jans

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2017 09:38

Söndag den 13/8


Igår blev det inte som jag först skrev och trodde.

Vi fick inget besök av Emil med familj då de gjorde något annat och jag kan ju inte begära att vi aka stå i centrum hela tiden.

Men jag gick ju misste om den gåda glassen från Glassbonden.


Det första var Gunnar som bara gick ut till potatislandet och tog sin frukost, en mus stod på menyn och Mirabell var smått intresserad. Hon är ju faktiskt katt hon också om än en fin sådan.

     


Det blev lite av varje jag tog mig an, gjorde en ramp in till grishuset, det utåldriga förrådet som fis här och som vi försökte höja upp, eller vi höjde upp det men upptäckte att det är mer eller mindre ruttet nedtill så vi ska bygga ett nytt, ågon gång.

Men det blev en hög tröskel in och svårt att köra över med snöslungan, jordfräsen, gräsklipparen eller vad vi nu vill ha in dit.


Hela dagen gick jag omkring och grejade förutom då jag följde med Inger som skulle ut i bärskogen och jag tog en promenad hem.

Men där ute i ett litet sandtag såg vi resterna av en älg, hud, ben och en hiskeligt massa hår låg där på marken.

Kan det ha varit tjuvjägare i gång eller har björnen slagit älgen?

Här ligger restera om ågon skulle vara intresserad av att kolla upp, GPS: 64.135910, 19.990198

 

Hur som helst gick det bra att gå hem och jag tog även en liten omväg där jag såg en död orm på vägen, skönt att den inte levde för jag gillar inte dessa djur.

 

Men jag tog några fina bilder under promenaden som jag visade igår. Här är miniatyrer av dem.

              Den sista är en markering för fibernätet.


Väl hemma gjorde jag upp eld i badtunnan och det blev ett kvällsbad, dock på tok för varmt och jag lär mig aldrig att inte bada så länge då jag bara börjar må dåligt.

Sedan blev det film på TV och en liten skål salta jordnötter som hör till efter bad eller någonting salt behöver jag.


Såg att åskan rasade på andra sidan havet, baltiska staterna och södra Finland var drabbade och radion pratade även om det.

 


Gick isäng med min ljudbok en stund för att sedan sova gott. Katterna såg jag aldrig till inatt eller märkte av dem.

Gunnar sov nog ute och det regn som skulle komma inatt uteblev tydligen, det blev bara 0,6 mm enlugt mätaren.


Steg upp efter åtta och idag visade vågen på 74,8 kg. Så nu är festmaten borta, fast jag har inte ansträngt mig att gå ned i vikt.

Det bara blir så.

Frukost ute och det blåser en nordvästvind så vi är inte allt för hårt drabbade av den.

 

Flaggan står mest rakt ut i blåsten.


Men här inne är det skönt, efter att äntligen ha städat röda rummet är skrivbordet tomt från mina grejor och verktyg så nu kan jag sitta här och skriva.

    

Just nu 12,9° men det var bara drygt 11° då vi åt fruksot ute på altanen men man kan ju klä på sig eller ha filt och infravärmen som Inger har, hon som inte brukar vara frusen av sig.


Det är ganska fint med fältet här utmed med havre och ärtor som de sått och snart är det väl dags för att ta hem skörden.

 


Gunnar "svikaren" gick in och lade sig på sängen men han har väl varit ute hela natten.

 


Mirabell ligger på sängen här hos mig och sover gott.

 


Jag kanske skulle göra dem sällskap fast det får jag inte för Inger, det ska jobbas och nu ska jag ut och kolla på bygget hur vi enklast bygger en ställning/plattform så att det blir enklare att få upp de högre delarna.

Mäta och märka ut var toalettväggen ska vara, avloppsröret och köksbänken.


Kanske kan jag gräva ned stolpen för motorvärmare/belysning och vattenkran så nog finns det jobb att göra.


Sedan åker vi hem till stan igen i eftermiddag.


Men nu blir det kaffe ute på altanen hos Inger.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards