu visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-04 10:30:11

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 236,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
10:20
Temp - Max:
26,2 °C
Klockan:
11:48
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
02:20
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
14:25
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
02:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:39
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:30
Skymning: 22:47
Dagsljus: 20:08 tim:min
Dag längd: 17:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Ids inte lägga upp någon bild på gäststugan. Men nu kaffe och gå ut och snickra.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards