jans

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 augusti 2017 10:09

Onsdag den 15/8


Igår ja, dagen började ju med att jag vaknade, det brukar vara så. Frukost och så kom Erik förbi med sitt kamerastativ som glappade.

Tänkte först borra upp de tre nitar som höll fast överdelen men ändrade mig och lade dit epoxylim runt och tror jag fick in det mellan röret och överdelen.

Nu har det hängt i garaget i ett dygn så det återstår för Erik att testa.


Sedan körde jag Inger till jobbet med 4 plåtar blåbärskaka.

 

Fotot lånade jag från Facebook och Haga äldrecenters sida där de skrev "🎵🎶 Idag fick vi oväntat besök av Umeås stadsmusikanter. Medan vi lyssnade bjöd Inger alla på nybakat blåbärskaka. Mycket gott och uppskattat! 🎶"

Hörnet som fattas till höger är det jag åt upp igår.


Efter att ha kört Inger klädde jag mig och tog en promenad ut till tandläkare Thomas Kieri som lagade tanden min där plomben lossnat. En snabb koll på övriga gaddar och jag fick godkänt och så gick vi in i köket och drack kaffe med en massa snack.

Jag fick en kaffemugg som jag inte otroligt nog glömde, det borde jag ha begripigt då jag inte direkt stoppade den i fickan.

Men jag får åka förbi och se om jag kan hämta den.

Jag promenerade hem igen

 
och totalt blev det 7,35 km men då var jag slutkörd och en smörgås och kaffe till.


Togs edan bilen i tät rusningstrafik (så tät den nu kan bli i Umeå) till Strömpilen och Apoteket och medicininköp.

Mot Biltema men på Ålidhem tänkte jag tanka men jag fick inget ur pumpen, den surrade och jag fick bara ut några dl innan jag gav upp och körde runt till en annan pump. Men innan jag hann börja tanka kom killen och satte en röd skylt på handtaget.

Det var slut på diesel så till Biltema där jag köpte kundvagnen full, Elcentral och eldelar samt avloppsrör m.m., vidare hemmåt men tänkte tanka på Esboda, likadant där röda skyltar på pumparna men där stod tankbilen och fyllde på fast jag iddes inte vänta.

Via Granngården där jag köpte jordsäckar till planteringen av plommonträdet.

Sedan var jag helt slutkörd så blåbärskakashörnet MED socker på och kaffe smakade gott ute på altanen med Gunnar.


Gjorde först ingenting men senare tog jag itu med sidan på Ingers 60-årsfest jag tidigare börjat på.

Skulle föra över bilder från Mobilen men jag blir inte klok på mobil och fotolagring.

Det ligger foton överallt i olika mappar och det foto jag letade efter hittade jag inte igen.

Jag hade tidigare fört över men lyckats förminska bilden så nu ville jag ha tag i originalet. Tror inte jag lyckats flytta det helt för andra foton finns då kvar i all evighet även om jag försökt deleta dem.


Till slut blev det kväll och sängen väntade men först renbäddning och då hade Inger kommit hem från jobbet.


Ljudboken ett par timmar samtidigt som jag uppdaterade sängdatorn och kollade på lite av varje.


Sov gott och tungt inatt och faktiskt ingen värk men så smorde jag ordentligt med voltaren när jag gick isäng.


Vaknade ½8 men låg kvar ett bra tag till, idag vägde jag 75,0 kg.


Idag har jag saker att göra, vissa om jag hinner och vissa måsten.

Måste kontakta Brännastugan och om jag hinner och vädret tillåter fräsa hänvisningskyltar.


Vädret ja, det ska komma regn enligt prognoserna så jag bör inte sitta här och svamla på.

Just nu 18,2° med sydliga vindar, ganska skönt då jag åt frukosten ute.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-16 10:45:10

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1023,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från SSE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 259,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
12:22
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
03:20
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
04:46
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1030,1 hPa
Klockan:
07:39
Lufttryck - Min:
1023,4 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Min:
1025,5 hPa
Klockan:
23:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:32
Sol upp: 04:35
Sol ned: 20:49
Skymning: 21:51
Dagsljus: 18:19 tim:min
Dag längd: 16:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:37
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det blåser ganska mycket ute, bra då jag fräser för då försvinner spånet.


Så här ser det ut

 

men nu blir det kaffe och en kaka, har listat ut var Inger gömt kakburkarna.  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards