jans

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2017 09:44

Tisdag den 15/8


Nu har halva augusti gått och det känns höst ute.


Inger steg upp tidigt och väckte sedan mig om att hon inte hittade sina nycklar, vi letade men hon tog sedan reservnycklarna.

Senare ringe hon om att hon hittat dem, i matlådan låg de.  (hon har ju firat sin 60-årsdag men inte hunnit fylla ännu)


Igår påtade jag på lite här hemma, bloggade och skrev ut nya mallar till avståndsskyltar som ska upp i stugan.

Räknade på virkesåtgång till ett provisoriskt golv jag ska göra i gäststugebygget, det blir enklast och bäst och det virket kan och har jag tänkt återanvända till nästa projekt som blir ett nytt förråd och eller tillsammans med en bastu.

Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra för platsen vi tidigare tänkt bygga på kanske blir illa vald då det där kan bli en kommande stuga för barn och barnbarn att bo i.

Jag kommer aldrig att bli färdig, skulle ha köpt den där husvagnen istället och fått lugn och ro.

Ro ja, jag har inte ens varit ned till båten i sommar, men i fjol kom jag då ned till sjön och tittade till den.

NÄR 17 ska jag få tid med någonting. Nu känner jag en inre stress som mal.


Fick i alla fall eller upptäckte igår att jag inte behöver besikta bilen i sommar, först 2018 ska den in men då ska även bil och MC besiktas, tur kanske att jag inte har en husvagn också.


Jag fick paketet från Vattenfall med fjärrtermometern jag beställde på Noliamässan liksom två nyckelgömmor men de senare låg i brevlådan.

Jag tog en promenad och det blev I20 och knorren till Apoteket där jag frågade om mitt recept kommit in och det hade det.

Men de hade inte mina piller så jag gick vidare till Preem där jag hämtade ut mitt paket.

 

När jag kom hem blev det kaffe och slätittande på matinéfilmen, en småkomisk film med Maritn Ljung och gänget.


Jag har ju tappat en plomb i en tand men fick svar från folktandvården att de inte har tid att ta hand om mig och att jag får kontakta någon annan tandläkare.

Funderade då allvarligt på att skita i problemet men kom sedan att tänka på att jag känner en tanddoktor.

Thomas Kieri är ju en bekant så jag mejlade han och frågade om han fortfarande jobbade, jodå han var åter från semestern och jag var välkommen så klockan 14 i eftermiddag fick jag tid och det ska vara en enkel åtgärd. Hoppas på det i alla fall.


Inger kom hem från första jobbardagen och hon började gräva ett hål till plomonträdet hon fick av sina jobbarkompisar.

 


Här är enda platsen vi kan hitta där det kommer att få stå orört.

 


Jag fick välja mellan att gräva eller ta en promenad till affären och köpa plommon, hon orkar inte vänta på trädets egna frukter men även mjölk behövde hon, så jag gick och det blev även en glass till mig. Kunde inte motstå frestelsen.

 


Väl hemma blev det lite mer TV och datorpyssel innan det blev kväll och sängen.


Som vanligt kom värken smygande en stund efter att jag somnat och nu kom Erik på sin cykel, han har fel på ett kamerastativ.


I morse vägde jag 74,7 kg och det är jag nöjd med, eller ska jag nu sikta på 70 kg?


Idag ska jag ju till tandläkaren, men även apoteket på Strömpilen och så Biltema för att köpa lite grejor till stugan, Byggmax kanske för lite virke och så Granngården för barkmull eller något att lägga i gropen under plomonträdet.

Fullt upp men jag gissar att jag inte hinner allt men det är ju en dag i övermorgon, i morgon ska det kanske regna,


Det var svalt i morse men skönt att det inte blåste ute under frukosten.

Just nu 16,1° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-15 10:15:11

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1029,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 259,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
16:51
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
04:46
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1030,1 hPa
Klockan:
07:39
Lufttryck - Max:
1027,9 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1027,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:28
Sol upp: 04:32
Sol ned: 20:53
Skymning: 21:56
Dagsljus: 18:28 tim:min
Dag längd: 16:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut

 

Och nu ska jag ägna mig åt Erik och hans problem med stativet, kanske går det att laga.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards